ساری – ایرنا – اجرای عملیات آسفالت محور پرتردد ساری-قائمشهر در ساعات پرترافیک روز که بارها اعتراض شهروندان و مسافران را به همراه داشت ، همچنان بدون توجه به مسائل ترافیکی و چالش‌هایی که برای شهروندان ایجاد می‌شود ، ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، بهسازی آسفالت در محورهای بین شهری یکی از اقدامات مورد توجه و ضروری برای افزایش ارتقاء سطح کیفی رفت‌وآمدها و حتی کاهش حوادث جاده‌ای است ، اما اجرای عملیات راه‌سازی در ساعاتی که تردد زیادی انجام می‌شود همواره در برخی از محورهای پرترافیک مازندران انتقاد شهروندان را در پی داشت که به نظر می‌رسد این انتقادها به سرانجامی نمی‌رسند.

شهروندانی که صبح امروز شنبه هشتم خرداد قصد تردد از محور ساری به سمت قائمشهر را داشتند با ترافیک سنگینی مواجه شدند که عامل آن اجرای عملیات آسفالت حفاظتی در مسافتی به طول یک کیلومتر از محور شمالی اتوبان ساری-قائمشهر بود. این ترافیک‌های ناشی از اجرای عملیات آسفالت برای افرادی که از این مسیر عبور می‌کنند ، اتفاق جدیدی نیست.

 طی سال‌های اخیر بارها برای اجرای عملیات روکش آسفالت یا بهسازی این اتوبان ترافیک‌های سنگینی ایجاد شد که زمان عبور از این محور بین شهری کوتاه حدودا ۱۵ کیلومتری و پرتردد را به بیش از یک ساعت هم رساند. این موضوع امروز نیز در محور شمالی اتوبان ساری-قائمشهر برای هزاران شهروند مازندرانی و مسافرانی که قصد تردد از لاین شمالی این محور را داشتند مشکل‌ساز شد و برخی شهروندان نیز با انتشار تصاویر و جمله‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به این ترافیک واکنش نشان دادند:

احسان فضلی اصانلو عکاس خبرگزاری ایرنا یکی از همین شهروندان است که امروز در مسیر ساری به قائمشهر گرفتار ترافیک سنگین بیش از سه کیلومتری شد و پس از یک ساعت ماندن در ترافیک به دلیل تأخیری که در رسیدن به مقصد و برنامه‌ریزی خود داشت در میان راه از ادامه مسیر منصرف شد و به ساری بازگشت.

او با اشاره به این که ترافیک‌های ناشی از عملیات راه‌سازی در اتوبان ساری-قائمشهر برای همه خسته کننده شده است، می‌گوید: ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه از ساری برای عکاسی از یک سوژه مد نظر طبق برنامه‌ریزی قبلی به سمت قائمشهر حرکت کردم. معمولا طی این مسیر در شرایط عادی حدود ۱۵ دقیقه زمان می‌برد ، اما ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه در میانه‌های راه پس از یک ساعت و نیم در مسیر ماندن با توجه به این که نتوانستم به قرار معین شده برسم و با توجه به از دست رفتن زمان ، ناچار شدم به ساری برگردم.

فضلی اصانلو خاطرنشان می‌کند: هر بار که برای عملیات راهسازی در این مسیر ترافیک ایجاد می‌شود هزاران نفر ساعت‌ها زمان خود را از دست می‌دهند و باید در این ترافیک وقت بگذرانند. هر کدام از این شهروندان قطعا با یک برنامه‌ریزی وارد مسیر می‌شوند. اما اجرای بدون برنامه‌ریزی عملیات راهسازی تمام برنامه‌ریزی‌های چند هزار شهروند را به هم می‌ریزد.

برنامه‌ریزی‌ شهروندان زیر بار ترافیک

این انتقاد را می‌توان در اظهارات بسیاری از شهروندان ساکن مرکز استان و قائمشهر نیز شنید. روح‌الله شجاعی شهروند ساکن ساری نیز که سه روز در هفته برای انجام امور دیالیز فرزندش باید از این مسیر تردد کند می‌گوید: من هم بارها همراه با فرزندم در این مسیر گرفتار ترافیک‌های ناشی از اجرای عملیات راهسازی در ساعات پرتردد روز شدم. گاهی لازم است که با سرعت بیشتری برای انجام دیالیز به بیمارستان امیرکلای بابل برسیم ، اما ترافیک این مسیر زمان‌بندی شهروندان را مختل می‌کند.

رانندگان ناوگان حمل و نقل مسیر بین شهری ساری-قائمشهر نیز از منتقدان اصلی اجرای عملیات راهسازی این مسیر در ساعات روز هستند. برای این گروه که هر روز هزاران مسافر را در این مسیر جا به جا می‌کنند و زمان زیادی از ساعات کاری‌شان باید در این مسیر طی شود، ماندن در ترافیک طولانی به معنای افزایش استهلاک خودرو و از دست دادن زمان کاری‌شان برای کسب درآمد است.

شهروندانی که عموما در ترافیک‌های این مسیر پرتردد زمان خود را از دست می‌دهند و برنامه‌ریزی‌های‌شان با اختلال مواجه می‌شود، معتقدند که راهداری می‌تواند این عملیات را شب‌ها اجرا کند تا مشکلی در برنامه‌ریزی روزانه چندین هزار شهروند ختلال ایجاد نشود.

اجرای پروژه با نظر پلیس راه

به طور مرسوم مجوز اجرای پروژه‌های اینچنینی که سبب بروز ترافیک در مسیرها می‌شود ، باید از سوی پلیس‌راه صادر شود. سرپرست پلیس راه مازندران با تأیید این نکته به خبرنگار ایرنا می‌گوید: درخواست زمان اجرای پروژه از سوی راهداری به پلیس‌راه ارائه می‌شود و با در نظر گرفتن نکات فنی و ایمنی و مسائل ترافیکی مجوز صادر می‌شود.

سرهنگ هادی عبادی درباره اجرای عملیات راهسازی در محور پرتردد ساری-قائمشهر طی ساعات اولیه روز اظهار می‌کند: هم خواسته ما و هم راهداری این است که این پروژه‌ها در ساعاتی اجرا شوند که کمترین پیک ترافیکی را داشته باشد. اجرای این عملیات نیز از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح آغاز می‌شود و تا ۱۳ ادامه دارد. یعنی در ساعت آغاز عملیات اجرایی کارمندان ادارات به محل کار خود رفته‌اند و تا پیش از بازگشت آنان نیز عملیات پایان می‌یابد. به همین دلیل بهترین زمان ممکن همین ساعات است.

وی با اشاره به شرایط ویژه اتوبان ساری-قائمشهر از نظر تردد می‌گوید: با توجه به شرایط خاصی که این محور دارد و حجم بالای ترافیک آن در هر ساعتی که قرار به اجرای محدودیت‌های تردد ناشی از عملیات راهسازی باشد شاهد ترافیک خواهیم بود. شاید در محورهای بین شهری دیگری از مازندران اگر حتی در ساعات ظهر هم عملیات راهسازی اجرا شود مشکل چندانی به دلیل حجم پایین تردد مشاهده نشود. اما شرایط اتوبان ساری-قائمشهر متفاوت است.

سرپرست پلیس راه مازندران درباره امکان اجرای عملیات راهداری در ساعات پایانی شب تا اوایل صبح تصریح می‌کند: به دلیل برخی مسائل فنی با نظر راهداری ، اجرای بعضی از پروژه‌ها در شب ممکن نیست. به همین دلیل با در نظر گرفتن تمام شرایط ایمنی و تأمین ایمنی راه پس از هماهنگی با پلیس‌راه کشور برای صدور مجوز اقدام می‌شود.

سرهنگ عابدی خاطرنشان می‌کند: درخواست اجرای عملیات راهسازی از سوی راهداری در هر ساعتی که باشد عینا به مرکز انعکاس داده می‌شود و پس از بررسی همه جوانب مجوز صادر خواهد شد. ضمن این که در هر زمانی از اجرای عملیات اگر همکاران ما در پلیس‌راه احساس کنند طول ترافیک از حد معقول بیشتر شده است، اجرای عملیات با نظر پلیس‌راه متوقف می‌شود.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: قطعا نگاه هر دو سازمان این است که کمترین اختلال ترافیکی اتفاق بیفتد ، اما اولویت ما ایمنی مسیرها در هنگام اجرای پروژه‌های راهداری است. اجرای این قبیل پروژه‌ها در شب نیز با توجه به خلوت شدن مسیر و افزایش سرعت خودروها و همچنین تجاوز برخی رانندگان از سرعت مجاز ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد. اگر راهداری بتواند شرایط ایمنی را تأمین کند و پلیس‌راه کشور هم منعی برای اجرای پروژه در شب نبیند مجوز اجرا در شب صادر خواهد شد.

امکان اجرای آسفالت حفاظتی در شب وجود ندارد

پرسش مهمی که برای شهروندان مانده در ترافیک‌های اینچنینی و بویژه ترافیک‌های اتوبان ساری-قائمشهر مطرح می‌شود، دقیقا همین چراییِ اجرا نشدن پروژه در شب است ؛ موضوعی که به گفته رئیس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران ریشه در مسائل فنی اجرای برخی از انواع آسفالت دارد.

عبدالعظیم محسنی به خبرنگار ایرنا می‌گوید: نکته بسیار مهم در اجرای آسفالت حفاظتی یا میکروسرفیسینگ، عمل‌آوری آن است. انجام فرآیند عمل‌آوری آسفالت حفاظتی که حدود دو ساعت زمان می‌برد بسیار مهم است و باید در روز و روشنایی مناسب انجام شود. به همین دلیل انجام این پروژه را به ساعات کم‌تردد روزها موکول می‌کنیم.

وی نیز پرتردد بودن محور ساری-قائمشهر را یکی از چالش‌های راهداری در اجرای پروژه‌های راهداری بیان می‌کند و می‌افزاید: محور ساری قائمشهر بعد از محور تهران کرج پرترددترین جاده کشور است. به همین دلیل در هر ساعتی که قصد اجرای پروژه را داشته باشیم با ترافیک مواجه خواهیم شد.

این مسئول ساعات بین ۸ و ۳۰ صبح تا ۱۳ را کم‌ترددترین زمان روزانه محور ساری- قائمشهر بیان می‌کند و می‌گوید: اگر پروژه مربوط به روکش آسفالت باشد می‌توان شب انجام داد ، اما آسفالت حفاظتی شرایط کاملا متفاوتی دارد و ناچاریم که روزها آن را اجرا کنیم.

محسنی اجرای عملیات در روزهای تعطیل را یکی از راهکاری کمتر شدن ترافیک ناشی از عملیات راهسازی بیان می‌کند و می‌افزاید: پلیس‌راه با توجه به احتمال سفر در روزهای تعطیل مجوز اجرای پروژه در این روزها را نمی‌دهد ، اما پیشنهاد دادیم که با توجه خلوت بودن محور در عمده روزهای تعطیل در این زمینه بازنگری شود تا در روزهای کاری کمتر شاهد وقوع ترافیک باشیم.

جای خالی اطلاع رسانی

به نظر می‌رسد نکته‌ای که حتی در صورت ممکن نبودن اجرای این پروژه‌ها در ساعات پایانی شب مورد توجه مسئولان راهداری و پلیس‌راه مازندران قرار نمی‌گیرد، اطلاع‌رسانی اجرای این پروژه‌هاست. نکته‌ای که در مورد محورهای هراز و چالوس به طور مستمر اطلاع‌رسانی می‌شود، اما برای اتوبان ساری-قائمشهر به عنوان یکی از سه جاده پرتردد کشور مورد توجه قرار ندارد. این موضوع شاید به نوعی بیان‌گر اهمیت نداشتن زمان شهروندان مازندران در نگاه مدیران باشد.

رئیس اداره نگهداری راه‌های مازندران با پذیرش این پیشنهاد می‌گوید: می‌توانیم این موضوع را مطرح کنیم که از این به بعد اجرای عملیات راهسازی در اتوبان ساری-قائمشهر نیز با توجه به حجم ترافیک این مسیر مانند مسدود شدن جاده‌های هراز و کندوان توسط پلیس‌راه اطلاع‌رسانی شود تا شهروندان بتوانند در برنامه‌ریزی‌های روزانه خود احتمال ماندن در ترافیک این مسیر را لحاظ کنند.

آن چه که عموما در برنامه‌ریزی برای اجرای این قبیل عملیات راهسازی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد از دست رفتن زمان به ازای نفر- ساعت است که یکی از معیارهای بهره‌وری در جوامع توسعه‌یافته محسوب می‌شود. شاخص مهمی که در ایران چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل طبق برخی آمارها کشور ما در رتبه اول هدررفت زمان در ترافیک است.

 اگر به طور میانگین زمان اجرای پروژه‌ها در این مسیر طی هر روز کاری برای انجام عملیات اجرایی را پنج ساعت در نظر بگیریم و با توجه به این که اتوبان ساری – قائمشهر پرترددترین محور مازندران و یکی از پنج محور پرتردد کشور محسوب می‌شود، طی این پنج ساعت در نظر گرفته شده چهار هزار خودرو حدود یک ساعت در ترافیک بمانند و در هر خودرو نیز دو نفر سرنشین به طور میانگین حضور داشته باشند، هر روزی که عملیات راهسازی در این مسیر اجرا شود، حدود هشت هزار نفر-ساعت زمان در این محور هدر می‌رود.

بهزاد صمدی یکی از شهروندان ساکن قائمشهر نیز با بیان این که بارها در ترافیک عملیات راهسازی این مسیر مانده و از کارهای برنامه‌ریزی شده‌اش عقب مانده است به خبرنگار ایرنا می‌گوید: متأسفانه بارها پیش آمده که در این مسیر ناگهان با ترافیک مواجه شدم و از قرارها عقب ماندم. کاش دست‌کم مسئولان از قبل اعلام کنند که قرار است در فلان روز و بین ساعاتی مشخص پروژه راهسازی اجرا شود تا برای خودمان برنامه‌ریزی داشته باشیم.

نکته دیگری که در این ترافیک‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد میزان هدررفت سوخت خودروها و افزایش آلودگی هوا به دلیل افزایش مصرف سوخت است. زیرا مصرف سوخت خودروها در ترافیک به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد.