به گزارش ایرنا، راهسازی و تامین زیرساختها بهعنوان یکی فعالیتهای مهم دولت در کشور تلقی میشود که علاوه بر داشتن نقش زیربنایی، در ارتقای ایمنی و اقتصاد ملی ما تاثیر بهسزایی دارد.
باوجود توجه کمتر به حوزه راههای استان پهناور کرمان در گذشته، طی سالهای گذشته همزمان با رشد صنایع و معادن در این استان، با تخصیص نزدیک به ۲۰ درصد اعتبارات ؛ حوزه عمرانی راه و شهرسازی توانست بخشی از عقب ماندگی توسعه محورهای ارتباطی خود را با احداث بزرگ راهها، راههای اصلی و فرعی جبران کند.
توسعه زیرساخت راهها و همچنین فعالیتهای راهداری و راه و شهرسازی در استان پهناور کرمان بهعنوان دستاورد ویژه دولت علاوه بر تامین یکی از اساسی ترین نیازهای استان، چالشهای بسیاری را در مسیر حمل و نقل و ایمنی راهها از پیش روی کرمان برداشته است که میتواند پاسخگوی نیازهای این استان حتی در سالیان آینده باشد.
دستاوردهای یاد شده در شرایطی رقم خورد که کشور از یکسو با جنگ اقتصادی و تحریمها و از سوی دیگر با مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از بیماری کرونا درگیر بود که همین امر خود نشانگر تلاش شبانه روزی دولت و بخش خصوصی در مسیر توسعه پایدار پهناورترین استان کشور است.
دولت ۲ هزار میلیارد تومان در حوزه راه و شهرسازی کرمان هزینه کرد
وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به کرمان با اشاره به تحریمهای اعمال شده بر کشور گفت: گرچه تحریم ها برای ما پرهزینه بوده و مردم سختیهای بسیاری را متحمل شدند ولی هماکنون پرچم ایران اسلامی در اهتزاز و کشور رو به رشد و توسعه است.
محمد اسلامی با بیان اینکه اگرچه درآمدهای کشور کاهش پیدا کرده اما نعمات الهی در کشور فراوان است ، اظهار داشت: ۱۰۵ پروژه با اعتبار بیش از یکهزار میلیارد تومان طی سالجاری افتتاح شد که در راستای خودکفایی و داخلی سازی بوده و صنایع داخلی در این حوزه فعال میشود.
وی ادامه داد: فرودگاه قبلی کرمان در خور مردم نبود لذا احداث طرح های توسعه از سال ۹۶ در دستور کار قرار گرفت و در این راستا در کشور شانی بهجز خدمتگذاری نداریم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بی ارزش کردن خدمات جمهوری اسلامی در جنگ اقتصادی مشاهده میشود که در هیچ دوره ای اینگونه نبوده که اقدامات در سخت ترین شرایط نادیده گرفته شود.
اسلامی بیان داشت: در هیچ دوره ای چنین تحریم هایی نداشتیم به طوری که تمام شریان های جابهجایی پول بسته شده و سوخت هواپیما به ما نمی دهند و کشتی های ما را تحریم کرده اند.
وی تصریح کرد: کشور با درآمدهای کمتر اداره می شود و وزارت راه و شهرسازی ۲ هزار میلیارد تومان در این استان هزینه کرد در حالی که بودجه عمرانی ما ۱۱ هزار میلیارد تومان است که نقدی هم پرداخت نمی شود.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: توان عملیاتی ما را بدون منابع نمیتوان ارزیابی کرد و همچنان مشاهده میکنیم که با پشتکار همکاران و پیمانکاران ما به خوبی پروژه ها اجرا می شود.
وی ادامه داد: با تنوع بخشی به منابع روند توسعه پیشرفت کشور و استان کرمان را تسهیل می کنیم که در این زمینه اجازه ماده ۵۶ که توسعه ۱۰ درصدی اعتبارات است لذا از مجلس میخواهیم جلوی این اعتبارات را تا ۳۰ درصد بازگشایی کند.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت دیپلماسی و نظامی گفت: باید پول ملی را تقویت کنیم و اگر حفظ نشود موفقیتمان را نمی توانیم جشن بگیریم و مردم نباید ضربه بخورند.
راه و شهرسازی کرمان ۸۲۴ میلیارد تومان طرح راهسازی در دست اجرا دارد
معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: ۷۳ پروژه حوزه راهسازی در محدوده شمال این استان با عقد قرارداد ۸۲۴ میلیارد تومان طی سالهای گذشته در مرحله اجرا قرار گرفته است.
عطا الله منوچهری افزود: ارزش مالی این پروژهها به نرخ امروز معادل ۲ هزار میلیارد تومان است.
وی تصریح کرد: در این خصوص میتوان به بهسازی محور کرمان - بافت، ساخت قطعه پنجم الف باند دوم کرمان - بافت حدفاصل روستای کیسکان تا راهدارخانه کفنوییه، بهسازی جاده بافت - حاجی آباد و بهسازی مسیر بافت - رابر - جیرفت اشاره کرد.
منوچهری ادامه داد: این طرحها اکنون در دستور کار پیمانکاران قرار دارد و با عقد قرارداد مراحل اجرایی خود را میگذرانند.
وی با بیان اینکه قرارداد طرحهای یاد شده از سالهای ۹۲ تا ۹۹ منعقد شده است اظهار داشت: بر اساس فهرستبها، افزایش قیمت ۸۹ درصدی در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۹ داشتهایم که همین امر مشکلی جدی برای کارفرما ایجاد کرده است.
۳۰۰ میلیارد تومان به طرحهای راهسازی کرمان تخصیص یافت
نماینده مردم بافت، رابر و ارزوییه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار با استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۵۶ با همکاری نماینده کرمان و راور و بانک توسعه و تعاون برای پروژههای راهسازی استان کرمان اختصاص یافت.
صمدالله محمدی افزود: این اعتبارات بهویژه در راهآهن و راههای اصلی استان کرمان هزینه میشود.
وی اظهار داشت: مقرر شد که مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان از مجموع ۳۰۰ میلیارد تومانی که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای پروژه راهآهن کرمان - یزد با مدیرعامل بانک توسعه و تعاون به تفاهم رسیدند به اصلاح این خط آهن و مابقی در احداث راههای اصلی با ترتیب و اولویت بندی نمایندگان استان اقدام شود.
نماینده مردم بافت، رابر و ارزوییه در مجلس شورای اسلامی گفت: این اعتبار در حوزه راهسازی به ادارهکل راه و شهرسازی استان کرمان تخصیص مییابد که میطلبد برای استفاده از ظرفیت مابقی بانکها نیز پیگیری لازم صورت گیرد.
وی عنوان کرد: در این زمینه میطلبد که با تعریف پروژه های قابل دفاع سرمایهگذاری راه و شهرسازی و پیگیری مجمع نمایندگان استان بتوانیم از ظرفیت مابقی بانکها در ماده ۵۶ استفاده کنیم.
محمدی با اشاره به نشست اخیرکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با محوریت پروژه های عمرانی استان کرمان افزود: پس از اخذ مصوبه این کمیسیون، معاون راهسازی، مدیرعامل شرکت زیرساخت و اعضای کمیسیون عمران را برای بازدید از پروژههای راهسازی بهویژه در منطقه ابر(شهرستانهای بافت، رابر و ارزوییه) دعوت می کنیم که از ظرفیت قانونی آنان برای جذب اعتبارات استفاده شود.
چالشهای پروژههای راهسازی کرمان
معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: افزایش قیمتها و کاهش تخصیص اعتبارات موجب کُندی عملیات اجرایی و پیشرفت فیزیکی پروژههای راهسازی این استان شده است.
منوچهری تصریح کرد: یکی از سه مشکل بزرگ احداث طرحهای راهسازی استان کرمان، تخصیص نیافتن اعتبارات ملی و استانی است که در این راستا ۵۰ تا ۶۰ درصد اعتبار مصوب تخصیص مییابد.
وی افزود: تخصیص سهمیه قانونی قیر نیز که کمک خوبی به اجرای طرحهای عمرانی استان بود، در سال ۱۴۰۰ کمرنگ شده است.
منوچهری یادآور شد: در این خصوص میتوان به ۶ کیلومتر باقی مانده از پروژه ۲۵ کیلومتری مسیر ارتباطی بیدان - کیسکان بافت اشاره کرد که در این پروژه نیز بزرگترین مشکل پیمانکار، وجود معارض است و تا این لحظه نتوانستند به توافق برسند.
وی ادامه داد: پیمانکاران از نماینده مردم بافت، رابر و ارزوییه در مجلس شورای اسلامی درخواست دارند که با کمک فرمانداری و بخشداریهای تابعه این شهرستانها، مالکان را متقاعد کنند که نسبت به آزادسازی محور یاد شده اقدام نمایند.
معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی استان کرمان ادامه داد: مالکان املاک واقع در محورهای یاد شده، با ارائه اسناد مالکیت به ادارات راه و شهرسازی شهرستانها مراجعه کنند.
وی همچنین با قدردانی از پیمانکاران پروژههای راهسازی شهرستانهای بافت - رابر - ارزوییه گفت: این پیمانکاران هرکدام باوجود داشتن طلب، همچنان در فرایند اجرای پروژهها فعال هستند.
مشکلات مانع اجرای طرحهای راهسازی کرمان نشد
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی و اعتباری فعلی کشور گفت: این مشکلات با وجود برنامهریزی و اقدامات راهبردی دولت مانع بهرهبرداری از طرحهای راهسازی این استان نشده و این پروژهها با سرعت مراحل اجرایی خود را میگذرانند.
علی حاجی زاده افزود: در سنوات گذشته عملیات عمرانی پروژه های راهسازی استان کرمان با مشکلاتی مواجه بود لذا ضمن پیگیریهای مکرر و رصد طرح ها در جریان بازدیدها، تصمیماتی در راستای رفع این چالشها اتخاذ شد.
وی اظهار داشت: دستورات لازم به پیمانکاران و مشاوران طرح های یاد شده ابلاغ که در چند ماه اخیر باوجود شرایط نامطلوب اعتباری ناشی از مشکلات کلان کشور، شاهد اتمام و به بهره برداری رسیدن قسمتی از قطعه سوم و چهارم محور چترود به راور به طول ۱۵ کیلومتر هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به توجه تاکید ویژه دولت به طرحهای زیرساختی و نقش این پروژهها در توسعه اقتصادی این استان گفت: به امید خداوند این پروژه پیش از آغاز سال جدید زیر بار ترافیک خواهد رفت.
وی تصریح کرد: اقدامات اخیر پیمانکاران طرح های چترود - راور، زرند - کوهبنان ،سیریز - یزدان آباد و باند دوم رفسنجان - جوادیه در روزهای اخیر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
مدیرکل راهداری: تلفات جادهای کرمان ۱۹ درصد کاهش یافت
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان با اشاره به اقدامات این اداره کل در ارتقای ایمنی راهها گفت: ۴۱۸ فقره فوتی به دلیل حوادث ترافیکی طی سال گذشته در این استان داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن کاهش ۱۹ درصدی یافته است.
سیدعلی حاج سیدعلیخانی افزود: یکی از مشکلات کرمان قاچاق سوخت و انسان است و نزدیک به سه درصد از تلفات جادهای این استان مربوط به این حوزه می شود در صورتی که این آمار از تصادفات منجر به فوت استان کمتر شود، امسال ۲۰ درصد کاهش فوتی در استان داشتهایم.
وی با بیان اینکه سفرها به علت شیوع ویروس کرونا ۱۹ درصد و تعداد مسافران ۲۱ درصد طی سال گذشته در شمال کرمان کاهش یافته است اظهار داشت: ۵۳ درصد از سوانح جادهای در محورهای اصلی این استان رخ داده و در این راستا محور کرمان - باغین بیشترین تردد در استان را دارد.
وی ادامه داد: محور هفت باغ علوی کرمان نیز یکی از پرتردد و پرتصادفترین محورهای این استان بود که با اقدامات صورت گرفته اکنون آمار تصادفات آن کاهش را نشان می دهد.
حاجسیدعلیخانی افزود: محور کرمان - ماهان - بم پرتلفاتترین محور استان کرمان در ۱۱ ماهه سال گذشته است و پس از آن سه راهی بهرامجرد - بافت، باغین - سیرجان، سیرجان - شهربابک در رتبههای بعدی قرار دارند.
وی با اشاره به میزان تلفات جادهای در نقاط حادثهخیز عنوان کرد: ۱۲۵ نقطه پرحادثه در استان کرمان طی یک سال گذشته شناسایی شد که ۶ نقطه آن پرتصادف است.
کاهش ۲۲ درصد حوادث جادهای منجر به فوت در جنوب استان کرمان
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان نیز گفت: آمار حوادث جادهای منجر به فوت این خطه ۲۲ درصد کاهش را طی سال گذشته نشان می دهد و همچنین در این مدت میزان ترددها نیز ۱۱ درصد کاهش یافته است.
مجتبی محمودی با اشاره به رتبه ۲۵ جنوب استان کرمان در تعداد دوربینهای ثبت تخلف و طول بزرگراههای کشور افزود: ۱۰ راهدار خانه فعال در این منطقه وجود دارد و ضرورت احداث پنج راهدارخانه دیگر نیز در جنوب کرمان وجود دارد.