تهران- ایرنا- باشگاه سرآمدان صادرات دانش‌بنیان با هدف ارتقای جایگاه رقابتی شرکت‌های برتر فعال در این حوزه راه‌اندازی شد.

مهدی قلعه‌نوی رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم وفناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درمورد راه‌اندازی باشگاه سرآمدان صادرات دانش‌بنیان گفت: یکی از وظایف این مرکز تقویت توان صادراتی و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق از طریق ارائه خدمات متنوع است.

وی افزود: تاکنون سیاست‌های حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان از جنس ایجاد پلتفرم‌های ارایه خدمات مانند کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری و نیز صندوق توسعه صادرات و تبادل فناوری بود و هر شرکت می‌توانست با توجه به نیاز و تشخیص خود از آیین نامه‌های موجود استفاده کند.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: حضور موفق شرکت ها در عرصه صادرات نیاز به توسعه رویکردها و ارتقای برنامه‌های فعلی دارد، برنامه باشگاه سرآمدان صادرات دانش بنیان گامی موثر در راستای اتخاذ رویکرد فعالانه و اختصاصی کردن حمایت‌ها در راستای تقویت توان صادراتی شرکت‌های برتر و منتخب خواهد بود.

 قلعه‌نوی ادامه داد: رقابت در حوزه محصولات با فناوری بالا در بازارهای بین‌المللی به‌دلیل وجود برندهای معتبر و با سابقه، بسیار جدی و سخت است و به همین دلیل برای توسعه هرچه بیشتر صادرات محصولات با کیفیت و رقابتی، نیاز به انتخاب شرکت‌های برتر و اتخاذ راهبرد دقیق در ارائه خدمات وجود دارد.

به گزارش روز سه شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وی افزود: باشگاه سرآمدان صادرات دانش بنیان از طریق ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان براساس شاخص‌هایی در سه مولفه فنی، زیرساخت های شرکتی و میزان فروش داخلی و خارجی، اقدام به رتبه‌بندی و انتخاب شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی برتر کرده است و شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان را با توجه به نتایج ارزیابی‌ها در قالب شرکت‌های 5، 4 و 3 ستاره و مستعد تقسیم‌بندی می‎‌کند.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این برنامه با حمایت مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی ریاست جمهوری از یک سال قبل ارزیابی شرکت‌ها آغاز شد، از جمله وظایف این باشگاه نیز شناسایی، انتخاب و توانمندسازی شرکت‌های برتر با قابلیت صادرات، انتخاب شرکت‌ها برای همراهی با مسئولان کشور در سفرهای خارجی، ایجاد کنسرسیوم‌های تخصصی شرکت‌ها، برندسازی، تضمین کیفیت، گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات و جذب مشوق‌ها و حمایت‌ها برای تسهیل فرآیندها است.

قلعه‌نوی ادامه داد: تاکنون بیش از یک هزار و 100 شرکت ارزیابی فنی  و از میان آن‌ها 513 شرکت به صورت کامل ارزیابی شده‌اند و از این تعداد 4 شرکت در سطح 5 ستاره، 48 شرکت 4 ستاره و 227 شرکت رتبه 3 ستاره را اخذ کردند، 103 شرکت نیز جزء شرکت‌های مستعد شناسایی شدند.

وی یادآور شد: فهرست سطح‌بندی شرکت‌ها به صورت دوره‌ای و براساس تلاش آنها برای ارتقای جایگاه خود به روزرسانی می شود.