تهران- ایرنا- هفده روز مانده به انتخابات، بسیاری از اصولگرایان بر سر حمایت از نامزد اصلی با یکدیگر اتفاق نظر دارند. در مقابل، هنوز بحث‌ و نظرها درباره پشتیبانی یا عدم حمایت از نامزدی خاص در اردوگاه مقابل ادامه دارد.

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش، آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو در شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسؤول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادها در ارتباط با انتخابات

*رییس کمیته حراست و استعلامات ستاد انتخابات کشور: وزارت کشور باید در برگزاری انتخابات بی‌طرف فعال باشد

«محمد ابراهیم شوشتری» در همایش معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور گفت: تجربه چهار دهه عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نشان داده که هر چه میزان مشارکت در انتخابات بالا باشد به همان نسبت امنیت و پایه‌های ثبات کشور بیشتر تقویت شده است.

رییس مرکز حراست وزارت کشور همچنین اظهار کرد: امروز دشمنان انقلاب اسلامی و معاندان دنبال دلسرد کردن مردم از حضور در پای صندوق‌های رای هستند و باید با حضور در عرصه انتخابات اجازه کنشگری را به دشمن ندهیم.

شوشتری با بیان این واقعیت که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، گفت: باید مسؤولیت‌پذیر و پاسخگو به مردم عزیزمان باشیم. پایه اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران مردم است و امید بر این است با تقویت پایه‌های حضور مردم در عرصه انتخابات بتوانیم اقتدار کشورمان را در محیط داخلی و بین‌المللی تقویت کنیم. وزارت کشور به عنوان مجری امر برگزاری انتخابات باید بی‌طرف فعال در این حوزه باشد و ان‌شاءالله با رعایت مرّ قانون بتوانیم انتخاباتی در شان مردم عزیز کشورمان برگزار کنیم.

*سخنگوی ستاد انتخابات کشور: سه دستورالعمل ستاد انتخابات کشور به نامزدهای ریاست‌جمهوری ابلاغ شد

«سید اسماعیل موسوی» با بیان اینکه ستاد انتخابات کشور اهتمام جدی به دو مقوله مهم تبلیغات عادلانه برای نامزدها در تریبون‌های رسمی کشور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی نامزدها و ستادهای ملی و استانی ایشان دارد، گفت: دستورالعمل بهداشتی انتخابات مصوب ستاد ملی مدیریت کرونا، دستورالعمل نحوه تضمین برخورداری یکسان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از امکانات دولت و دستورالعمل تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و موارد مجاز و غیرمجاز به ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد.

موسوی درباره دستورالعمل بهداشتی انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ نیز ضمن تأکید بر اهمیت اطمینان بخشی به مردم از حیث اهتمام حداکثری کشور به اولویت سلامت، بیان داشت: دستورالعمل بهداشتی انتخابات پس از طرح و بررسی در کمیته امنیتی انتظامی ستاد ملی کرونا و ستاد انتخابات کشور در هفتادمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا به تصویب ستاد ملی و تأیید رییس جمهوری رسید.

*رییس ستاد انتخابات کشور: مشارکت حدود ۴۰ درصد است

«جمال عرف» در همایش معاونین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری های سراسر کشور که در محل وزارت کشور با دستور کار بررسی زمینه سازی هر چه مناسب‌تر برگزاری انتخابات ۲۸ خردادماه سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: طبق آخرین گزارش های موثق ارائه شده از جمله نظرسنجی ایسپا، نرخ مشارکت در انتخابات حدود ۴۰ درصد است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه باید تمام ظرفیت ها برای افزایش مشارکت در کشور به کار گرفته شود، گفت: فعال ساختن گروه های مرجع و معتمد در شرایط پیش رو می تواند به اندازه خود به افزایش شور و نشاط در انتخابات کمک کند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با تشریح این موضوع که طبق آخرین گزارش های موثق ارائه شده از جمله نظر سنجی ایسپا، نرخ مشارکت در حدود ۴۰ درصد است؛ بیان داشت: باید تلاش کنیم که این نرخ مشارکت به درجه بالایی ارتقا یابد.  مشارکت حداکثری ضامن اقتدار و ثبات ملی است.

آخرین اخبار از جناح اصولگرا

*سخنگوی جامعه روحانیت مبارز: اینکه نامزدهای اصولگرا به نفع نامزد انحصاری شورای وحدت کنار بروند، تابع نظر شخصی آنهاست

«غلامرضا مصباحی مقدم» در مصاحبه‌ای تصریح کرد: جامعه روحانیت مبارز از حدود ۱۰ ماه قبل، به انتخابات ورود کرده و شورای وحدت اصولگرایان را با حضور نمایندگان احزاب، تشکل های جوانان، زنان، استادان دانشگاه‌ها، معلمان و سایر اقشار مختلف مردم شکل داد. هدف جامعه روحانیت برای رسیدن به نامزد واحد در انتخابات ریاست جمهوری محقق شد و آیت الله ابراهیم رییسی نامزد شورای وحدت اصولگرایان است و جامعه روحانیت هم از این نامزد حمایت می کند و تابع خواست جمعی شوراست.

مصباحی مقدم با بیان اینکه بالا بودن مشارکت اولویت شورای ائتلاف اصولگرایان و جامعه روحانیت مبارز است، خاطرنشان کرد: شورا فقط یک نفر را به مردم معرفی خواهد کرد اما مردم حق دارند به هرکس که مایل بودند رای دهند و سید ابراهیم رییسی منحصراً نامزد شورای وحدت اصولگرایان است و اینکه دیگر نامزدهای اصولگرا به نفع رییسی از انتخابات کناره گیری کنند یا تا روز انتخابات در صحنه بمانند به نظر شخصی خود آنها بستگی دارد و ممکن است کناره‌گیری نکنند. 

*تعیین رؤسای ستادهای استانی شورای ائتلاف

«نورالدین قدیمی» مسؤول هماهنگی امور استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تصریح کرد: در راستای جامه عمل پوشاندن به حمایت شورای ائتلاف از رییسی، ستاد مرکزی انتخابات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی تحت عنوان حامیان سید ابراهیم رییسی تشکیل شد که با حکم غلامعلی حداد عادل رییس شورای ائتلاف و پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به عنوان رییس ستاد مرکزی انتخابات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (حامیان سید ابراهیم رئیسی ) منصوب شدند.

قدیمی ادامه داد: بعد از تصویب تشکیل و انتصاب رییس ستاد مرکزی انتخابات، مهدی چمران به عنوان قائم مقام ستاد و من به عنوان مسوول هماهنگی امور استان‌ها و تعداد دیگری از اعضا و مرتبطین با شورای مرکزی، به عنوان مسوول سایر ارکان ستاد منصوب شدند.

وی گفت: شناسایی، هماهنگی و انتصاب روسای ستادهای انتخاباتی شورای ائتلاف استان‌های سراسر کشور، اقدام بعدی بود که با دقت و سرعت انجام شد و روسای ستادهای استانی براساس پیشنهاد معاون امور استان‌ها و تایید رییس ستاد مرکزی انتخابات، با حکم حداد عادل ریاست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی منصوب شدند.

مسوول هماهنگی امور استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اظهار کرد: اقدام بعدی، راه اندازی ستادهای انتخاباتی شورای ائتلاف شهرستان‌های سراسر کشور بود که کمترین زمان به انجام رسید.

*دبیرکل حزب موتلفه اسلامی: انتخابات رقابتی است

«اسدالله بادامچیان» در پایان نشست شورای سیاسی این حزب تصریح کرد: این انتخابات رقابتی است زیرا دو نامزد اصلاح طلب و چند نامزد دیگر با هم رقابت دارند که برخی رقابت در خیرات دارند و برخی برای رسیدن به قدرت رقابت  می کنند با اینکه می دانند از آنها شایسته تر وجود دارد.
وی در ادامه تاکید کرد: کشور به تحول، تحرک، فعالیت های خستگی ناپذیر و با برنامه و حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و اداری نیاز دارد و در روابط بین الملل تدبیر و قاطعیت همراه با مقاومت و اتکا به ملت می تواند گشایش پدید آورد نه اعتماد به بیگانه و دشمن با سیاستهای غلط و بی فرجام.

آخرین اخبار از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب

*سخنگوی جبهه اصلاحات ایران: موضع همانی است که قبلا در کانال جبهه اعلام شده

«آذر منصوری» سخنگوی جبهه اصلاحات ایران درباره نامه محسن مهرعلیزاده به بهزاد نبوی در زمینه اعلام برنامه‌ها به این جبهه، اظهار کرد: در هیچ یک از جلسات جبهه اصلاحات از جمله جلسه دیروز چنین بحثی مطرح نشده است و باید ببینیم این درخواست چه می‌شود چه موضعی را مجمع عمومی می‌گیرد. این یک بحث است که به عنوان سخنگو نمی‌توانم چیزی بگویم و آخرین موضع همانی است که در کانال جبهه اعلام شده است.

*عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی: در حال رایزنی با نهاد اجماع‌ساز برای حمایت از همتی در انتخابات هستیم

«محمود علیزاده طباطبایی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، در رابطه با حمایت حزب کارگزاران از عبدالناصر همتی گفت: حزب کارگزاران از ابتدای انتخابات بنا را بر این گذاشته بود تا تصمیم نهاد اجماع ساز را مورد حمایت قرار دهد و تاکید بر این بود حتی اگر همه کاندیداهای اصلاح طلب رد صلاحیت شوند باز هم در انتخابات شرکت خواهیم کرد.

او ادامه داد: آقای همتی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران است و بر همین اساس نمایندگان حزب کارگزاران در حال رایزنی و مذاکره با نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان هستند تا آقای همتی را مورد حمایت خود قرار دهند؛ هنوز این مذاکرات به جمع بندی و تصمیم نهایی نرسیده و این احتمال می رود که نهاد اجماع ساز از همتی حمایت کند.

علیزاده طباطبایی گفت: وضع این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از سال ۹۲ که بدتر نیست؛ در سال ۹۲ صلاحیت آقای هاشمی رد شد اما در سال ۱۴۰۰ صلاحیت آقای جهانگیری تایید نشد. در سال ۹۲ کاندیدای ما آقای روحانی بود که هیچ نسبتی هم با اصلاحات نداشت اما در این دوره، آقایان همتی و مهرعلیزاده هر دو اصلاح طلب هستند. احتمال می دهم آقای همتی مورد حمایت قرار بگیرد تا پایان هفته این موضوع مشخص خواهد شد.