مسکو - ایرنا - ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ادعاهای مطرح شده از سوی سیاستمداران برخی کشورهای غربی مبنی بر دست داشتن مسکو در حادثه فرود اجباری هواپیما در بلاروس را بی اساس خواند.

به گزارش ایرنا، زاخارووا روز چهارشنبه در نشست هفتگی در وزارت امور خارجه روسیه گفت: تلاش های برای متهم کردن روسیه به دخالت در فرود اجباری هواپیمای ریان ایر در مینسک، شایعه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به اظهارات نخست وزیر چک، وزیر امور خارجه انگلیس و رییس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان اشاره کرد که مسکو  را متهم به ارتباط با حادثه هواپیمای ریان ایر کرده اند.

زاخارووا همچنین به اظهارات مخالفان دولت بلاروس اشاره کرد که در خارج از این کشور دولت در تبعید تشکیل داده اند و گفت که سخنان آنها در مورد فرود اجباری هواپیما در فرودگاه مینسک ازجمله خروج چند تبعه روسی از این هواپیما پیش از ترک بلاروس بیشتر به تخیل پردازی شباهت دارد.   

روز دوم خرداد (۲۳ مه) به دستور آلکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس یک جنگنده نیروی هوایی بلاروس، هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت رایان ایر را وادار به فرود کرد.  این هواپیما با ۱۲۳ مسافر از آتن راهی ویلنیوس، پایتخت لیتوانی بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های بلاروس، لوکاشنکو دستور رهگیری و فرود اجباری هواپیمای مسافربری را بر پایه خبری مبنی بر حمل بمب توسط هواپیمای مسافربری صادر کرده است. ماموران امنیتی در هواپیما بمبی نیافتند اما توانستند رومان پروتاسویچ را دستگیر کنند.

این وبلاگ‌نویس یکی از سرسخت‌ترین مخالفان لوکاشنکو به‌شمار می‌رود و در لیتوانی زندگی می کند. نهادهای امنیتی بلاروس او را در فهرست تروریست‌های خطرناک قرار داده‌اند. هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ رایان ایر عصر یکشنبه پس از چند ساعت توقف مینسک را به مقصد لیتوانی ترک کرد.

ادعای آمریکا مبنی بر پیروزی تروریسم در سوریه بی اساس است

زاخارووا گفت: ادعای فرماندهان نظامی آمریکا مبنی بر نقش سرنوشت ساز این کشور در پیروزی بر تروریسم در سوریه بی اساس و کذب محض است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از ژنرال فرانک مک کنزی فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکوم) نوشت: کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه ممکن است به روسیه و چین امکان دهد خلایی که بوجود می آید را پر کنند و حضور خود در منطقه خلیج فارس را گسترش دهند.

زاخارووا یادآورشد: مک کنزی چرا این واقعیت را از افکار عمومی پنهان کرد که واحدهای نظامی آمریکا بدون اجازه دمشق در سوریه حضور دارند که این حضور آنها را غیرقانونی می کند.

وی افزود: علاوه بر آن ادعای این ژنرال آمریکایی مبنی بر نقش انحصاری آمریکا در مبارزه با داعش و عدم اجازه به این گروه تروریستی برای فعالیت مجدد در سوریه بی اساس و دروغین است.

 وزیر دفاع انگلیس بجای ادعای واهی در مورد روسیه با تهدیدهای واقعی مقابله کند

 سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مورد اظهارات اخیر «بن والاس»  وزیر دفاع انگلیس که روسیه را تهدید اصلی برای انگلیس خوانده بود به وی توصیه کرد که بجای ادعای واهی و خیالپردازی به تهدیدهای واقعی و مقابله با آنها برای کشورش بپردازد.

پیشتر وزیر دفاع انگلیس به افزایش فعالیت ناوهای روسی در سواحل انگلیس اشاره کرد و گفت که روسیه دشمن است که تهدید شماره یک برای این کشور محسوب می شود.  

زاخارووا با بیان اینکه وزیر دفاع انگلیس به عنوان یکی از چهره های روس ستیز در دولت این کشور معروف است، افزود: اظهارات ضدروسی والاس فاقد نکته مشخص است.

وی افزود: به مقام های استراتژی پرداز دولت انگلیس توصیه می کنم اقدامات بی ثبات کننده و مخرب را در مجاورت مرزهای روسیه متوقف کنند.

 آمریکا پیمان استارت-۲ را اجرا کند

زاخارووا گفت: روسیه تلاش می کند تا شرایطی فراهم شود تا آمریکا تعهدات خود در پیمان استارت-۲ را بطور کامل اجرا کند.  

وی افزود: ما به آمریکا در مورد اجرای پیمان استارت-۲ ازسوی آمریکا ازجمله در مورد تجهیز مجدد تسلیحات حمل کننده (موشک ها) ایرادهایی داریم.  

پیمان استارت ۲ یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.

باراک اوباما رییس‌ جمهور وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند،  حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

دو کشور در ماه فوریه اعتبار این پیمان تسلیحاتی را برای پنج سال دیگر تمدید کردند.