همدان- ایرنا- مدیر شعب بانک مسکن استان همدان گفت: با ورود سال به سال ۱۴۰۰ و رکود در بخش مسکن، قیمت مسکن نوساز در همدان ثابت و کاهشی شده است.

مجید امیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: طبق اطلاعات ارایه شده از سوی بانک مرکزی به بانک مسکن، همدان جزو شهرهای گران کشور بوده و از نظر رشد قیمت مسکن رتبه دوم یا سوم کشور را دارد.

وی اضافه کرد: میزان درآمد جامعه هدف با میزان رشد قیمت مسکن افزایش نیافته است بنابراین کمترین حجم معاملات مسکن را با ورود به سال ۱۴۰۰ در این استان شاهد هستیم.

مدیر شعب بانک مسکن استان همدان اظهار داشت: با وجود افزایش قیمت مصالح ساختمانی منحنی رشد قیمت مسکن نوساز نسبت به سال گذشته موازی و کاهشی بوده هر چند این کاهش بسیار ناچیز است.

امیری با بیان اینکه جامعه هدف بانک مسکن دهک چهار تا هشتم جامعه است افزود: بانک سقف تسهیلات مسکن را افزایش داده و برای فروش اقساطی یک واحد که از این بانک تسهیلات مشارکت گرفته اند برای زوجین تا ۲۴۰ میلیون وام را تقسیط می کند.

وی با ذکر این سوال که جامعه هدف بانک مسکن تا چه میزان توان پرداخت اقساط را دارند گفت: افزایش سقف وام بانک مسکن باید با درآمد افراد منطبق باشد تا متناسب با روند درآمدی دهک های پایین جامعه سقف تسهیلات را افزایش داد.

مدیر شعب بانک مسکن استان همدان اظهار داشت: رسالت این بانک خانه دار کردن مردم است و به عنوان تنها بانک تخصصی حوزه مسکن و ساختمان مجری طرح های دولت در این بخش بوده است.

امیری بیان کرد: منابع بانک مسکن سال گذشته ۲۴ هزار میلیارد ریال بوده در حالیکه میزان مصارف و پرداخت تسهیلات این بانک ۴۱ هزار میلیارد ریال بوده است بنابراین بانک مسکن همدان کارنامه قابل قبولی در پرداخت تسهیلات داشته و کسری تراز استان را از سایر استان ها تامین کرده است.

وی یادآوری کرد: زمانی در حوزه مسکن بیشتر تسهیلات به افزایش خرید مسکن اختصاص می یافت اما از سال ۹۸ با تغییر سیاست کلان، بانک مسکن به سمت تقویت بخش عرضه مسکن پیش رفت و با ورود به عرصه تولید و ساخت مسکن به صورت حرفه ای شرایط ویژه ای و رقابتی ایجاد کرد.

مدیر شعب بانک مسکن استان همدان اضافه کرد: بنابراین تسهیلات قابل توجهی به کسانی که به صورت حرفه ای وارد ساخت و ساز و تولید مسکن می شوند اختصاص می یابد که از نظر مقدار و مبلغ تسهیلات پرداختی بسیار قابل توجه است.

امیری بیان کرد: برای انبوه سازان حرفه ای مسکن که از فناوری های نوین استفاده می کنند شرایط ویژه تری در نظر گرفته شده است و سقف تسهیلات آنها افزایش یافته که این سقف در شهر همدان امسال برای هر واحد ۴۰۰ میلیون تومان است.

وی گفت: سال گذشته بیش از ۶ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب ۱۳ هزار و ۳۱۸ فقره پرداخت شده است که بخشی از آن شامل ۴۳۹ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به میزان ۲۹۲ میلیارد ریال، ۱۰۹ فقره تسهیلات اشتغال زایی کمیته امداد امام خمینی(ره) به میزان ۵۱ میلیارد ریال، ۲۱ فقره تسهیلات خرید برای جانبازان و ایثارگران به میزان ۱۶ میلیارد ریال، ۱۳ فقره تسهیلات قرض الحسنه به خانواده شهدا به میزان ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بوده است.

مدیر شعب بانک مسکن استان همدان اضافه کرد: همچنین ۳۴۵ فقره تسهیلات خود اشتغالی اداره کار به میزان ۱۹ میلیارد ریال و ۱۲ هزار و ۱۲۹ فقره تسهیلات عقود مبادله و تسهیلات فروش اقساطی به میزان پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، یک هزار و ۱۸۹ فقره تسهیلات عقود مشارکتی بابت ساخت سه هزار و ۱۳۲ واحد به مبلغ ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

امیری افزود: علاوه بر این آمادگی لازم برای همکاری با شهرداری ها به منظور پرداخت تسهیلات برای احیا و نوسازی بافت فرسوده و نوسازی بافت روستایی وجود دارد تا در مناطق مورد نیاز به نوسازی و بهسازی، تبلیغات مشترک برای تشویق و ترغیب به بهسازی و نوسازی در بافت های فرسوده داشته باشیم.

وی بیان کرد: این حجم پرداخت تسهیلات در بخش  مسکن به نوسازی شهر، مبلمان شهری، زیبا سازی شهر و اشتغال پایدار کمک می کند و با ساخت هر ۲۵ متر مربع بنا یک شغل ایجاد شده و می توان با فعال کردن بخش مسکن، دغدغه دولتمردان برای ایجاد اشتغال را کاهش داد.

مدیر شعب بانک مسکن استان همدان ادامه داد: بانک مسکن سه روش تامین مالی پروژه ها را دارد اول از طریق پرداخت تسهیلات بانکی، سپس شرکت سرمایه گذاری مسکن به عنوان مشارکت کننده یا تولید کننده بخش مسکن سوم از طریق شرکت تامین مالی است.

امیری عنوان کرد: علاوه بر پرداخت تسهیلات بانکی برای ساخت هر واحد، هُلدینیگ شرکت سرمایه گذاری مسکن، به عنوان سازنده حرفه ای می تواند در ساخت پروژه های کلانی که متقاضی دارای زمین و پروانه ساخت است، مشارکت کند.

وی گفت: شرکت سرمایه گذاری مسکن رزومه قوی در همدان دارد به گونه ای که واحدهای واقع در میدان آرامگاه بوعلی سینا تا امامزاده عبدالله، ۶۰۰ واحدی سعیدیه و برج پاستور توسط شرکت سرمایه گذاری مسکن احداث شده است.

وی با بیان اینکه همدان ظرفیت لازم را برای ورود به سرمایه گذاری کلان دارد از آمادگی حضور مدیران بانک مسکن در صحن کمیسیون عمرانی شورای شهر و شهرداری با هدف جلب مشارکت شهرداری برای نوسازی و بهسازی خبرداد.

وی اظهار داشت: «شرکت تامین بانک» نیز نسبت به پرداخت هزینه مورد نیاز برای ساخت و ساز در مکان هایی که سرمایه گذار دارای زمین و پروانه ساخت است اقدام کرده و حاضر است ۱۰۰ درصد هزینه را از طریق بازار سرمایه تامین مالی کند.