تهران- ایرنا- معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: پروژه مهر یک ابر برنامه مشارکتی، فرا سازمانی و ملی است و نیاز به مشارکت و حمایت سایر دستگاه ها دارد.

به گزارش روز چهارشنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها در مورد پروژه مهر و آغاز سال تحصیلی، ابتکارات و چالش های این پروژه افزود: باید تلاش کنیم بازگشایی موفق و با کیفیتی در ابتدای سال تحصیلی داشته باشیم. پروژه مهر به عنوان یک ابر برنامه، مشارکتی، فرا سازمانی و ملی نیاز به مشارکت و حمایت سایر دستگاه ها دارد.

وی ادامه داد: ابعاد اجرایی پروژه مهر سال تحصیلی آینده به اداره کل آموزش و پرورش استان ها تفویض اختیار شده است و ستاد به پشتیبانی ادارات کل خواهد پرداخت و مکانیزم این پشتیبانی ها مشخص خواهد شد.

کمرئی گفت: برای کنترل فرآیندها برنامه نظارتی نوشته خواهد شد و هدف اصلی این برنامه توجه به نکات ضروری است تا ادارات کل، مناطق و  مدارس بر آنها بیشتر متمرکز کنند و برنامه های نظارتی به نوعی به صورت هدایت و پشتیبانی ادارات کل خواهد بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: پروژه مهر در دو سطح برنامه ریزی شده است و با برنامه های استان در تعارض نخواهد بود و با مشارکت استان ها نقاط قوت و ضعف برنامه سال های گذشته مشخص و برنامه جدید نوشته خواهد شد.

کمرئی ادامه داد: پروژه مهر در ۱۳ عنوان مشخص و روند آغاز آن به صورت برنامه ریزی، اجرا، کنترل و اتمام پروژه خواهد بود.

وی یادآور شد: همچنین کتاب های درسی، ساماندهی نیروی انسانی و تجهیزات، توانمند سازی نیروی انسانی و توسعه صلاحیت های شایستگی معلمان، سنجش نوآموزان، شفاف شدن حوزه های قانونی برای تسهیل تصمیم گیری در واحدهای اجرایی .... از دیگر عناوین پروژه مهر است. 

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: در حوزه استانی و منطقه ای بر سه بخش متمرکز خواهیم شد، اما عدم تمرکز اصل کار خواهد بود که خلاقیت ها و ابتکارات استان ها و تجربیات استان ها ارزیابی خواهد شد.

کمرئی در مورد نحوه نظارت پروره مهر بر مناطق گفت: در مناطق ۶ موضوع شاخص مورد بررسی خواهد گرفت و از استان ها انتظار داریم تا نظارت و کنترل فرآیندی بر مناطق را داشته باشند. همچنین گزارش ها به صورت سیستمی باید به روزآوری شود، اطلاعات از مدارس دریافت و ارایه گزارش ها از مدارس تسهیل شود.

وی با بیان این که مهم ترین مسأله نظام تعلیم و تربیت، شکاف آموزشی است که باید به دنبال راه حل باشیم و از افت های آموزشی جلوگیری کنیم، اظهار داشت: امتحانات جبرانی، کلاس های تقویتی و جبرانی در تابستان و ارزشیابی های آغازین در ابتدای سال تحصیلی، مد نظر قرار گیرد تا سطح  دانش آموزان مشخص شود. معلمان نباید بر اساس تجربیات سال های گذشته اقدام به تدریس کنند و نیازمندی های متناسب با آموزش مجازی را در نظر گیرند.

کمرئی عنوان کرد: همچنین نحوه بازگشایی مدارس شبانه روزی، تعیین تکلیف معلمان بازنشسته و استمرار خدمت مشخص شود، نگارش های سامانه ابلاغ کاهش یاید، توسعه متوازن در استان ها انجام گیرد، پروژه مهر با مدیریت شوراهای آموزش و پرورش استان ها با ریاست استانداران و فرمانداران انجام گیرد و از ظرفیت انجمن های اولیا و مربیان استفاده شود، توانایی اولیا در امکان ثبت نام غیرحضوری و مجازی لحاظ شود.

به گزارش ایرنا، به منظور هر چه مطلوب برگزار شدن آغاز سال تحصیلی و آماده شدن مدارس، هر ساله، بسته به مناطق و مدارس آموزش و پرورش، این پروژه از سوی روسای ادارات و وزارت آموزش و پرورش کلید خورده و در مدارس شکل اجرا می گیرد. به همین منظور در سطح ادارات و مدارس ستادی تحت عنوان ستاد پروژه مهر تشکیل می شود تا این پروژه به نحو احسن مدیریت شده و اجرایی شود.