اسماعیل بحری زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این زمینه توضیح داد: در ۶ ماهه گذشته سال تحصیلی تا پایان اردیبهشت بیش از ۶ هزار دانش آموز در سطح استان و شهرستانها تحت تعلیم و آموزش خبرنگاری قرار گرفته و گواهینامه و کارت خبرنگاری افتخاری پانا (خبرگزاری وزارت آموزش و پرورش) را دریافت کردهاند.
وی ادامه داد: این تعداد دانش آموز فعالیتهای خبری خود را در سطح استانها و مدارس آغاز کردهاند و در سال تحصیلی جاری و آینده افزایش این تعداد به ۶۰ هزار دانش آموز هدف گذاری شده است.
قائم مقام رییس سازمان دانش آموزی خاطرنشان کرد: قرار است در ۳۷ هزار مدرسه متوسطه، هر مدرسه یک دانش آموز و در هر یک از ۱۸ هزار مدرسه ابتدایی هم یک دانش آموز آموزش خبرنگاری ببینند که با دانش آموزان در سه فاز اول، در مجموع ۶۰ هزار نفر تا پایان سال ۱۴۰۰ حرفه خبرنگاری را فرامی گیرند.
بحری زاده یادآور شد: دانش آموزان پس از برگزاری آزمون و ارزیابی کمی و کیفی با کسب حد لازم های این آزمونها، گواهینامه خبرنگار افتخاری دریافت می کنند.
سازمان دانش آموزی به دنبال تقویت روحیه پرسشگری
وی با بیان اینکه اساس فعالیتهای سازمان دانشآموزی نقش پذیری دانش آموزان است، توضیح داد: اگر در هر فعالیتی گرداننده، سازمان و مربیان باشند، خود را ناموفق ارزیابی می کنیم، چرا که فعالیتی از نظر سازمان دانش آموزی موفق ارزیابی میشود که نقش اصلی را دانش آموزان در آن ایفا کنند.
قائم مقام رییس سازمان دانش آموزی افزود: وقتی دانش آموزی نقش پذیری کند، هم فعالیتی را به اجرا می گذارد و هم در این فرآیند تربیت میشود. در این خصوص محور یکی از فعالیتهای مهم سازمان دانش آموزی در حوزه خبرگزاری پانا تعریف شده است.
بحری زاده ادامه داد: تربیت دانش آموزان خبرنگار که روحیه پرسشگری، نقادی و را به صورت کارگاهی آموزش می بینند، در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه سازمان دانش آموزی به دنبال ایجاد و تقویت روحیه نقادی و پرسشگری در دانش آموزان است، گفت: به منظور افزایش روحیه مشارکت جویی دانش آموزان، ساختاری برای نمایندگان مجلس در نظر گرفته شده است و این مجلس را به هزار و ۱۱۱ مجلس دانش آموزی در سطح کشور گسترش دادیم.
قائم مقام رییس سازمان دانش آموزی یادآور شد: همچنین درحال حاضر به جای ۱۵۰ نماینده مجلس، ۲۸ هزار دانش آموز به عنوان نماینده دانش آموزان شهر و استان خود در مجالس دانش آموزی فعالیت میکنند تا روحیه پرسشگری در جامعه تقویت شود.
بحری زاده ادامه داد: تا جامعه نیروی پرسشگر و نقاد نداشته باشد، به هیچ وجه روی توسعه را نخواهد دید.
وی عنوان کرد: رسالت سازمان دانش آموزی این است که دانش آموزان را نقاد، پرسشگر،مشارکت جو، فعال، هوشمند و مسوولیتپذیر نسبت به جامعه پیرامون خود تربیت کند.