مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی در ادامه سفرهای استانی خود به نقاط مختلف این استان روز پنجشنبه به چند روستای شهرستان مشهد وارد شد و از نزدیک در جریان مشکلات روستاییان قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در حاشیه این بازدید درباره این سفر به خبرنگار ایرنا گفت: مدتی قبل به صورت محلی و منطقه ای بازدیدهایی همراه با مدیران دستگاه های اجرایی از مشهد و حاشیه آن به منظور احصای مشکلات و تدوین برنامه اجرایی  آن انجام گرفت که امروز بازدیدها با حضور استاندار خراسان رضوی از روستاهای مشهد کامل شد.

سید کمال الدین میرجعفریان افزود: این بازدید در ادامه سفرهای استانی استاندار از شهرستانهای مختلف خراسان رضوی با محوریت شهرستان مشهد انجام گرفت که در آن مدیران دستگاه های اجرایی، نمایندگان مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و مسوولان محلی حضور داشتند.

وی اضافه کرد: استاندار خراسان رضوی در این بازدید از نزدیک با اهالی روستاها و شوراهای اسلامی و دهیاران گفت و گو کرد و دستوراتی پیرامون رفع مشکلات مطرح شده از سوی آنان به دستگاه های اجرایی صادر کرد تا ظرف روزهای آینده پس از بررسی کارشناسانه دستگاه ها، برنامه های لازم پیرامون آن تدوین و اعلام شود.

معاون استاندار خراسان رضوی مشکلات مطرح شده از سوی اهالی روستاها را مربوط به زیرساختهای حوزه کشاورزی، تامین آب کشاورزی، تامین آب شرب، طرح هادی روستایی، راه های ارتباطی روستایی، مسائل مرتبط با چرای دامها، ایجاد مدرسه و مرکز درمان، پوشش مخابراتی و اینترنتی دانست.

میرجعفریان افزود: دستورهای استاندار خراسان رضوی برای رفع مشکلات اهالی روستاهای اطراف مشهد پس از بررسیهای لازم، جمع بندی و در قالب مصوبات سفر استاندار به شهرستان مشهد پیگیری و اجرای آنها تکمیل می شود.

وی به مشکل کم آبی روستاهای شهرستان مشهد اشاره و اضافه کرد: همه روستاهای مزبور از شبکه آبرسانی برخوردار هستند، منتها خشکسالی باعث کاهش دبی چاه ها و تنش آبی برای روستاها شده است همچنین گاه آب موجود در شبکه روستایی مصارف غیرشرب دارد و برای بخشهای کشاورزی و تامین آب دام استفاده می شود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: پیش از این در قالب تصمیماتی که در کارگروه های استانی با حضور مدیران دستگاه های اجرایی استان اتخاذ و نحوه تامین آب مورد نیاز دام در روستاها و همچنین حوزه کشاورزی تبیین شد تا از آب آشامیدنی برای مصارف دام و مزارع کشاورزی استفاده نشود.

گوارشک، شاتقی، گجوان، انداد و ارداک از جمله روستاهایی بودند که استاندار خراسان رضوی امروز از آنها بازدید کرد.

محمدصادق معتمدیان همچنین در ادامه برنامه امروز خود از سد ارداک به عنوان یکی از منابع تامین کننده آب مشهد بازدید به عمل آورد و در جریان آخرین وضعیت فعالیت‌های این سد قرار گرفت.

از سال گذشته تاکنون استاندار خراسان رضوی از عمده شهرستانهای این استان بازدید کرده است و مصوبات سفر وی برای حل مشکلات آن شهرستان در حال پیگیری برای اجراست. 

شهرستان مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار و ۸۱ کیلومترمربع مساحت شامل سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۲۷ روستا ست و کلانشهر ۳۵۰ کیلومترمربعی مشهد در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.

بخش مرکزی مشهد با ۲۲۰ پارچه آبادی و ۱۸۷ روستای دارای دهیاری، ۳۰۰ هزار نفر جمعیت روستانشین دارد. ۱۳۵ روستا از این تعداد، به کلانشهر مشهد چسبیده و در حریم شهری آن واقع شده‌ است.