سنندج - ایرنا -استاد "محمود ابراهیمی" (۱۳۱۷ تا ۱۴۰۰) مترجمی توانا سالها با خدمت صادقانه‌اش در دانشگاه کردستان و تعلیم و تربیت دانشجویان و ترجمه‌ کتاب‌هایی در حوزه‌های «فقه»، «عقیده» و «اخلاق اسلامی» راهی را به پایان رساند که شروعش از آموزش سواد در سن ۱۲ سالگی بود.

به گزارش ایرنا، دکتر محمود ابراهیمی سال ۱۳۹۷ در یک مصاحبه مطبوعاتی، زندگینامه خود را اینگونه شرح داد که :« در روستای «خلیفان» که از توابع محال ایل تیمور مهاباد، در خانواده‌ای کشاورز و دامدار در سال ۱۳۱۹ به دنیا آمدم. پدرم حاج صالح ابراهیمی و مادرم آمنه خانم بود و چهار برادر و چهار خواهر دارم.

 آن زمان معلّمی نبود و اگر هم در روستایی معلّمی بود بیشتر در خدمت ملّاک و ارباب‌ها قرار داشت و من هم تا سن ۱۲ سالگی مانند سایر بچه‌های برای کار کشاورزی و دامداری در خدمت خانواده‌ام بودم.

با این‌که پدر بزرگوارم سواد نداشت اما عاشق علم و سواد، بخصوص علوم دینی بود و برخلاف دیگران که می‌خواستند بچه‌هایشان در خدمت آن‌ها و ثروت و دارایی‌شان باشند، پدرم دوست داشت تا من درس بخوانم.

آن هنگام در روستایی به نام «قلعه تپه» نزد ماموستای آن روستا شروع به خواندن کردم و چون از بقیّه‌ی بچه‌ها بزرگتر بودم( سنّم در حدود ۱۲ سال بود) الفبای قرآن و کتاب فارسی را به خوبی یاد گرفتم و این سبب شد تا به صورت رسمی از سال ۱۳۳۴ – ۱۳۳۵ مستقیماً وارد دوره‌ی طلبگی شدم».

این استاد دانشگاه کردستان ۱۴ خرداد امسال درگذشت و جامعه دانشگاهی کردستان را در سوگ و ماتم فرو برد.

دکتر ابراهیمی در سال ۱۳۴۶ موفق به دریافت مدرک کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی در دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران و در سال ۱۳۴۸ به عنوان دبیر در آموزش و پرورش بیجار استخدام شد و دوره فوق لیسانس و دکتری رشته فرهنگ عربی و علوم قرآن را در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران گذراند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تابستان ۱۳۵۸ به دانشکده تربیت دبیر سنندج وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه منتقل و به عنوان مدیر آموزشی دانشکده و مدیر گروه رشته زبان و ادبیات فارسی انتخاب شد و به تدریس نیروهای جوان و متعهد منطقه پرداخت.

با ارتقای دانشکده تربیت دبیر به دانشگاه کردستان، گروه زبان و ادبیات عربی در دانشگاه تاسیس و دکتر ابراهیمی به سمت مدیر گروه آن منصوب شد و در ۲ رشته زبان و ادبیات فارسی و زبان و ادبیات عربی مشغول تدریس و تحقیق و سرانجام در سال ۱۳۸۳ با مرتبه علمی دانشیاری بازنشسته شد.

دکتر ابراهیمی علاوه بر تدریس و مسوولیت‌های اجرایی در دانشگاه، از تحقیق و پژوهش نیز غافل نبوده و بیش از ۲۰ اثر ارزشمند را در زمینه‌های فقه اسلامی، اندیشه‌ی اسلامی، اخلاق اسلامی، حقوق زن در اسلام، تعلیم و تربیت، ادبیات عرب از عربی به فارسی ترجمه و به چاپ رسانده است.

از مهمترین تالیفات این استاد دانشگاه  می توان به شرح دیوان سقط الزند أبو العلاء المعری (چاپ دانشگاه کردستان) و شرح غزلیات ذبی اشاره کرد.

 کتابهای «قرآن و محورهای پنجگانه» تألیف محمّد غزالی، «زن در اندیشه‌ی اسلام» نوشته‌ جمال الدین فقیه الرسول، «روش تربیتی اسلام و تطبیق عملی آن» تألیف محمد قطب، «امام‌های چهارگانه‌ی اهل سنّت» نگاشته‌ی دکتر یوسف قرضاوی، «فرائض سه‌گانه حجّ، نماز، روزه» تألیف دکتر عبدالرزاق نوفل، «فقه آسان در مذهب امام شافعی» تألیف دکتر احمد عیسی عاشور، «پاسخ به صد سؤال درباره‌ی صدر اسلام» تألیف محمّد غزالی معاصر و« فلسفه‌ی احکام قرآن کریم» از جمله ترجمه های دکتر ابراهیمی است.

به مناسبت درگذشت این استاد وارسته دانشگاه کردستان، استاندار کردستان در پیامی اظهار داشت: خبر در گذشت عالم فرزانه دکتر محمود ابراهیمی استاد فقید دانشگاه کردستان باعث اندوه و تاثر فراوان اینجانب شد.

در ادامه پیام بهمن مرادنیا آمده است: ایشان مترجمی توانا و دلسوز بود که سالها با خدمت صادقانه‌اش در دانشگاه و تعلیم و تربیت عزیران دانشجو و ترجمه‌ی کتاب‌های مختلف در حوزه‌های «فقه»، «عقیده» و «اخلاق اسلامی» توانست به نحو شایستە مسئولیت و رسالت خویش را ایفا کند. 

بی شک فقدان چنین اندیشمند و استادانی با کوله باری از دانش، تعهد و تجربه به سادگی قابل جبران نخواهد بود.

اینجانب درگذشت این استاد نستوه و گرانمایە را به جامعه فرهنگی کردستان، دانشگاهیان، دانشجویان، خانواده مکرم ایشان و تمامی شاگردان و همکارانش تسلیت عرض کرده و از پیشگاە خداوند منان برای روح پاکش رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسالت می کنم.

 ریس دانشگاه کردستان هم در پیامی فقدان این استاد وارسته را ضایعه ای بزرگ اعلام کرد و اظهار داشت: وی علاوه بر تدریس و مسئولیت‌های اجرایی در دانشگاه از تحقق و پژوهش نیز غافل نبود و بیش از ۲۰ اثر ارزشمند را در زمینه‌های فقه اسلامی، اندیشه‌های اسلامی، اخلاق اسلامی، حقوق زن در اسلام، تعلیم و تربیت و ادبیات عرب از عربی به فارسی ترجمه کرده بود.

در ادامه پیام رحمت صادقی آمده است: به لحاظ اخلاق و رفتار مردمی، حس وطن دوستی و مردم دوستی ایشان جایگاه ویژه‌ای در میان جامعه داشتند.

نام دکتر محمود ابراهیمی برای همیشه با نام و تاریخ دانشگاه کردستان عجین شد چرا که ایشان حضوری پررنگ و موثری داشته و رونق‌بخش محافل علمی در این دانشگاه بودند.

دکتر ابراهیمی معلم انسان‌سازی بود که علاوه بر تدریس علم و دانش، یک سرمایه علمی مطرح برای دانشگاه کردستان بود که چندین دهه خدمات علمی را به جامعه ارائه کرد.