عباس علی آبادی روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از نخستین اتوبوس برقی ناوگان حمل و نقل درون شهری کشور در مشهد افزود: پارسال واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی به بهره برداری رسید و امسال واحد دوم بدون سوخت این نیروگاه وارد مدار می شود.
وی ادامه داد: چالش اصلی ما مربوط به انرژی است و امروزه همه در جهان تلاش می کنند شدت مصرف انرژی فسیلی را کاهش دهند چرا که تغییرات اقلیمی و تهدیدات زیست محیطی ناشی از افزایش آلاینده ها و خرابکاری بشر است.
مدیر عامل شرکت مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران گفت: دنیا در تلاش است تا سال ۲۰۵۰ به نقطه ای برسد که دیگر چیزی به عنوان گاز گلخانه ای در جو زمین وجود نداشته باشد که در این راستا باید خودروها برقی شوند و اولویت در این بخش با برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی است.
وی افزود: اگر ناوگان حمل و نقل برقی شود و مصرف انرژی های فسیلی کاهش یابد دیگر نیازی به تامین برق از طریق نیروگاه های حرارتی نیست بلکه از همین انرژی خورشیدی یا سایر انرژیهای تجدیدپذیر می توان برق تولید کرد.
علی آبادی ادامه داد: برق رسانی برای نخستین بار در ایران از حرم مطهر رضوی آغاز شد و مضجع شریف ثامن الحجج (ع) اولین نقطه در کشور بود که از روشنایی برق برخوردار شد و امروز نیز مشهد آغازگر استفاده از نخستین اتوبوس برقی ناوگان حمل و نقل درون شهری کشور است.
وی گفت: اتوبوسهای آینده در کشور برقی و هوشمند خواهند شد و به بسیاری از فناوریهای جدید مجهز خواهند بود و در این راستا "مپنا" قصد دارد به زودی اتوبوس های بدون راننده و هوشمند را طراحی کند و امید دارد با همکاری شرکت "شتاب" که اتوبوس برقی محصول مشترک با این شرکت است، پیشتاز ساخت اولین ها در کشور باشد.
مدیرعامل شرکت مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران افزود: یکی از مشکلات اساسی کشور در شرایط کنونی کمبود برق است که باید صرفه جویی در مصرف آن در اولویت قرار گیرد، انرژی برق در ایران قیمت ناچیز داشته و بیشتر از میانگین جهانی مصرف شده است و علاوه بر آن تاخیر در تعمیرات نیروگاهها، بی آبی و گرما و کاهش تولید نیروگاههای برق آبی کمبود برق را در کشور سبب شده است.
وی ادامه داد: با این حال تاکنون ۸۵ هزار مگاوات ساعت برق در کشور تولید شده و ساخت نیروگاه برای تولید ۱۶ هزار مگاوات ساعت برق نیز در حال اجراست، همچنین ایران یکی از نامدارترین کشورها در زمینه تولید برق و جزو پنج کشور اول دنیا در تولید تجهیزات برقی و الکتریکی است.
مدیر عامل شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان با نام تجاری "شتاب" نیز در این مراسم گفت: ماموریت این گروه طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی است و امروز اتوبوس برقی به عنوان اولین محصول تمام برقی مبتنی بر باتری و نخستین خودرو الکتریکی کشور به بهره برداری رسید.
کامبیز مرادی افزود: این اتوبوس نخستین خودرو توسعه داده شده است که ۱۰۰ درصد آن توسط متخصصان داخلی ساخته شده و برخوردار از ۳۴۰ کیلووات باتری است و امکان پیمایش بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را دارد.
شرکت مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران (مپنا) ۲۲ مرداد ماه سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و هدف اصلی آن پیمانکاری عمومی پروژههای نیروگاهی بود که در اثر تحولات از حوزه صرف پیمانکاری در دهه ۷۰ و تولیدکننده تجهیزات تحت لیسانس در دهه ۸۰، هماکنون به مجموعهای صاحب فناوری تبدیل شده و در بین رتبههای برتر صاحبان فناوری توربین گازی در جهان قرار گرفته است.