به گزارش ایرنا از اعلام روز دوشنبه شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، علی امام در آستانه افتتاح دو ایستگاه باقرخان و شهرک آزمایش افزود: بخش قابل توجهی از تجهیزات این دو ایستگاه از طریق تولیدات سازندههای داخلی تامین شده است.
وی گفت: با توجه به اهمیت تامین به موقع تجهیزات ویژه شبکه مترو که تا ۶۵ درصد هزینههای احداث هر کیلومتر از خطوط را شامل میشود، استفاده از توان صنعتگران داخلی و بومیسازی تجهیزات مترو در سالهای اخیر مورد توجه جدی قرار گرفت. در این راستا با تشکیل کمیته «ساخت داخل» و ایجاد سامانه آنلاین سازندگان و تامین کنندگان مورد تایید شرکت مترو، این بخش از تولیدکنندگان داخلی را شناسایی شدند و آنها را به حضور در عرصه تجهیز ایستگاهها و خطوط ترغیب کردیم.
وی با اشاره به اینکه در اوج تحریمهای اقتصادی روند توسعه شبکه مترو پایتخت متوقف نشد، گفت: در این رابطه تجهیزات ویژه مورد نیاز شبکه مترو با کارکرد سنگین شامل پله برقی، آسانسور، فن تهویه، رکتیفایر، باتری، الکتروموتور ضد حریق، اتوماسیون پستهای برق فشار قوی، گیتهای ورود و خروج، سیستمهای مهپاش تهویه، سوزن و کراس اوور، دمپر، سایلنسر، سیستمهای بچینگ، شارژر، اینورتر، سرکابل و مفصل، یو پی اس، تجهیزات پستهای برق فشار قوی جی آی اس، سیستم مدیریت تجهیزات ایستگاه و… از طریق سازندگان داخلی تامین شد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه خاطرنشان کرد: اوج تلاشهای صورت گرفته در زمینه بهره مندی از توان تامین کنندگان و صنعتگران ایرانی در دوره اخیر، طراحی و تولید یک رام قطار ملی مترو طی ۱۸ ماه و با عمق داخلیسازی ۸۵ درصد بود که اواخر سال گذشته به ثمر نشست و بار دیگر ثابت کرد که با تکیه بر ظرفیت متخصصان بومی، میتوان در بسیاری از صنایع پیچیده خودکفا شد.
به گزارش ایرنا، ناوگان مترو تهران و حومه در هفت خط و حدود ۱۴۰ ایستگاه فعال است و توسعه این ناوگان در خطوط ۶ و ۷ در حال انجام است.