به گزارش روز سهشنبه ایرنا به نقل از بلومبرگ ، در حالی که کاهش تقاضای نفت به علت بازگشت کرونا با افزایش احتمالی صادرات نفت ایران همزمان شده است ، پالایشگاههای آسیایی انتظار دارند که با دوره کوتاهی از سودهای کم رو به رو شوند. ظهور مجدد ویروس کرونا در هندوستان و کشورهای دیگر آسیایی موجب کاهش مصرف فرآوردههایی مانند بنزین و سوخت جت شده است و این امر کاهش حاشیه سود پالایشگاهها را در پی داشته است. بازار نفت همچنین خود را برای احتمال تقویت عرضه نفت کوره ایران در صورت احیای توافق هستهای آماده میسازد.
این شرایط موجب شده که حاشیه سود پالایشگاهی در سنگاپور از ۱.۶۵ دلار به ازای هر بشکه در پایان ماه آوریل تا حد ۳ سنت در اواسط ماه مه سقوط نماید. هر چند این کاهش برای پالایشگران در فرایند احیا از کرونا یک شکست محسوب میشود اما حاشیه سود اندکی احیا شده و انتظار میرود با ادامه روند واکسیناسیون و بهبود تقاضا ، از سهماهه سوم سال جاری میلادی به مسیر صعودی بازگردد.
میانگین سود حاصل از تبدیل نفت خام به بنزین در آسیا در ماه مه نسبت به آوریل کاهش یافت و به افزایش سه ماهه پایان داد. در سرتاسر منطقه ، محدودیتهای اعمال شده از مالزی و ویتنام تا ژاپن موجب کاهش تقاضا برای سوخت حمل و نقل شده است.
مصرف بنزین در کشور هندوستان هم مطابق برآوردها در سه ماهه آوریل تا ژوئن نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۰ درصد کاهش مییابد و تضعیف بازارهای منطقهای در کنار کاهش مصرف داخلی هند موجب شده که پالایشگاههای این کشور برنامههای قبلی برای حفظ میزان تولید را کنار بگذارند و در عوض میزان عملیات را کاهش دهند.
حاشیه سود پالایشی در سنگاپور روز جمعه ۸۰ سنت هر بشکه و در ماه مه بطور میانگین ۷۱ سنت بوده است در حالی که میانگین آن در همین مدت در سال ۲۰۱۹ پیش از پاندمی کرونا ۲.۴۱ دلار بود.
در همین حال بسیاری از کارشناسان انتظار دارند که در صورت احیای توافق هستهای با ایران ، جریان نفت در بازار به شدت جاری خواهد شد اما این دورنمای افزایش عرضه نفت کوره fuel oil ایران مورد استفاده برای تامین سوخت کشتیها و تولید برق در برخی کشورها است که موجب نگرانی پالایشگاههای آسیا شده است.
حاشیه سود نفت کوره با گوگرد پایین در اواسط ماه مه برای اولین بار از ماه دسامبر به پایین تر از ۱۰ دلار هر بشکه کاهش یافت در حالی که این رقم در پایان ماه فوریه به اوج ۱۶ دلار رسیده بود.