به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، بخش زیادی از کسب و کارها امروز جایگاه خود را در فضای مجازی تعریف کرده و از این فضا و ظرفیت های آن استفاده میکنند. مهمترین خروجی شکل گیری این نوع کسب و کارها به طور یقین در کارآفرینی و ثروت آفرینی از طریق فضای مجازی و فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات است و خواهد بود.
امروز گسترش کسب و کار فرهنگی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید در جامعه به امر ضروری تبدیل شده از این رو با استفاده از ظرفیتهای داخلی کشور و برنامه ریزی در این زمینه از طریق کسب کارهای فرهنگی و هنری ضمن کارآفرینی و اشتغال زایی، گامی جهت رونق اقتصاد فرهنگ کشور برداشته شد، در این راستا رویکرد مدنظر این وزارتخانه که از سالهای گذشته آغاز شده خروجیهای چشمگیری را داشته است.
با استقبال اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه از ایجاد کسب وکارهای فرهنگی، دولت و خاصه وزارت فرهنگ و ارشاد با تلاش مضاعف و بکارگیری همه ظرفیت ها در مسیر بهبود فضای کسب و کارهای فرهنگی، برنامه ای کلان را برای بهبود ضعف توان مالی، فناوری نوین و زیرساختی تولید و مصرف فرهنگی و هنری و رفتارهای سلیقه ای و ناکارآمدی در نظام حقوقی - تقنینی و حمایتها از عرصه تولید و مصرف فرهنگی و هنری تدوین کرد.
در دولت دوازدهم توجه و اهتمام به کسب و کارهای فرهنگی و هنری و دیجیتال برای رشد و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر در سطوح ملی و بین المللی، در اولویت قرار گرفت تاجاییکه گامهای خوبی برای کسب و کارهای نوپا برداشته شد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مسیر و بهبود موارد فوق الذکر، برنامه ها و رویکردهای تحقق این کلان برنامه ها از جمله زمینه سازی و حمایت از ایجاد و تقویت بنگاه های مالی و پولی مورد نیاز بخش فرهنگ، استقرار حرفه ای نظام مالکیت فکری - معنوی، افزایش سهم فرهنگ از تسهیلات مالی- اعتباری و معافیت های مالیاتی، گمرکی، بیمه ها، انرژی و ...، ارزیابی و نظارت بر اثربخشی حمایت های دولتی از بخش فرهنگ و هنر، بهره مندی مناسب اصحاب فرهنگ و هنر از خدمات مالی، بیمه ای، حقوقی،ِ تسهیل فرآیندی و ساختاری تولید و عرضه خلاقیت ها و آفرینش های فرهنگی - هنری را بصورت کاملا شفاف تبیین و امروز خوشبختانه در پایان دولت دوازدهم شاهد به بار نشستن بسیاری از این کسب و کارها هستیم که به دنبال آن رشد و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر رقم خورده و عملیاتی و اجرایی شده اند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت های زیرمجموعه در این مسیر اقداماتی همچون افزایش اعتبار مشاغل خانگی در سطح استانی، تشویق به اشتغالزایی به صورت پشتیبان حقیقی و حقوقی در سطح استان و مکاتبات و پیگیری امورات مؤسسات و آموزشگاه های آزاد، پرداخت دیون معوقه سینماگران به بانکهای عامل ، تخصیص اعتبار در قالب تسهیلات ارزان قیمت برای راه اندازی کسب و کارهای فرهنگی و هنری را در پرونده کاری خود طی سال های گذشته ثبت کرد.
کتابفروشی، گالری، سالنهای کوچک نمایش فیلم، تماشاخانههای خصوصی، پلاتوهای تئاتر، کارگاههای فرهنگی و هنری، فروشگاههای لوازم هنری، آموزشگاههای فرهنگی و هنری، کارگاه و فروشگاه طراحی مدو لباس ایرانی، موزههای خصوصی مربوط به فرهنگ و هنر، کافه موزههای فرهنگی و هنری، فعالیتهای نوپای فرهنگی و هنری و .... از جمله کسب و کارهای مورد حمایت است.
کمک به استقلال مالی و خودکفایی زنان سرپرست خانوار به برگزاری ۵۱ نمایشگاه و فروش آثار هنری تولید شده توسط این قشر مبادرت کرد، اراِئه خدمات الکترونیکی به منظور بهبود فضای کسب و کار سینمایی، مقررات زدایی و کاهش و بهینه سازی گردش کارهای صدور مجوز با ایجاد سامانه صدور مجوز، صدور مجوز الکترونیکی چاپ ۸۴ هزار و یکصد عنوان کتاب نیز از جمله شاخص ترین اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه و چشم انداز تعریف شده بوده است. از علی اکبر قزوینیان
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
تهران- ایرنا- شکلگیری کسبوکارهای جدید فرهنگی و هنری در فضای مجازی فرصتی است که به عنوان ارمغان فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه با تدبیر شکل گرفت و با عملی شدن در این دولت، به امید تبدیل شد.