قزوین - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: مطالعات بافت تاریحی ۲ روستای تاکند در شهرستان تاکستان و حاجی عرب در شهرستان بوئین زهرا انجام می‌شود.

احسان نورانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با انتخاب مشاور از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین به زودی کار مطالعات بافت های تاریخی این ۲ روستا به منظور بررسی ثبت در فهرست آثار ملی و ارسال مدارک به وزارتخانه آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه حفظ و احیای منظر و جلوه بصری روستاهای با معماری سنتی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و از اولویت های وزارتخانه است، اظهار داشت: با ثبت بافت تاریخی روستاها امکان حفظ معماری سنتی ایرانی و بافت قدیمی این مکان ها و جلوگیری از صدمه و آسیب به آنها فراهم می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین افزود: بناهایی که بافت های آنها در بخش های کالبدی، تاریخی و فرهنگی واجد ارزش و شرایط لازم باشند برای ثبت در فهرست آثار ملی مورد بررسی قرار می گیرند و با ثبت شان مشمول قوانین حفاظتی میراث فرهنگی می شوند.

نورانی، ثبت ملی بافت های تاریخی روستاهای واجد ارزش را در توسعه مناطق روستایی و ایجاد چشم انداز مناسب گردشگری برای آنها موثر دانست و یادآور شد: احیا و حفظ بافت تاریخی روستاها می تواند این مکان ها را به جاذبه های گردشگری تبدیل کرده و موجب رونق این مناطق شود.