به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا آبایی روز سه شنبه در جلسه بررسی مشکلات منطقه ویژه اقتصادی آستارا در فرمانداری این شهرستان گفت: ۱۱ سال قبل این بندر به بخش خصوصی واگذار شد و اکنون طرح جامع آن نهایی شده و با تعیین کاربری های مربوطه رشد و توسعه اقتصادی در این بندر امکانپذیر می شود.
وی افزود: سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور ۵۶۰ هزارمیلیارد ریال است و با فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری و ساخت انبار و زیرساخت های دیگر موانع را کنار زده و به سوی افزایش تولید گام بر می داریم.
وی بیان کرد: کلیه اراضی بنادر گیلان در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و با ایجاد زیرساخت های مناسب در بندر آستارا از محدوده ابتدای موج شکن جنوبی تا انتهای موجشکن شیلات از ۶۰ هکتار موجود ۴۵ هکتار در اختیار شرکت کاوه قرار دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: انبار و پست برق۱.۳ مگاوات از سال گذشته در دست ساخت است و همچنین فاز اول سیلوی غلات به اتمام رسیده و ساختمان اداری و گمرک نیز ساخته و تجهیز شده و آماده بهره برداری است.
وی افزود: کد منطقه ویژه اقتصادی مصوب شده اما متاسفانه هنوز به بهره برداری نرسیده و اتصال فیبر نوری نیز به بندر آستارا تا مخابرات انجام شده است و با پیگیری های مداوم چارت شغلی این بندر به ۲۴ پست ارتقا پیدا کرده است.
آبایی گفت: برج کنترل بندر آستارا با ۳۵ متر ارتفاع در موجشکن شمالی با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال در دست اقدام است و از نمادهای گردشگری آستارا خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: با لایروبی حوضچه و کانال بندر آستارا عمق این بندر به پنج و نیم متر رسیده و یک لایروب بزرگ در روزهای آینده وارد دریای خزر و کشورمان خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان افزود: پیش بینی شده بود که در قرارداد با شرکت کاوه دو فاز با سرمایهگذاری ۳۰۰ میلیارد ریالی و با ظرفیت دو و نیم میلیون تن تخلیه و بارگیری انجام شود که متاسفانه هیچ گاه در سال های گذشته به یک میلیون تن تخلیه و بارگیری در سال نرسیده است.
وی اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا فقط یک نام است و متاسفانه زیرساخت های آن فراهم نشده است و هیچکس به قول اجرایی کردن خود در خصوص کد گمرکی این بندر عمل نکرده است.
فرماندار آستارا هم گفت: هیچ منافعی امروز از بندر آستارا به این شهرستان برنمی گردد و برنامه زمانبندی این بندر باید تدوین و اهداف منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا اجرایی شود.
عباس صابر با بیان این که اکنون اشتغال پایدار در بندر آستارا وجود ندارد اظهار داشت : با ایجاد زیرساخت ها بیش از یکهزار نفر در این بندر مشغول به کار خواهند شد.
وی بیان کرد: باید نوع فعالیت و رویه ها در مراودات با سرمایهگذاران شفاف و صاف باشد و یک تصمیم مشخص گرفته و پاسخ معینی به این مسئله داده شود.
وی ادامه داد: با تدوین و اجرایی شدن طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا برای تحقق شعار سال و با هدف حمایت از تولید و پشتیبانی برای ایجاد اشتغال و توسعه پایدار گام برمیداریم.
مدیر کل گمرک آستارا هم گفت: مشکل کمبود نیروی انسانی گمرک در این حوزه اساسی ترین معضل است و ۱۶ پست سازمانی برای ساختمان اداری گمرک در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا نیاز داریم.
کریم رسولی افزود : در تلاش هستیم که در دو ماه آینده نیروها را به صورت موقت جذب کنیم تا بتوان روند اجرایی شدن کد گمرکی بندر آستارا را انجام بدهیم.
وی ادامه داد: چارت گمرک آستارا مربوط به ۱۵ سال گذشته است و به شدت با چالش کمبود نیروی انسانی در گمرک مواجه هستیم، از سال ۹۵ این گمرک به صورت سه شیفت و ۲۴ ساعت در حال فعالیت است و باید در کمترین زمان این معضل برطرف شود.
تردد نخستین کشتی در بندر آستارا به فروردین سال ۹۲ باز می گردد و این بندر چند منظوره با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.
شهرستان مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و با سه مرز زمینی، ریلی و دریایی در غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.