به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان بهزیستی کشور، هادی بهداد افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۸۰ هزار پرونده افرادی که از سازمان خدمات مستمر دریافت میکنند در این مراکز توزیع شده است و به زودی ۲۵۰ هزار پرونده پشت نوبتی در مراکز مثبت زندگی استانها توزیع میشود.
وی، تعیین و تکلیف پروندههای مددجویان مستمریبگیر را از محسنات مراکز خدمات مثبت زندگی برشمرد و گفت: با توجه به اصل دسترسپذیری مراکز مثبت زندگی تاکنون ۲ هزار و ۵۳۰ مرکز در کشور فعالیت میکنند.
به گزارش ایرنا، صدور مجوز برای تاسیس مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) به استناد بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بخشنامه شماره ۱۲۹۳۰۶/۹۸/۹۰۰ در نخستین روز دی ماه سال ۱۳۹۸، ایجاد این مراکز از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ در دستور کار این سازمان قرار گرفت و فراخوان ثبت تقاضای صدور مجوز نیز از ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۹ آغاز شد.
خدمات ۲۲ گانهای در مراکز مثبت زندگی از جمله تشکیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، نیازسنجیهای محلی، شناسایی داوطلبان و خیرین، آگاهسازی معلولان و آموزش های مهارت زندگی و غربالگری ارائه میشود.
فرآیند ارائه خدمات به فرد یا خانواده به این صورت است که ساکنان یک حوزه دسترسی(منطقه) به مراکز مراجعه میکنند یا کارشناسان نزد آنان میروند، خدمت نهایی را دریافت میکنند یا از طریق نظام ارجاع به سطوح بالاتر میروند و پس از دریافت خدمت برای پیگیری و تکمیل درازمدت، به مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی بازگردانده میشوند.
همچنین وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور پیش از این درباره این مراکز گفته بود که وجود پرونده الکترونیک برای هر خانواده تحت پوشش بهزیستی در مراکز مثبت زندگی باعث حذف بروکراسی زائد شده است. در این مراکز خدماتی مثل آموزش خانواده برای پیشگیری از معلولیت و آموزش توانمندسازی برای آسیب های اجتماعی و نیازسنجی فعال انجام می شود. با تشکیل مراکز خدمات مثبت به عنوان ابرپروژه اجتماعی فصل نوینی در خدمات اجتماعی باز می شود و ظرفیت شبکه سلامت اجتماعی شکل خواهد گرفت.