تهران- ایرنا- رئیس امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه گفت: ۲۴ دستگاه اجرایی در تدوین سند ملی آمایش سرزمین، مشارکت جدی داشته و تصویب این سند با وفاق کامل بوده است. 

به گزارش روز شنبه گروه اقتصادی ایرنا از سازمان برنامه و بودجه کشور، «امیر امینی» در نشست خبری-تحلیلی «ارائه گزارش عملکرد ۸ ساله این سازمان»، ضمن ارائه جزئیاتی از سند ملی آمایش سرزمین، اظهار داشت: سند آمایش سرزمین فرادست‌ترین سند توسعه کشور است که براساس منویات مقام رهبری و سیاست‌های کلی ابلاغی او در سال ۹۰ تهیه و تدوین شده است. امیدواریم به عنوان دریچه‌ای به سوی برنامه‌ریزی و مدیریت یکپارچه سرزمین سبب توسعه هماهنگ و موزون کشور بشود.

رئیس امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه اضافه  کرد: در سند بیانیه‌ای برای چشم‌انداز وجود دارد که جامعه بالنده، تمدن دینی، انسجام ملی، هم‌نوایی خرده فرهنگ‌ها و نمونه‌های بارز تحقق الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را عرضه می‌کند.

معاون سازمان برنامه و بودجه به ارتباط سند و برنامه‌های توسعه پرداخت و اظهار داشت: سند ملی آمایش سرزمین و آماده‌سازی آن همزمان شده است. ما بسته‌هایی برای اقدام طراحی و از آن طریق سند را به برنامه هفتم توسعه متصل خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه تا چه حد این امید وجود دارد که پیاده‌سازی و عملیاتی شدن سند آمایش در برنامه‌های آینده توسعه به محرومیت زدایی از استان‌های محروم منجر شده و ما شاهد توسعه متوازن و برابر استانی باشیم گفت:تمام امید سند به محرومیت زدایی است. من ۷ لنگر، ۶ هدف و ۲۵۵ سیاست را در اینجا اعلام کردم. تمامی این ارکان برای محرومیت زدایی و توسعه برابر استانی است.

امینی ادامه داد: اگر ضریب ۸۰ درصدی که در سند پیش بینی شده را به خوبی شناسایی و بسته‌های اقدام متناسب را طراحی و تدوین بکنیم و به عنوان پیشران طراحی و تنظیم شود تا افق ۱۴۲۴ به اهداف سند برسیم. ما سنجه‌هایی را برای این سند در نظر خواهیم گرفت و سالانه در برنامه‌ها بازنگری خواهیم کرد. سند را برای رفع انحرافات آن ارزیابی خواهیم کرد تا اهداف آن محقق شود.

وی به انتخابات ریاست جمهوری نیز پرداخت و گفت: خوب است که سند ملی آمایش سرزمین در کانون گفتگوها و مناظرات انتخاباتی قرار بگیرد و نامزدها دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در ارتباط با این سند را تشریح کنند.

به گزارش ایرنا، مطالعات تدوین سند ملی آمایش سرزمین توسط مرکز توسعه و آینده نگری در حدود سه سال انجام شد و در اسفندماه سال ۹۹ به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین رسید.

دومین نشست خبری-تحلیلی «ارائه گزارش عملکرد ۸ ساله این سازمان» که به تشریح سند ملی آمایش سرزمین اختصاص داشت امروز (شنبه) به صورت غیر حضوری و آنلاین برگزار شد.