سید جواد حسینی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها با بیان این که طرح هدایت از سه ماه پیش با هدف تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان کم برخوردار آغاز شد، اظهار داشت: در دوران کرونا راهبردهای ۱۰گانه ای از سوی وزیر آموزش و پرورش تدوین شد که یکی از آنها پوشش و انعطاف حداکثری آموزش بود و یکی از روش های اصلی پوشش حداکثری آموزش استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد بود.
وی افزود: مطمئن ترین و کیفی ترین نوع آموزش در شبکه شاد ایجاد شد اما ۳۰ درصد از دانش آموزان مناطق محروم، حاشیه شهرها و روستاها از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که جوهره اصلی سند تحول بنیادین نیز گسترش عدالت و ارتقای کیفیت آموزش است، گفت: یکی از ارکان عدالت، عدالت دیجیتالی است. در عصر کرونا بین ۳ تا ۵ میلیون دانش آموز از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند که این ممکن است موجب گسترش بی عدالتی شود و طرح هدایت با هدف تداوم آموزش و پوشش حداکثری در وزارت آموزش و پرورش اجرایی شد.
حسینی با بیان این که ساختار طرح هدایت ساختاری خزانه ای و ماتریسی است ادامه داد: این طرح از طریق هم افزایی و انسجام با بخش های مختلف کار را به پیش میبرد و تلاش شده همه بخش های دخیل در طرح وظایف محوله را به خوبی به پیش ببرند.
وی با بیان این که طرح هدایت شامل هفت محور اصلی است، اظهار داشت: شناسایی دقیق دانش آموزان نیازمند به تفکیک منطقه، مدرسه و جنسیت اولین محور طرح هدایت بود که اینکار از طریق شناسایی دانش آموزان نیازمند از طریق مدیر و شورای مدرسه و بارگذاری اطلاعات در سامانه طرح هدایت امکان پذیر شد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات موجود در سامانه طرح هدایت از ۸۴ درصد دانش آموزانی که از شاد استفاده می کنند، ۱۰.۷ درصد آنان از طریق اینترنت خانگی، ۴۱.۴۶ درصد از طریق همراه اول، ۲۹.۱۲ درصد از طریق ایرانسل، ۱.۵۷ درصد از طریق رایتل و ۱.۵۶ از سایر روش ها به شبکه شاد متصل می شوند.
حسینی افزود: همچنین بر اساس داده های سامانه هدایت فقط ۱.۳۶ درصدی از دانش آموزان استان قم به شاد دسترسی ندارند و آخرین رتبه نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان با عدم دسترسی ۵۱.۷ درصدی دانش آموزان به شبکه شاد است.
وی محور دوم طرح هدایت را تامین منابع سه میلیون تبلت دانست و گفت: تامین این میزان تجهیزات هوشمند اعتباری بیش از ده هزار میلیارد نیاز دارد و منابع دولتی، عمومی، مردمی و خیریه ای در این محور به کار گرفته شده اند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در تفاهم نامه با استانداری ها یک میلیون و ۷۰۰ هزار تبلت تعهد شده است و موسسات عمومی و غیردولتی نیز تعهد تامین یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۹۱۵ تبلت را ارایه داده اند.
حسینی تصریح کرد: در بودجه سال جاری نیز ۵۰۰ میلیارد اعتبار برای طرح هدایت پیش بینی شده است که از این طریق نیز ۱۲۵ هزار تبلت تامین می شود.
وی گفت: در مجموع تاکنون تامین ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تبلت با اعتبار ۱۰هزار میلیاردی تعهد شده است.
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت به کمک دستگاه های دولتی به این طرح اشاره کرد و یادآور شد: وزارت دفاع پشتیبانی و نیرو های مسلح، مرکز آمار ایران، وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات، وزارت تعاون کار و رفاه تامین اجتماعی، سازمان بهزیستی، وزارت صمت، سازمان آموزش و پرورش اسثتنایی و صنایع پتروشیمی از جمله دستگاه هایی بودند که به طرح هدایت کمک کردند.
حسینی به تامین برخی منابع طرح هدایت از طریق منابع عمومی اشاره و خاطرنشان کرد: صندوق ذخیره ارزی، صندوق ذخیره فرهنگیان، بیمه معلم، کمیته امداد، شورای هماهنگی بانک ها، سازمان بسیج، انجمن اسلامی دانش آموزان، سازمان نظام صنفی رایانه تهران، موسسه خیریه ابوتراب، انجمن نیکوکاری مهر گیتی، موسسه رشد دانش آموزان، بنیاد مستضعفان، شهرداری و شورای شهرها، انجمن اولیا و مربیان، شوراهای آموزش و پرورش و اتاق بازرگانی به مدد طرح هدایت آمدند و تعهد تامین یک میلیون و ۴ هزار ۵۰۰ تبلت به اعتباری بالغ بر ۷ هزار میلیارد از این طریق داده شده است.
وی گفت: شرکت صنایع آموزشی وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان نیز تامین ۶۰ هزار تبلت ۸ و ۱۰ اینچی را بر عهده گرفته است و این شرکت با راه اندازی خط تولید خود آمادگی تولید یک میلیون تبلت را دارد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که تاکنون در قالب طرح هدایت ۲۷۵ هزار تبلت تهیه و به دانش آموزان نیازمند اهدا شده است، افزود: استان های خوزستان، مازندران، قروین، فارس، یزد، زنجان، همدان، سمنان، شهر تهران، اصفهان، خراسان رضوی، بوشهر و آذربایجان شرقی در تامین تبلت عملکرد خوبی داشته اند.
حسینی محور بعدی طرح هدایت را نحوه تامین تبلت ها دانست گفت: با محوریت شرکت صنایع آموزشی و از طریق همکاری با ۷ شرکت داخلی این تبلت ها از طریق تولیدات داخلی و واردات تامین خواهند شد.
وی افزود: برای تسهیل واردات تبلت، معافیت ۳ درصدی از عوارض گمرکی شرکت های واردکننده تبلت برای طرح هدایت در هیات دولت به تصویب رسیده است و این معافیت کمک شایانی به طرح هدایت کرده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش محور بعدی در طرح هدایت را تبلیغات دانست و تصریح کرد: تبلیغات از طریق رادیو و تلویزیون، پایگاه های اطلاع رسانی وزارت و آموزش و پرورش استان ها، روابط عمومی سایر دستگاه های اجرایی، شبکه شاد و تبلیغات محیطی در دستور کار قرار دارد و تاکنون با راه اندازی پویش های مردمی نظیر نذر هوشمند، من حاضرم، طرح حامی هوشمند، جهاد آموزشی، چلچراغ و اولیا خردمند دانش آموزان هوشمند بخشی از تجهیزات هوشمند آموزشی تامین شده است.
به گزارش روز شنبه روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حسینی یادآور شد: ۳۶ جلسه درون و برون سازمانی برای تبلیغات طرح هدایت برگزار شده است و ۲ هزار دقیقه نیز مصاحبه با رسانه ها تاکنون انجام شده است.
وی همچنین گفت: برای اطلاع رسانی و هم افزایی بیشتر و استفاده از کمک دستگاه ها تاکنون نشست هایی با تمامی معاونت های وزارت آموزش و پرورش، سخنگوی دولت، معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری، معاون اول رئیس جمهور، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، مجمع خیرین مدرسه ساز، معاون وزیر اقتصاد، مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع، معاون امور زنان رئیس جمهور، رئیس سازمان حج و زیارت، مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان، سپاه پاسداران، دانشگاه شیراز، کمیسیون اقتصادی دولت و ۶۰ دستگاه دیگر برگزار شده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: به زودی کلیه امور تبلیغاتی بویژه تبلیغات محیطی مربوط به طرح هدایت به یک شرکت متخصص در امر تبلیغاتی واگذار خواهد شد.
حسینی محور بعدی در طرح هدایت را چگونگی توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی دانست و گفت: در واگذاری تبلت ها اولویت با دانش آموزانی است که در خانواده هیچ وسیله هوشمند آموزشی ندارند و سپس اولویت های بعدی با دانش آموزان نیازمندی است که امکان آموزش های حضوری در مناطق آنان فراهم نیست.
وی افزود: دانش آموزان تحت پوشش نهاد های حمایتی، دانش آموزان نیازمند پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مناطق محروم، روستایی و حاشیه شهرها، دانش آموزان استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و آذربایجان غربی و دانش آموزان در خانواده های با جمعیت دانش آموزی بیشتر در اولویت واگذاری تجهیزات هستند.
وی ادامه داد: مدارس پر جمعیت که تعداد محدودی دانش آموز کم برخوردار دارند نیز در اولویت های واگذاری قرار دارند.
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت محور بعدی طرح را صیانت دانش آموزان در برابر آسیب های فضای مجازی عنوان کرد و گفت: طراحی نرم افزارهای کنترلی ویژه والدین، طراحی ده میلیون سیم کارت دانش آموزی توسط وزارت ارتباطات، تولید تبلت های داخلی با سیستم عامل دانش آموزی و برگزاری دوره های آموزشی سواد رسانه ای ویژه دانش آموزان و خانواده های آنان از جمله برنامه های اندیشیده شده در حوزه صیانت از آسیب های فضای مجازی است.
حسینی با جمع بندی موارد اجرا شده در طرح هدایت و بیان اینکه تاکنون ۲۷۵ هزار تبلت با اجرای این طرح تامین شده است اظهار کرد: ایجاد فرصت برابر عدالت آموزشی برای تمام دانش آموزان، استفاده دانش آموزان مناطق محروم از آموزش های باکیفیت، تداوم آموزش در شرایط بحرانی و کرونا، زدودن مظهر خشن درد و رنج نداشتن کودکانه و جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان بویژه دختران در مناطق محروم از جمله دستاوردهای طرح هدایت است.
وی به انتظارات خود از مدیران کل استان ها پرداخت و گفت: راه اندازی کارگروه طرح هدایت در سطح استانی، منطقه ای و مدرسه ای، استفاده از تمامی ظرفیت های استان ها، راه اندازی پویش های مردمی، به روز رسانی مدام سامانه طرح هدایت و انتقال تجربیات استان ها از جمله مواردی است که استان ها باید لحاظ کنند.