تهران- ایرنا- انتخابات ۱۴۰۰ مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور محسوب می‌شود، مردم از رییس‌جمهور آینده انتظار دارند، برای ریشه‌کنی یا حداقل اصلاح مسایل اقتصادی، تورم، گرانی، مشکلات معیشتی موجود طرح و برنامه و راهکار بدهند.

حضور و مشارکت بالای مردم در انتخابات حائز اهمیت است و هیچ‌کدام از جریانات سیاسی کشور به هیچ بهانه‌ای نباید این مشارکت را وجه‌المصالحه فعالیت‌های سیاسی خود کنند. اصل بر جلب مشارکت حداکثری مردم است که می‌تواند پشتوانه دولت آینده از هر جناحی باشد و بر روابط ایران در عرصه بین‌الملل اثر داشته باشد. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند.

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا

رسانه‌ اعتدالی خبرآنلاین در شبانه روز گذشته در مطلبی موضوع انصراف کاندیداهای پوششی در دقیقه ۹۰؟ را بررسی کرد و روزنامه ایران در گزارشی به بررسی میزان تحقق برنامه ۷ نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری پرداخت. رسانه‌های اصلاح طلب نیز در مطالب و گفت وگوهایی مختلف بر ضرورت اعتمادسازی برای مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کردند و مشکلات پیش‌رو در این امر خطیر را مورد بررسی قرار دادند در این خصوص روزنامه دنیای اقتصاد در تیتری با عنوان آرای خاکستری در انتخابات ۱۴۰۰ موضوع ضرورت جلب مشارکت مردم را بازتاب دادند. همچنین خبرگزاری ایسنا در مطلبی، انتقاد از وعده های پوچ کاندیداها را منعکس کرد. دیگر روزنامه‌ها در گزارش های مختلف به برنامه ها و وعده های بدون پشتوانه کاندیداهای ریاست جمهوری پرداختند از جمله جام جم و روزنامه ابتکار به ترتیب در تیترهای با عنوان وعده‌های بدون پشتوانه کاندیداها در مردم دافعه ایجاد می‌کند، نامزدها برنامه‌محور باشند، سبقت در وعده‌های بی‌سرانجام به این موضوع پرداخت. رسانه‌ اصولگرای فارس در تیتری با عنوان «رنج جوانان در مسکن و اشتغال رنج من است»  سخنان آیت‌الله سیدابراهیم رییسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را بازتاب داد. همچنین خبرگزاری تسنیم در مطالب و گفت وگوهای خود لزوم مشارکت حداکثری مردم و توجه به این مهم را بازتاب داد و در این بازه زمانی روزنامه رسالت به بررسی وعده‌های اقتصادی کاندیداها در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت.

رسانه‌های اعتدالی

انصراف کاندیداهای پوششی در دقیقه ۹۰؟

خبرگزاری خبرآنلاین به گفت وگو باآیت الله سیدمحمد غروی  اعضای جامعه مدرسین پرداخت و آورد:

*برخی از کاندیداها حتی نمی‌توانستند تصور کنند به نفع نامزدی کنار بروند و حتی به نظرسنجی‌های اخیر هم بها نمی‌دادند اما وقتی شرایطی پیش آمد گفتند مصلحت است و در نهایت کنار رفتند.

* بسیاری از مواقع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هم بودند اما دوقطبی رخ نداده است در پاره ای از موارد ممکن است دوقطبی رخ داده باشد به عنوان مثال در سال ۸۸، دوقطبی ایجاد شد اما در انتخابات‌های دیگر، دوقطبی نداشتیم.

* دوقطبی بدین معناست که هرکدام از کاندیداها، مشکلات اجتماعی ایجاد کنند و در مقابل هم قرار بگیرند و در نتیجه یک سری مشکلات دیگر پدید آید.

*در واقع بسیاری از مواقع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هم بودند اما دوقطبی رخ نداده است در پاره ای از موارد ممکن است دوقطبی رخ داده باشد.

*دو قطبی در زمانی شکل می‌گیرد که مقاومت‌های خاصی صورت گیرد و در نتیجه دوقطبی رخ دهد از نگاه بنده هیچ کدام از این دوره‌ها این گونه نبوده است حال ممکن است اشتباه کنم؛ تلقی بنده این است که ما از ابتدای انقلاب تاکنون، یک مورد از انتخابات داشتیم که دوقطبی شد و به نوعی تعریف دوقطبی شامل آن می‌شود که مشکلات اجتماعی را توانست ایجاد کند.

* وقتی کاندیدای یک جریانی موفق و پیروز شود قاعدتا آن مجموعه خوشحالی‌شان در برابر گروه مقابل بیشتر است بنابراین در این شرایط است که دوقطبی رخ می‌دهد.

وعده‌های انتخاباتی در ترازوی نقد

روزنامه ایران در گزارشی به بررسی میزان تحقق برنامه ۷ نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری پرداخت و نوشت:
*بررسی نظرات اقتصادی نامزدان از زمان اعلام کاندیداتوری نشان می‌دهد که همچون دوره‌های قبل، به‌طور عمده وعده جای برنامه را گرفته است و برهمین اساس، برخی نامزدها در ارائه وعده‌های بزرگتر با دیگران رقابت می‌کنند.
*اولین موضوعی که برای تمام نامزدها شباهت دارد؛ انتقاد شدید آنها از شرایط فعلی اقتصاد است، به‌طوری که این نقدها برای برخی کاندیداها جای برنامه را گرفته است.

*در مجموع گرچه کاندیداها با توجه به شرایط کشور تمرکز تام و کمال خود را روی اقتصاد گذاشته‌اند، اما بسیاری از وعده‌های داده شده با قواعد اقتصادی بیگانه است، همان مشکلی که باعث بروز معضلات زیرساختی و انباشته در اقتصاد ایران شده است.

* هفت نامزد کار خود را روی انتقاد از وضع موجود بنا گذاشته‌اند و وعده‌هایی برای حل تمام مشکلات در مدت کوتاهی داده‌اند.

*یکی از اصلی‌ترین مواردی که تمام نامزدها درخصوص آن موضعگیری کرده‌اند، تغییر شرایط فعلی اقتصاد است.

* طبق وعده یکی از نامزدها که با واکنش بسیاری هم روبه‌رو شد، بورس ظرف سه روز از وضعیتی که در ماه‌های اخیر گرفتار آن است، رها خواهد شد.
*زمانی که قرار است تمام مشکلات بخش تولید با یک امضا برطرف و بی‌ثباتی بازار سرمایه در مدت سه روز حل شود، به معنای اتکا به قدرت قوه مجریه برای دستوردهی به اقتصاد است. از سوی دیگر تضاد اداره غیردستوری اقتصاد با نظارت شدید در بازار برای کنترل قیمت‌ها دیده می‌شود.
 

رسانه‌های اصلاح‌طلب

رئیس‌جمهور آینده، جامعه مدنی و سمن‌ها

روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم نبی‌الله عشقی‌ثانی منتشر کرد و نوشت:

*التهابات روزهای قبل از انتخابات در فضای تبلیغاتی رسانه ملی و دنیای مجازی می‌رود تا به حداکثر خود برسد و جناح‌های سیاسی هر یک می‌کوشد توجه‌ها را به سمت کاندیدای مورد نظر خود جلب کند.

* تمرکز موضوعات تبلیغاتی بیشتر پیرامون مسایل اقتصادی، تورم، گرانی، مشکلات معیشتی، مبارزه با اختلاس، فساد، سودجویی، سوءاستفاده از قدرت و رانت‌های موجود در دولت و جامعه می‌باشد و بیشتر از هر موضوعی توسط کاندیداها به بحث گذاشته می‌شود.

* مردم از رئیس‌جمهور آینده انتظار دارند برای ریشه‌کنی یا حداقل اصلاح این امور و انجام گشایش در چالش‌های معیشتی موجود طرح و برنامه و راهکار بدهند.

* آنچه مورد سوال است، این است که چرا کاندیداها هیچ حرفی و نظری از نهادهای مدنی، تشکیلات اجتماعی و موسسه‌های مردم‌نهاد نیکوکاری و خیریه‌ها نمی‌زنند انگار که نیستند، درحالی که اگر اشخاصی به فکر حل معضلات و مشکلات دهک‌های فرودست و پایین جامعه باشند، باید به خط مقدم آن که اطلاعاتش در اختیار موسسه‌های مردم‌نهاد است، ورود کنند.

* در کشور حدود ۴۰هزار موسسه خیریه مردم‌نهاد وجود دارد که هر یک می‌کوشد به نوعی آلام و دردهای اقشار فرودست جامعه را کاهش دهد و گره‌ای از مشکلات آنان بگشاید و اقدامی برای توانمندسازی آنان به عمل آورد تا بدون وابستگی به نظام حمایتی کشور امور زندگی خود را سامان دهند.

* حدود یک میلیون نفر در مبحث خیر جمعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی مشغول خدمتگذاری به خلق خدا می‌باشد اینها از بزرگترین سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند.

* حدود ۱۰ میلیون از دهک‌های پایین جمعیت کشور به نوعی مشتریان و سرویس‌گیرندگان از سمن‌ها هستند. با چنین جامعه آماری بسیار بزرگی هنگامی که پیام‌های تبلیغاتی و برنامه‌های پیشنهادی کاندیداهای محترم مورد بررسی قرار می‌گیرد، یک بیگانگی و بی‌توجهی به کارکردهای جامعه مدنی ملاحظه می‌شود، چنین غفلتی از هیچ‌کس پذیرفتنی نیست با امید آن که در فرصت باقیمانده این سهل‌انگاری و کم‌توجهی جبران شود.

حزب، قلبی که این روزها ضربان ندارد

روزنامه شرق یادداشتی به قلم محمدجواد آذری‌جهرمی منتشر کرد و نوشت:

*انتخابات به عنوان شب قدر یک جامعه، نقطه آغازین یادداشت‌هایی بود که به مناسبت انتخابات منتشر شد. شب قدری که آینده ایران برای چهار سال بعدترش با همین رأی‌ها مشخص می‌شود؛ رأی‌هایی که می‌تواند سرنوشت ما را رقم بزند.

* تفاوت‌های میان انتخاب هرکدام از نامزدها انکارشدنی نیست. هرکدام از نامزدها به همراه تیم و برنامه‌ آنها بیش از هر عامل انتخابی دیگری، مسیر ما را در دنیای پیش‌رو تعیین می‌کند.

*رقابت میان دو شیوه نگاه و دو شیوه زیستن ما در چهار یا هشت سال پیش‌روست؛ «زندگی‌کردن» یا «زنده‌ماندن». تفاوت میان این دو شیوه، برآمده از دو نوع چارچوب فکری مختلف و البته دو نوع ابزار متفاوت است.

* لازم است به سقوط محبوبیت رؤسای جمهور در دو سال انتهایی‌شان دقت کرد و در تفاوت میان بدرقه جامعه ایران با رؤسای جمهور گذشته‌شان، در مقایسه با کشورهایی مانند ژاپن، آلمان، خداحافظی نخست‌وزیر آبه و صدراعظم مرکل.

*واقعیت امروز ما آن است که انگار هیچ‌کس مسئولیت رئیس‌جمهورهای ایران را بر عهده نمی‌گیرد. درست مانند بچه شیطانی که در کوچه دعوا راه انداخته است و حالا همسایه‌ها جمع شده‌اند و دارند پرس‌وجو می‌کنند که چه کسی پدر و مادر اوست!

*حکایت رؤسای جمهور ایران پس از پایان دوره‌شان چنین تصویری شده است. اینکه کسی مسئولیتشان را بر عهده نمی‌گیرد، برآمده از چند واقعیت درهم‌تنیده شده است.

*احزاب در ایران بیش از آنکه پایگاه مردمی داشته باشند، در جست‌وجوی پایگاه‌هایی در نظام حاکمیت هستند. به‌این‌ترتیب است که احزاب اغلب در یک ون یا حداکثر اتوبوس جا می‌شوند؛ بدون پایگاهی جدی در میان مردم و هیچ‌گاه حاکمیت پایین به بالا که یکی از مهم‌ترین اهداف احزاب است، محقق نمی‌شود.
* نه کاندیداها و نه رؤسای جمهور منتخب بر اساس یک فرایند مشخص از دل احزاب یا جبهه‌ها معرفی نمی‌شوند. به‌این‌ترتیب است که همگی نامزدها دوست دارند به‌عنوان «نامزد مستقل» خود را معرفی کنند.

سبقت در وعده‌های بی‌سرانجام

روزنامه ابتکار یادداشتی به قلم محمد یوسفی آرامش منتشر کرد و نوشت:

*کمتر از بیست روز مانده به انتخابات جمهوری اسلامی، علی‌رغم افزایش انتظار افکار عمومی برای ارائه برنامه و چگونگی نحوه رسیدگی به اهداف و استراتژی های، تنها با روش ناکارآمد و تکراری پوپولیسم رو به راه هستیم! رقابت هایی که یک روز بر سر یارانه ۴۵۰ هزار تومانی و روز دیگر در رابطه با یارانه سه میلیونی است!

* این درست است که روش درآمدی UBI امری رایج و موفق در کشورهای توسعه یافته دنیاست؛ اما به نظر می‌رسد بسیاری از نامزدهای جمهوری اسلامی، آن را نه از روی دانش و تجربه، بلکه صرفا از روی تکرار یک فرآیند آغشته به پوپولیسم دنبال می‌کنند!

*اکثریت آنچه در رسانه‌ها شنیده می‌شود، بیشتر شعارهای غیرقابل اعمال است تا آنکه یک برنامه جدی باشد! یا اگر هم از روی آگاهی نباشد، نشان دهنده دوری زیاد فرد نامزد در رابطه با اصول جدی و اولیه مملکت‌داری است.

*چطور می‌توان قول رشد اقتصادی و کنترل تورم داد، وقتی که رزومه اصلی فرد کاندیدای ریاست جمهوری، به صورت جدی در قطع تعامل با دنیاست!؟

*چطور می‌توان مدعی کنترل اقتصاد بود، وقتی که بالاترین تجربه مدیریتی یک فرد در برخورد با نظامیان و یا دیگر سازمان‌های شبه‌نظامی کشور بوده است!؟

* سیاست دستوری، بلای جان اقتصاد است و چون سرطان روزی اقتصاد یک کشور را فلج خواهد کرد.

*گمان نمی‌برم که دیگر برای کنترل اقتصاد در این مملکت، ما را نیاز به سیاست مدار باشد؛ بلکه مهمترین نیاز اساسی اقتصاد و وضعیت نامناسب امروز کشور، بی‌شک دانش، تجربه و شناخت از اصول اولیه کشورداری است؛ مواردی که آرزوی امروز هر ایرانی در میان تاییدصلاحیت‌شدگان نهایی است!

آرای خاکستری در انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه دنیای اقتصاد یادداشتی به قلم محمد آقاسی جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه افکارعمومی منتشر کرد و نوشت:

*برای افزایش سهم ذهنی برند در جمعیت مخاطبان، مطالعه آنان بسیار ضروری است. یکی از راه‌های این مطالعه نیز رجوع به نظرسنجی‌هاست.

*اگر زبان نظرسنجی را بدانیم و بفهمیم، ابزاری است که به راستی، پیش‌بینی‌های تراز آینده(Future-aligning) را ارائه می‌دهد. موضوعی که چندان به آن توجه نمی‌شود و تجربه زیسته آن است که بارها و بارها، از این سوراخ، کسانی گزیده شدند که بدون تخصص و توجه، با نظرسنجی‌ها مواجه شدند.

* در پهنه مفهومی افکار عمومی، عموم به معنای «همه» نیست. بر خلاف اشتباه رایج، تعبیر افکارعمومی، به منزله همه مردم، همه جامعه یا همه مخاطبان نیست و متناسب با اقشار مختلف و نوع مشارکت، تخصیص می‌یابد.

*در هر انتخاباتی بخشی از واجدان شرایط رای‌دهی، نسبت به رای‌دهی اقدام می‌کنند که از آنان به‌عنوان «حامیان» یاد می‌شود.

*همیشه و در هر انتخاباتی، بخشی نیز به‌عنوان «مخالفان» حضور دارند. این مخالفت به معنای عدم مشارکت است و آنچه به‌عنوان تحریم انتخابات مطرح می‌شود نیست.

* به طور عمومی، مردم ایران بنا ندارند با تحریم انتخابات پیامی داشته باشند. در ادبیات جامعه‌شناسی سیاسی، به بخش دیگری از مخاطبان انتخابات «آرای خاکستری»، «آرای خاموش» یا در ادبیات مرسوم نظرسنجی ایرانی، «مرددین» می‌گویند.

*در معمول نظرسنجی‌های انتخاباتی در ایران، سوالی این‌گونه- با اندکی تفاوت در موسسات نظرسنجی- طرح می‌شود که «شما برای شرکت در انتخابات چه تصمیمی گرفته‌اید؟» پاسخگویان می‌توانند گزینه‌های «قطعا شرکت می‌کنم»، «به احتمال زیاد شرکت می‌کنم»، «هنوز تصمیمی در این خصوص نگرفته‌ام»، «احتمال کمی دارد شرکت کنم» و «به هیچ‌وجه شرکت نمی‌کنم» را انتخاب کنند.

*به‌طور معمول مرددین به افرادی گفته می‌شود که اعلام کرده‌اند، هنوز تصمیمی برای مشارکت نگرفته‌اند. تصمیم به مشارکت و عدم‌مشارکت، بر خلاف آنچه پنداشت عمومی و رسانه‌ای است، برای یک روز و یک ساعت نیست.

*البته نمی‌توان نفی کرد که عده‌ای با تاخیر به تصمیم می‌رسند، اما نمی‌توان تایید کرد که همه جامعه، در لحظات پایانی تصمیم گرفته‌اند.

وعده‌های بدون پشتوانه کاندیداها در مردم دافعه ایجاد می‌کند

خبرگزاری ایسنا یادداشتی به قلم جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی منتشر کرد و نوشت:

*سر دادن وعده های دروغین باعث شکل گیری نگاه منفی در مردم شده و یک نوع دافعه در مردم ایجاد می کند.

* افرادی که شعار می دهند در ظرف چند ماه مشکلات را به ویژه در حوزه اقتصادی حل می کنند کاملا مشخص است که حرف بی راهی می زنند. هیچ کاندیدایی با این سرعت نمی تواند وضعیت اقتصاد را به شرایط پایداری برساند.

* کاندیداها به جای شعار راه حل مشکلات را به مردم بگویند. به فرض مثال فردی که می گوید می خواهم یارانه ۵۰۰ هزار تومانی به مردم دهم باید به مردم بگوید چه منابع مالی را برای آن در نظر گرفته است بدون اینکه منجر به افزایش نقدینگی و تورم در جامعه شود.

* کاندیداها باید با برنامه با مردم صحبت کنند. سر دادن وعده های بدون پشتوانه بیشتر از اینکه برای مردم جذابیت داشته باشد یک نوع دافعه ایجاد خواهد کرد.

انتخابات به دور دوم برود، «رئیسی» بازنده است

خبرگزاری ایلنا به گفت وگو با حسین کنعانی‌مقدم عضو جبهه ایستادگی پرداخت و آورد:

* اگر شورای وحدت و شورای ائتلاف نخواهد از آقای رضایی حمایت کند، جبهه ایستادگی در انتخابات پیش‌رو از آقای رضایی حمایت خواهد کرد. مگر اینکه ایشان بخواهد انصراف بدهد که بعید می‌دانم و این غیرممکن است.

* به نظر من روسای قوا هم در قوه مقننه و هم قضائیه نباید کاندیدا شوند، آن هم به چند دلیل؛ نخست بحث عدالت سیاسی است که سفرهای استانی می‌روند، تریبون دارند و  در واقع از مدتی قبل به صورت غیرمستقیم برای تبلیغات انتخاباتی اقدام کرده‌اند.

* اگر ستاد انتخاباتی رئیس محترم قوه قضائیه تخلفی انجام دهد، مرجع رسیدگی آن کجاست؟ اگر قوه قضائیه است خب این ممکن است که شبهه و چالش بی‌طرف بودن دستگاه قضائی در انتخابات را ایجاد کند؛ گرچه من بعید می‌دانم آقای رئیسی چنین اخلاقی داشته باشد که از نفوذ خود در قوه قضائیه چنین استفاده‌ای کند اما به هر حال سوالی است که باید پاسخ داده شود.

* رئیس قوه قضائیه مسئولیت‌هایی در رابطه با بحث انتخابات دارد از باب مقابله با جرائم انتخاباتی و همچنین ایجاد فضای امن برای برگزاری انتخابات یا اگر خدای نکرده اقدامات ضدامنیتی شکل بگیرد که باید با مجرمین برخورد کند؛ خب بهتر بود که آقای رئیسی ورود نمی‌کرد به این کار، در عین حال به نظر می‌رسد ایشان اگر رای نیاورد موقعیت‌های برتری را از دست خواهد داد اما برگشت ایشان به قوه قضائیه منعی ندارد.

*احساس می‌کنم سیکل انتخابات ۸۴ مبنی بر به دور دوم رفتن آن تکرار شود، در آن دوره آقای هاشمی و احمدی‌نژاد با هم به دور دوم رفتند و علیرغم اینکه در آن زمان مرحله اول آقای هاشمی بیشتر از احمدی‌نژاد رای آورد، اما وقتی به دور دوم رفتند کسانی که نمی‌خواستند به آقای هاشمی رای بدهند آمدند به احمدی نژاد رای دادند و او رای آورد.

دولت سوم روحانی یا بازهم کاندیدای نیابتی!؟

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت:

*پس از جلوگیری از پخش مستند «عبدالناصر همتی» از صداوسیما؛ محسن رضایی هم از عدم اجازه پخش مستند تبلیغاتی‌اش در رسانه ملی خبر داد تا حاشیه‌های به وجود آمده، کمرنگ شود! اما به نظر می‌رسد موضوعات مطرح شده در برابر تلاش‌های پشت پرده چندان اهمیتی نداشته باشد.

*منهای حواشیِ به وجود آمده در پی عدم پخش مستندهای انتخاباتی که دلایل خاص خودش را دارد، بحث‌های بیرونی ماجرای دو نامزد از ۷ نامزدی که نزدیک به اصلاحات معرفی شده اند، بسیار جدی‌تر و حائز اهمیت‌تر دنبال می‌شود.

*با شکافی که در بدنه اصلاحات افتاد و با عیان شدن برخی اختلافات، نهایتا شورای مشورتی اصلاح‌طلبان به نهاد اجماع‌سازی تبدیل شد که همچنان نتوانسته است یکدست و به هم تنیده، باعث گردِ هم آمدن اصلاح‌طلبان شود.

رسانه‌های اصولگرا

نامزدها برنامه‌محور باشند

روزنامه جام جم یادداشتی به قلم علی خضریان نماینده تهران منتشر کرد و نوشت:
*عناد دشمنان انقلاب اسلامی با نظام سیاسی جمهوری اسلامی، در حوزه اندیشه سیاسی کاملا واضح است، زیرا هجمه به انتخابات در ایران می‌تواند زمینه ایجاد انحصار دوباره برای نظام سکولار را در دنیا فراهم کند.
*در اندیشه و نظام‌های مردم‌سالار از جمله مردمسالاری دینی، مفهوم دخالت مردم مرز نظام‌های مردم‌سالار را از غیرمردم‌سالار مشخص می‌کند. یعنی وجه مهم مفهوم دخالت مردم، توجیهی است که هر یک از نظریه‌های مردم‌سالار و مردم‌سالار دینی برای آن می‌آورد.

* نظام‌های مردم‌سالار فقط در انحصار اندیشه یک تفکر نمی‌تواند باشد، یعنی خود این ضد مردمسالاری است. با چنین شرایطی شاهد هجمه‌ها هستیم.

*چالش بعدی هجمه‌ای است که این بار جریان غرب به صحنه آمده و با توجه به ناکارآمدی و کاهش انگیزه مشارکت سیاسی به‌دنبال سیاسی کردن این موضوع است و از درون این ناکارآمدی کاهش هر گونه مشارکت را به موضوعات سیاسی ربط می‌دهد.
* برای افزایش مشارکت بهتر است نامزدهای انتخاباتی راهکارهای عملیاتی خود را برای جلب آرای مردم ارائه کنند تا مردم بدانند هر کدام از این نامزدها درصورت انتخاب شدن جدای از وعده‌های پوچ، چه اتفاق مثبتی را می‌توانند رقم بزنند.

* نامزدها می‌توانند به سمت معرفی تیم اداره کشور بروند، یکی از جذابیت‌هایی که می‌تواند کمک‌کننده باشد، این است که نامزدها نه در حد همه وزارتخانه‌ها بلکه به‌عنوان مثال می‌توانند تیم اقتصادی، فرهنگی، سیاست خارجی و... را با راهکارهای مدیریتی ارایه دهند تا فضا برای انتخاب مردم شفاف‌تر شود.

رنج جوانان در مسکن و اشتغال رنج من است

خبرگزاری فارس به بازتاب سخنان آیت‌الله سیدابراهیم رییسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و آورد:

* مشکلات جوانان اعم از مسکن و ازدواج و اشتغال و گرانی را می دانم و رنج جوانان رنج من است و با توکل به خدا و اعتماد به جوانان راه را برای رفع مشکلات هموار می بینم و این راه را هموار خواهیم و تغییر را ایجاد خواهیم کرد.

*یارانه ها مساله مهمی است و یارانه ها باید برابر قانون پرداخت شود و تصمیم ما این است که یارانه هارا پرداخت کنیم ولی باید  یارانه ها عادلانه پرداخت شود.

* از یارانه های پنهان، افراد خاصی بهره مند می شود در حالی که همه خانواده‌ها خودرو ندارند بعضی خانواده‌ها چند خودرو دارند.

*از محورهای مهم ما احساس عدالت مردم نه در لفظ بلکه در عمل و اختصاص همه ظرفیت های کشور برای همه مردم است.

* درصدی از این صندوق خزانه دوم دولت باید ۳۵درصد به ارتقای بهره وری تولید اختصاص یابد، اما این بخش که باید به تولید اختصاص یابد در اختیار تولید نیست و بنای ما در اختیار تولید قرار دادن این ۳۵ درصد است.

* دخل و خرج یارانه باید شفاف باشد و ما به شفاف سازی در دولت عقیده داریم و دولت باید در پشت ویترین باشد و مردم و نخبگان در جریان باشند.

* بنزین و سوخت مهم است. چطور عده‌ای بالاترین مصرف را دارند ولی عده‌ای مصرف نمی‌کنند؟ باید برای این مسئله ساز و کاری داشت و باید در مورد این قضیه تصمیم گرفت.

* طرح جامع مالیاتی برای ۱۵ سال قبل است و در آن طرح قرار بود رضایت مودیان و کاهش هزینه ستاندن مالیات و افزایش آن دیده شود ولی این اتفاق نیفتاد و قانونی که تکلیف می کرد این کار باید نسبت به پایانه‌های فروشگاهی تا بهمن ۹۹ انجام شود،   انجام نشد و سوال اینکه چرا در مسئله شفاف سازی و اجرای عدالت عمل نشد.

* برنامه ما راه اندازی سامانه هوشمند مالیاتی است تا تمام داده‌ها به این سامانه داده شود و فعالیت‌های اقتصادی شفاف و روند کار اقتصادی روشن شود و از فرار مالیاتی جلوگیری شود و این سامانه هوشمند یک عدالت مالیاتی را اجرا کند و تا سامانه مالیاتی اجرا نشود دچار مشکلات زیادی خواهیم بود.

مسیر سخت دولت بعدی در حوزه مسکن

خبرگزاری مهر به گفت وگو با محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس پرداخت و آورد:

*مردم عملکرد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به خوبی ارزیابی می‌کنند و بر اساس بررسی سوابق و عملکرد آنان، رأی می‌دهند.

* قطعاً کسانی که خودشان در ایجاد مشکلات کشور نقش اساسی داشتند، نمی‌توانند با حرف‌های خود تأثیری در آرای مردم بگذارند.

*دولت آینده باید ۴ میلیون واحد مسکونی تولید کند تا به یک تعادلی در عرضه و تقاضای مسکن برسیم.

مردم ایران در انتخابات مشارکت گسترده داشته باشند

خبرگزاری تسنیم به انعکاس سخنان آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری رییس جامعه مدرسین پرداخت و آورد:

* مردم اگر می‌خواهند انقلاب بماند و خون شهدا پایمال نشود و مشمول دعای شهیدان باشند و خون شهید سلیمانی و هزاران انسانی که قدم در راه دفاع از کشور گذشتند از بین نرود در انتخابات مشارکت گسترده داشته باشند.

* انتخابات ۲۸ خردادماه از ارزش و اهمیت بسیار بالایی دارد، اقبال و حضور مردم در صندوق‌های انتخابات نشان‌گر عظمت ملت ایران است و اینکه مردم رشد و درک دارند و مصالح نظام را درک کرده و می‌خواهند نظام قوی‌تر جلوه کند.

*اصل حضور در انتخابات پررنگ و باشکوه سبب مأیوس شدن دشمن می‌شود و باید با انتخاب آگاهانه شخصیت توانمند و اصلح انتخاب شود تا امانت سکان کشور به دست شخصی لایق سپرده شود.

* انقلاب اسلامی مرهون رهبری‌های امام خمینی(ره) با الهام از آموزه‌های دینی است، بعد از ارتحال امام  مقام معظم رهبری سکان‌دار کشتی انقلاب بوده و هستند.

* پیش از انقلاب  مردم در حمایت از امام راحل و در دوران انقلاب و دفاع مقدس که بسیاری از کشورها جنگ مستقیم با ما داشتند و کشورهای مختلف از شرق و غرب علیه ملت و انقلاب ما بسیج شده بودند ملت ایران جان‌برکف درصحنه حضور داشتند.

* مردم در مواسات مؤمنانه و کمک به سیل و زلزله‌زدگان و سایر مواردی که نیاز به همراهی مردم بوده است حضور فعالی داشته‌اند، با همه مشکلاتی که مردم کشورمان ازنظر معیشت داشته‌اند ولی درزمانی که حس نوع‌دوستی مطرح شد در این‌گونه مسائل حضور جدی داشته‌اند.

* انتخابات ازجمله صحنه‌هایی است که دشمنان با همه وجود به صحنه آمده‌اند تا ملت ایران پای صندوق‌های رای نرود و یاس و ناامیدی در مردم ایجاد شود.

* مردم با مشکلات معیشت و بیکاری مواجه هستند ولی انقلاب اسلامی به‌راحتی به دست نیامده ‌بلکه نتیجه سرمایه‌گذاری انبیا و اولیای الهی در طول تاریخ بوده که ثمره آن در زمان امام راحل به بار نشست.

گوش مردم از وعده‌های رنگی پر است

روزنامه رسالت در گزارشی به بررسی وعده‌های اقتصادی کاندیداها در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت:

*مشخص شدن کاندیداهای ریاست جمهوری، بازار شعارها و وعده‌وعیدهای انتخاباتی داغ شده است و هر کدام از نامزدها تمرکز خود را بر شعارهای اقتصادی و ضرورت افزایش رفاه و کنترل گرانی گذاشته‌اند.  

* با وجود فشارهای تورمی، گرانی و بالا رفتن هزینه‌های سرسام‌آور کالاهای اساسی در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با هدف جلب آرای عمومی اقدام به دادن شعارهای اقتصادی مانند پرداخت پول نقد و یارانه چند صدهزارتومانی کرده‌اند که نمونه‌های آن در ادوار مختلف برگزاری انتخابات گذشته هم مصداق داشته است، اما حالا و در سال ۱۴۰۰ شاید کمتر کسی با شنیدن دادن یارانه و وام ترغیب به انتخاب کاندیدایی شود، چون تجربه ثابت کرده این شعارهای عوام‌پسند بعد از استقرار رئیس‌جمهور در ساختمان پاستور به سرعت به فراموشی سپرده می‌شوند.   
*بارها شاهد بوده‌ایم که نامزدهای انتخابات از دادن وعده‌های توخالی رؤسای جمهور گذشته انتقاد کرده‌اند، اما خودشان در مقام عمل نتوانسته‌اند به شعارهای خود پایبند بمانند و به دلایلی همچون عدم در اختیار داشتن اختیارات کامل و آماده نبودن شرایط داخلی و خارجی از کنار شعارهای داده‌شده عبور کردند.

* افزایش رفاه و رشد اقتصادی، مبارزه با تورم، اشتغالزایی، مبارزه با فقر و نابرابری و پرداخت پول‌های نقد به مردم ازجمله مهم‌ترین شعارهای اقتصادی هستند که کاندیداهای ریاست جمهوری این دوره به آن‌ها اشاره کرده‌اند.

*ازجمله شعارهایی که این روزها بسیار مطرح می‌شود، افزایش مبلغ یارانه نقدی است که از یک دهه گذشته ۴۵ هزار تومان ثابت مانده است و حالا محسن رضایی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کرده است: «با رأی قاطع شما و تشکیل دولت اقدام‌ و تحول، یارانه به مبلغ ۴۵۰ هزار تومان ماهانه به چهل میلیون ایرانی  که درآمد کمتری دارند واریز می‌شود.» این در حالی است که همواره تأمین منابع یارانه‌ها برای دولت‌ها با معضلاتی همراه بوده است.

*وعده وعیدهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، این روزها واکنش‌های زیادی را از فعالان فضای مجازی تا کارشناسان و نمایندگان مجلس در پی داشته است.  
 

مولفه های قدرت ایران و ارزش رای مردم

روزنامه خراسان یادداشتی به قلم کورش شجاعی منتشر کرد و نوشت:

*کشور بزرگ ایران با سابقه تمدنی بیش از ده هزار ساله خود، مجموعه ای از ویژگی های مهم و منحصر به فردی را در خود جمع کرده که نه تنها از جهات گوناگون در منطقه و جهان دارای جایگاه ویژه ای است بلکه از توان تاثیرگذاری قابل توجهی بر معادلات منطقه ای بین المللی نیز برخوردار است و البته که «قدرت» کشورمان علاوه بر این که اصلی ترین عامل ثبات، امنیت، پیشرفت در عرصه های گوناگون و ... است.

* مهم ترین عامل تاثیرگذاری و نقش آفرینی در معادلات منطقه ای و بین المللی نیز محسوب می شود.

*وجود امنیت پایدار و فراگیر در سراسر کشور آن هم در این منطقه بسیار مهم و حساس که چشم جهان به آن است، هم یکی از نشانه های قدرت ایران و هم یکی از مولفه های اساسی تشکیل دهنده آن است.

*بی گمان امنیت امروز ایران گرچه مرهون تلاش های بی وقفه نیروهای نظامی، انتظامی اطلاعاتی و امنیتی است اما پشتوانه مردمی، همچنان مستحکم ترین و مطمئن ترین تکیه گاه تداوم امنیت است. تجربه موفق و بی بدیل پیروزی در جریان هشت سال دفاع مقدس، بارزترین جلوه نقش مردم در تامین و تحکیم امنیت کشورمان است.

*  اصلی ترین و مطمئن ترین پشتوانه و عامل قدرت ایران، مردم عزیز این سامان هستند، مردمی که با تقدیم خون فرزندانشان در راه حفاظت از دین و میهن در سال های دفاع مقدس، آن پیروزی و حماسه تاریخی بی نظیر را بر تارک تاریخ کشورمان ثبت کردند.

*مردمی که با مقاومت جانانه شان تحریم های ناجوانمردانه و ظالمانه ۴۰ ساله و سختی های طاقت فرسای اقتصادی آن را هر طور بود، تحمل کردند اما در مقابل «نظام سلطه» سر خم نکردند و زانو نزدند.

*مردمی که با حضور حماسی شان در عرصه های مختلف از جمله مشارکت در انتخابات و راه پیمایی ها و ... دشمنان این آب و خاک را ناامید و انگشت به دهان کردند.