ساری - ایرنا - هواشناسی مازندران با اعلام وضعیت هشدار سطح زرد ، هرگونه فعالیت دریایی را در این استان برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دهم و یازدهم خرداد ناامن اعلام کرد.

به گزارش ایرنا ، هواشناسی مازندران در اخطاریه خود اعلام کرد که از فرداد با شکل گیری جریانات شمالی و وزش باد نسبتا شدید ، دریای خزر مواج و برای هرگونه فعالیت دریایی از جمله تردد قایق ، جت اسکی و دیگر وسایل تفریحی و کاری دریایی نامناسب است.

طبق پیش بینی هواشناسی مازندران ، در این مدت ارتفاع امواج دریای مازندران در نزدیک ساحل به حدود ۲.۵ متر خواهد رسید و تردد قایق و انواع شناورهای سبک و نیمه سنگین را بامشکل و حتی واژگونی مواجه خواهد کرد.

اگر چه امسال نیز همانند سال ۹۹ به خاطر شرایط کرونایی کشور و استان مازندران طرح دریا در سواحل استان اجرایی نمی شود ، ولی در شرایطی که امواج دریا در نزدیک ساحل بیشتر از یک متر باشد ، ورود به آب و شنا کردن بشدت خطرناک است و باعث غرق شدن خواهد شد.

طبق برنامه زمان بندی استانداری مازندران ، تا پیش از شیوع کرونا طرح های سالمسازی دریا با هدف حفاظت از گردشگران و بومیان هنگام شنا در دریا از اول خرداد ماه هر سال فعال می شد و ناجیان غریق به همراه اورژانس ، هلال احمر و نیروی انتظامی در قالب این طرح در سواحل مستقر می شدند.

مازندران با حدود ۳۴۰ کیلومتر ، بیشترین ساحل جنوبی دریای خزر را در اختیار دارد و پیش از سال ۹۹ همه ساله دستکم در حدودیکصد نقطه از این سواحل طرح سالمسازی دریا اجرایی می شد.

 کاهش ۱۲ درجه‌ای دمای هوا 

هواشناسی مازندران همچنین با انتشار جدول پیش بینی پنج روزه خود از کاهش دمای هوای استان از فردا دوشنبه تا ۱۲ درجه سانتی گراد در برخی مناطق استان خبر داد.

طبق این پیش بینی ، بیشترین میزان کاهش دما مربوط به مناطق کوهستانی آلاشت در شهرستان سوادکوه و کیاسر در شهرستان ساری با ۱۲ درجه و کمترین هم با سه درجه مربوط به شهرستان های نکا و تنکابن است. دمای هوای آلاشت از ۳۲ درجه سانتی گراد در گرم ترین زمان امروز ، فردا به ۲۰ درجه و کیاسر هم از ۳۶ درجه امروز به ۲۴ درجه کاهش خواهد یافت.

دمای هوای شهر ساری مرکز مازندران هم با ۶ درجه کاهش از ۳۴ درجه در گرم ترین زمان امروز به ۲۸ درجه طی روز دوشنبه کاهش می یابد.

هواشناسی مازندران در جدول پیش بینی هفتگی خود هم بر اساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های پیش یابی ، نتیجه گیری کرده است که وضعیت جوی استان از امشب بتدریج با وزش باد خنک شمالی که گاهی نسبتا شدید است تغییر می کند و به سمت کاهشی شدن دمای هوا پیش خواهد رفت.

بنابر این گزارش ، هوای استان فردا دوشنبه نیمه ابری همراه با کاهش دما است که گاهی با  افزایش ابر ، وزش باد و بویژه در ارتفاعات با احتمال رگبار پراکنده همراه می شود.

روز سه‏ شنبه نیز هوای مازندران نیمه ابری باقی می ماند که گاهی با افزایش ابر، وزش باد و بویژه در ارتفاعات استان با احتمال رگبار پراکنده همراه خواهد بود.

هوای روز چهارشنبه  استان هم صاف تا قسمتی ابری همراه با افزایش  محسوس دما و در ارتفاعات با وزش باد گرم پیش بینی شده است.

طبق اعلام هواشناسی مازندران ، هوای استان از روز پنج‏شنبه تا شنبه هفته آینده نیز در مناطق ساحلی و جلگه ای نیمه ابری پیش بینی شده که همراه با کاهش دما گاهی افزایش ابر بویژه در نیمه غربی با احتمال رگبار پراکنده و در ارتفاعات نیز  صاف تا نیمه ابری در بعدازظهر با افزایش ابر، وزش باد و احتمال رگبار پراکنده همراه خواهد بود.