تهران – ایرنا – یک سری حملات سایبری برجسته به اهدافی در غرب، آسیب‌پذیری شرکت‌ها و موسسات را مورد توجه قرار می‌دهد و این مساله را به‌عنوان یک اولویت عمومی اما بدون هیچ راهکار آسان مطرح می‌کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، تازه ترین رویداد که ظرفیت جرایم سایبری برای مخدوش کردن زندگی روزانه را مورد توجه قرار داد، اوایل ماه جاری میلادی به وقوع پیوست زمانی که اپراتور یک خط لوله اصلی سوخت در آمریکا موسوم به «کلونیال پایپ‌لاین» (Colonial Pipeline) قربانی یک باج افزار شد.

در این حمله، سیستم های رایانه ای رمزگذاری شد و عملیات این اپراتور به صورت آفلاین درآمد و رانندگان آمریکایی را با کمبود سوخت مواجه کرد.

اواخر سال ۲۰۲۰، مقام های آمریکایی فاش کردند که هکرها شرکت نرم افزاری سولارویندز را که از سوی بخش های بزرگ دولت و شرکت های آمریکایی اداره می شد، به خطر انداختند. عملیات هکری شرکت سولارویندز به روسیه نسبت داده شد.

دیگر حملات سایبری شامل هک حزب دموکرات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا بود و شیوع عمده بدافزارهای جهانی را که رایانه های سراسر جهان را در سال ۲۰۱۷ فلج کرد، در برگرفت.

فراتر از این حوادث بزرگ که خبرساز شد، شرکت ها و کارشناسان امنیت سایبری سال ها درمورد افزایش موج حملات آنلاین هشدار می دادند که برخی از اهداف جنایی برخوردار بود و توسط دولت ها سازمان دهی شده بود.

در همین حال، بهترین راهکار دفاعی در برابر جرایم سایبری از سوی اشخاص و شرکت های کوچک، ساده و تقریبا رایگان است که شامل حذف ایمیل های مشکوک، به روزرسانی منظم نرم افزار، تغییر رمز عبور و نگهداری نسخه های پشتیبان ذخیره شده می شود.

سازمان های بزرگتر می توانند از تیم های تخصصی امنیت فناوری اطلاعات و مجهزترین سرویس های نظارتی برای نظارت بر شبکه های خود و بررسی مداخلات شبانه روزی که نشان از یک حمله بزرگ دارد، بهره گیرند.

اما یک مشکل دیگر این است که بسیاری از کشورها، به قدر کافی تکنسین های فناوری آموزش دیده تربیت نمی کنند.

به گفته «آدام مییرز» کارشناس شرکت امنیت سایبری کرواداسترایک (CrowdStrike)، کلید دستیابی به ایمنی، اغلب این است که محافظت بهتری حاصل شود به جای آنکه جزو ضعیف ترین اهداف بود.

یک مقوله اولویت دار در دولت های غربی، تشکیل قدرت های سایبری – نظامی است که دولت ها را در بررسی حملات و دفع آن توانمند می کند و زمینه جاسوسی و عملیات آنها را فراهم می سازد.

در ارزیابی شاخص ملی قدرت سایبری مرکز بلفر در دانشگاه هاروارد، آمریکا در صدر ۳۰ کشور برتر از نظر اهداف و توانمندی های سایبری قرار گرفته و چین در این جدول در رده دوم و انگلیس در جایگاه سوم قرار دارد.

قدرت سازمان امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۳ در پی انتشار اطلاعات از سوی ادوارد اسنودن پیمانکار سابق این سازمان برملا شد.

در این میان، برخی کارشناسان نگرانند که یک روز یک حمله سایبری تحت حمایت دولت موجی از اقدامات تلافی جویانه را به همراه داشته باشد که می تواند آغازگر خصومت های واقعی باشد.

در آن صورت، کشورهای مختلف شاید تسلیحات دیجیتالی کافی را به عنوان عامل بازدارنده تولید کنند.