بجنورد-ایرنا- مدیر امور منابع آب شیروان گفت: ورود گل و لای ناشی از سیلاب به داخل بند انحرافی سد بارزو آب شرب مشترکان این شهرستان استان خراسان شمالی را از مدار خارج کرد.

اسحاق خسروپناه روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیلاب از داخل روستاها و ارتفاعات وارد بند انحرافی این سد شد و به دلیل پایین بودن میزان ذخیره آب داخل بند انحرافی، رسوبات ناشی از گل و لای باعث شد تا مشکلاتی برای تامین آب شرب شهروندان ایجاد شود.
وی اضافه کرد : در شرایط فعلی به طور موقت آب شرب شهروندان شیروانی و چندین روستای طراف از سد بارزو این شهرستان به ۱۹ چاه ذخیره شیفت شد تا مشترکان ما در این مناطق با مشکل آب مواجه نشوند و برنامه رسوب زدایی نیز در حال انجام است.
به گفته وی آب شرب شهر شیروان با ۸۵ هزار نفر جمعیت ؛ شهر لوجلی و  مجتمع تکمران و ۱۴ روستای اطراف از سد بارزو تامین شود که آب تمام این مشترکان در شرایط فعلی از چاههای ذخیره در حال تامین است.
مدیر امور منابع شهرستان شیروان ظرفیت آبگیری بند انحرافی سد بارزو شیروان را حدود ۴۰۰ هزار متر مکعب اعلام کرد و اظهارداشت : در سالیان متمادی رسوب زدایی بند انحرافی و شست و شوی حوضچه  بند انحرافی به منظور خارج کردن گل و لای برجای مانده  به تاخیر افتاد و سیلاب اخیر باعث شد تا این رسوبات ، تامین آب شرب را با مشکل مواجه کند.
خسرو پناه اظهارداشت : هم اکنون برنامه شست و شوی حوضچه بند انحرافی این سد از سوی نیروهای شرکت مدیریت منابع آب شیروان در دست انجام است و پیش بینی می شود حداقل تا ۲۴ ساعت آینده با اتمام شست و شو مدار آب شرب بار دیگر از سد شروع شود.
سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان شیروان در سال ۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فضلی و تامین بخشی از آب شرب شهر شیروان و روستاهای اطراف با گنجایش مخزن ۹۲ میلیون متر مکعب ساخته شد و این سد توان تنظیم ۴۲ میلیون متر مکعب آب را دارد.

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد واقع است که افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.