تهران- ایرنا- کارگردان فیلم «گیسوم» گفت: سینمای ایران سینمایی است که باید جلویش تا کمر خم شد و تعظیم کرد. در طول تاریخ کشور ایران شعر و ادبیات غنی داشته و الان سینمایی دارد که با همان قدرت کار می‌کند و جلو می‌رود.

به گزارش عصر سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، سعید سعدی تهیه‌کنندگی فیلم گیسوم را برعهده دارد. پگاه آهنگرانی، شاهرخ فروتنیان، رضا داوود نژاد، مارال بنی‌آدم، حسین صفویان، شبنم گودرزی و سلمان فرخنده از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم گیسوم به نویسندگی و کارگردانی نوید به‌تویی تولید سال ۱۳۹۹ است که در تهران و شمال فیلمبرداری شده است. این فیلم در بخش اصلی مسابقه بین‌الملل - سینمای سعادت - جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد.

فیلم گیسوم درباره زن جوانی است که پس از مرگ مادرش متوجه می‌شود، پدرش زنده است. او به دلیل کنجکاوی مجبور می‌شود، از فرانسه به ایران بیاید تا پس از ۳۰ سال او را پیدا کند.

جشنواره جهانی فیلم فجر؛ نماد صلح و مهربانی

نوید به‌تویی، کارگردان فیلم سینمایی گیسوم، روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، جشنواره جهانی فیلم فجر را نماد صلح و مهربانی در سینمای ایران دانست و گفت: این رویداد بزرگترین دریچه ارتباطی با سینمای ایران است. در چند فیلمی که دیدم کیفیت بصری سینما وجود داشت. من معتقدم سینما به معنای تصویر و قصه است و فرم و تکنیک و محتوا در مرحله بعدی قرار می‌گیرد.

وی افزود: سینمای ایران قطعا نیاز داشت که یک جشنواره معتبر داشته باشد و این اتفاق خیلی مبارک است. در فدراسیون جهانی فیلم به جشنواره جهانی فجر ما درجه الف داده‌اند. ما باید قدر هویت خودمان را بدانیم و به دنبال شرکت در جشنواره هایی که شناسنامه ندارند نباشیم.

به‌تویی با اشاره به فیلم‌هایی که در این جشنواره دیده است اظهار داشت: فیلم‌های بهداشت اجتماعی، یتیم اروپایی و دشت خاموش را دیدم و پسندیدم. این فیلم‌ها درباره روابط انسانی و عشق و دوست داشتن و سرگشتگی عاطفی که این روزها با آن مواجه هستیم صحبت می‌کردند.  

سینمای ایران در دانشگاه مونترال

کارگردان فیلم سینمایی گیسوم تاکید کرد: سینمای ایران سینمایی است که باید جلویش باید تا کمر خم شد  و تعظیم کرد. در طول تاریخ کشور ایران شعر و ادبیات غنی داشته و الان سینما دارد با همان قدرت کار می‌کند و جلو می‌رود. من خارج از ایران در کشور فرانسه تحصیل کردم. آنجا دوستان سینمایی و تئاتری داشتم که سینمای ایران را دنبال می‌کردند و دوست داشتند ایران بیایند و فیلم و تئاتر ببینند. من در دانشگاه مونترال، دوره سینما را می گذراندم .در کرسی‌های درسی‌ آنجا بخشی به عنوان سینمای قصه پرداز و معناگرای ایران وجود دارد که فیلم‌های  خشت و آینه،  گاو، گزارش، آرامش در حضور دیگران و ... را بررسی می‌کنند.

این فیلمساز افزود: خارجی‌ها سینمای ما را رصد می کنند. فیلم به نام درخت لیمو در خارج از ایران توسط لبنان و اسرائیل ساخته شده که کپی برداری شده از سینمای ایران است.  

جنگ باعث جدایی می‌‍‌شود

به‌تویی با اشاره به ارتباط قصه فیلمش با جنگ گفت: جنگ باعث دوری و جدایی می‌‍‌شود. من بعید می‌دانم کسی باشد که جنگ را دوست داشته باشد. در فیلم گیسوم می‌بینیم که جنگ خسران‌هایی داشته و یک بخشی از آن خسران، جدایی انداختن در یک رابطه عاشقانه بوده است.

به‌تویی افزود: فیلم من در رثای مهربانی و وصل است. همه نیاز داریم که بر سر یک سری اصول توافق کنیم. در این فیلم روی اصولی مثل هویت ایرانی، احترام به عقیده مختلف، سوال پرسیدن و قبول کردن اشتباهات تاکید می‌شود. اگر با هم گفتگو نکنیم و سوال نپرسیم دچار گسست می شویم. این اتفاق در بین نسل‌ها بیشتر رخ می‌دهد.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.