سنندج - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: حجم رواناب‌های استان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۴ درصد کاهش یافته است.

آرش آریانژاد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حجم رواناب‌های استان در سال آبی گذشته چهار میلیارد مترمکعب است، در حالیکه امسال این رقم به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه میزان رواناب ورودی به سدهای استان و آب چاه‌های عمیق و نیمه عمیق کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است، افزود: در فروردین ماه امسال، میزان بارش‌ها ۸۳ درصد کاهش یافت که در مدت ۵۳ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، ضمن اینکه در اردیبهشت ماه نیز بارندگی ۹۴ درصد کاهش داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: براساس اعلام سازمان هواشناسی، تابستان امسال خشک‌ترین و گرمترین تابستان ۵۰ سال اخیر است که نشان از بحرانی بودن وضعیت دارد.

آریانژاد گفت: با توجه به خشکسالی و کاهش بارش‌ها، اولویت ما صرفا تامین آب شرب پایدار و سالم در فصل گرما است که امیدواریم با کمترین چالش از این بحران عبور کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد در فصل تابستان شاهد جیره‌بندی و قطعی آب در استان نباشیم و اضافه کرد: مصرف کنندگان آب در بخش خانگی، کشاورزی، صنعت و شهرداری‌ها باید پای کار باشند و در زمینه مدیریت مصرف آب همکاری کنند، در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.