ارومیه- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۲۱ هزارتن بذر اصلاح شده به کشاورزان استان جهت کشت پاییزه و بهاره در سال زراعی جاری اختصاص یافته و توزیع این بذرها در کنار کود مورد نیاز در مراحل پایانی است.

اکبر کرامتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در مجموع برای کشت‌های پاییزه و بهاره به مقدار ۱۲ هزار و ۶۰۹ تن انواع کود و ۲۱ هزارتن بذور اصلاح شده اختصاص یافته است، افزود: اقدامات و تمهیدات لازم برای تهیه کودها و نهاده های مورد نیاز، بذرهای اصلاح شده، ماشین آلات و ادوات کشاورزان انجام شده است و کشاورزان می توانند با مراجعه به مراکز توزیع بذر و کود نسبت به تأمین نهاده‌های مورد نیاز خود اقدام کنند.

وی اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد تولیدات زراعی استان به محصولات کشت بهاره اختصاص دارد و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۲ هزار و ۲۸۰ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصولات سبزی و صیفی بهاره برود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری یکهزار و ۷۰۰ هکتار سیب زمینی، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار پیاز، چهار هزار و ۵۰۰ هکتار گوجه فرنگی، ۵۰۰ هکتار خیار، یکهزار و ۱۹۰ هکتار هندوانه، ۹۰ هکتار خربزه، ۵۰ هکتار سیر تر و ۲۹۰ هکتار سیر خشک، ۵۰ هکتار هویج و ۲۴۰ هکتار سایر محصولات جالیزی و همچنین یکهزار و ۱۷۰ هکتار نیز سایر سبزیجات کشت شود.

کرامتی با بیان این‌که بیشترین میزان تولیدات زراعی آذربایجان‌غربی مربوط به محصولات بهاره است، افزود: نیاز است که بسترهای لازم جهت افزایش رغبت کشاورزان نسبت به بیمه کردن محصولات کشاورزی با اقدامات ترویجی و تشویقی در این زمینه افزایش یابد.

وی با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام برای مدیریت مصرف آب و افزایش کیفیت محصولات زراعی گفت: توزیع نهاده‌ها، استفاده از ارقام زودرس در محصولات کشت بهاره، کشت نشاء مکانیزه محصولات جالیزی، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و تغییر آرایش کشت از موارد ضروری است که در اولویت های بخش جهاد کشاورزی استان است.

به گزارش ایرنا کشت محصولات زراعی بهاره در استان از اواخر اسفند سال گذشته  آغاز شده است و تا اوایل خرداد ماه سال جاری ادامه دارد.

آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت است که سیب و چغندر قند مهمترین محصولات زراعی و باغی این استان هستند.