به گزارش ایرنا؛ ششمین دوره انتخابات شورای شهر کرمانشاه در حالی برگزار میشود که تخصصگرایی نیاز اصلی این شورا است اما این مهم همواره در جنگی نابرابر با قبیلهگرایی، تبلیغات گسترده و هزینههای گزاف شکست خورده است.
شورای شهر بر اساس قانون جهت بررسی و شناخت کمبودها و نارساییهایی اجتماعی، فرهنگی، عمرانی، اقتصادی، آموزشی و فرهنگی و تهیه طرح و پیشنهاد برای رفع این کاستیها تشکیل شد و از این رو حضور افرادی متخصص، نخبه، خلاق و دارای ایده در این شورا ضروری است.
متاسفانه در شهر کرمانشاه ملاک و معیار انتخاب اعضای شورای شهر کاملا متفاوت است و افرادی راهی این شورا میشوند که دارای پایگاه ایلی و عشیرهای بیشتری باشند و یا اینکه با تبلیغات گسترده و هزینه های بالا اذهان مردم را به خود جلب نمایند.
مقایسه برخی از شهرهای کشور با کرمانشاه نشان میدهد که انتخاب افراد شایسته برای شورای شهر چقدر میتواند در توسعه شهری و رفاه عمومی شهروندان موثر باشد اما در کرمانشاه از انتخابات تا پایان دوره شورای شهر با حاشیه و جنجال همراه است؛ جدال بر سر انتخاب اعضای هیات رییسه، انتخاب شهردار، موافقتها و مخالفتها با شهردار در مورد مسایل مختلف، فرصت رسیدگی و آسیبشناسی مشکلات کرمانشاه را از شورای شهر میگیرد تا جاییکه اعضای شورای شهر از برگزاری یک جلسه در هفته هم عاجز و ناتوان هستند.
امروز که کرمانشاه با مشکلات و آسیبهای جدی در همه زمینهها دست و پنجه نرم میکند مردم باید در انتخاب خود دقت بیشتری کنند و با تغییر ملاکها و معیارهای خود برای انتخاب اعضای شورای شهر، گامی بلند در جهت توسعه و آبادانی کرمانشاه بردارند.
بر این اساس خبرگزاری ایرنا در کرمانشاه با دعوت از فعالان سیاسی و اجتماعی دلایل ناموفق بودن شورای شهر در انجام وظایف خود و همچنین ملاکها و معیارهای انتخاب افراد شایسته برای این نهاد مدنی را جویا شد که مشروح این میزگرد را در ادامه میخوانید:
تا زمانی که نگاه مردم از پایگاه قبیلهای خارج نشود و نیروهای توانمند با تخصصهای متفاوت و مرتبط وارد عرصه نشوند، کرمانشاه یک روستای بزرگ باقی میماند و از آنجاییکه دیدگاه قبیلهای و عشیرهای در استان ما حاکم است، هر کسی که پول و پایگاه قبیلهای داشته و شام بیشتری داده، توانسته است به شورای شهر راه پیدا کند
ابراهیم فتاحی دبیرکل مجمع هماهنگی اصلاح طلبان استان کرمانشاه:
اعضای شورای شهر از نظر ضوابط و وظایف باید دارای تخصصهایی مانند عمرانی، اقتصادی، برنامهریزی و مبلمان شهری باشد که اگر مردم نمایندگان خود را بر اساس این ملاکها و معیارها انتخاب کنند چهره کرمانشاه متحول میشود؛ مردم در این پنج دوره بر اساس این معیارها عمل نکردند و از آنجاییکه دیدگاه قبیلهای و عشیرهای در استان ما حاکم است، هر کسی که پول و پایگاه قبیلهای داشته و شام بیشتری داده، توانسته است به شورای شهر راه پیدا کند.
الان چند نفر از اعضای شورای شهر کرمانشاه تخصص مرتبط دارند؟ در صورتیکه استانهایی مانند اصفهان نیروهای متخصص و کاربلد وارد عرصه انتخابات میشوند و مردم هم انتخاب میکنند؛ کرمانشاه الان یک روستای بزرگ است و تا زمانی که چنین افرادی وارد شورای شهر شوند و همه به دنبال مسایل شخصی باشند و نظارتی بر شهرداری نداشته باشند، امیدی به توسعه کرمانشاه و بهتر شدن شورای شهر نیست.
تا زمانی که نگاه مردم از پایگاه قبیلهای خارج نشود و نیروهای توانمند با تخصصهای متفاوت و مرتبط وارد عرصه نشوند، کرمانشاه یک روستای بزرگ باقی میماند؛ از آنجاییکه افراد توانمند پایگاه قبیلهای ندارند، امیدی به پیروزی در انتخابات ندارند و وارد عرصه نمیشوند در نتیجه کسانی رای میآورند و به شورا میروند که فقط به فکر حل مسایل خود هستند.
شورای شهر پنجم در کرمانشاه عملکرد مثبتی نداشته که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم؛ وقتی این اعضا با ۲۰ درصد آرا وارد شورای شهر میشوند یعنی ۸۰ درصد مردم از نگاه قبیلهای حاکم بر شورای شهر ناراضی هستند و انتخابات را تحریم کردند به عنوان مثال در شهرستان جوانرود که قبیلهایترین شهرستان استان است ۸۱ درصد مردم گفتند که در انتخابات شورای شهر هم شرکت نمیکنند.
علت این عملکرد ضعیف نبود نیروهای متخصص و کارآمد در شورای شهر است اما کسانی وارد شورای شهر میشوند که به دنبال توسعه شهری نیستند و گوشه چشمی به اهداف شخصی و باندبازیهای سیاسی دارند بنابراین معیار مردم برای انتخاب اعضای شورای شهر نباید طایفهگرایی باشد و کسی را انتخاب کنند که متخصص مدیریت شهری باشد
اکبر میثاقی کلهر دبیر جبهه ایستادگی استان کرمانشاه و عضو شورای مرکزی نیروهای انقلاب استان کرمانشاه:
اعضای شورای شهر باید بر اساس کارآمدی، توانمندی، تخصص، شناخت کافی و به دور از احساسات انتخاب شوند و این افراد باید در مدیریت شهری دارای خلاقیت و نسبت به تحقق ایدهآلهای شهرسازی دارای سلیقه و اندیشه باشند؛ اعضای این شورا باید متعهد، کارآمد، انقلابی، خستگیناپذیر، معتقد به کار تیمی، دارای انگیزه خدمت صادقانه و هدایتکننده اصلی فعالیتهای شهری برای حق مدیریت شهری باشند.
متاسفانه شورای شهری که باید موجب توسعه و مدیریت شهری شود و اهداف و خدمات به شهروندان را همسو و منجر به حضور گسترده مردم در انتخابات شود هیچگاه کارنامه قابلقبولی نداشته و مردم هم از شورای شهر خاطره خوبی ندارند چون همیشه زمزمههایی از عدم هماهنگی، همدلی و حتی درگیریهای شخصی تاثیرات مخربی روی مردم دارد.
عملکرد شورای شهر پنجم اصلا رضایت مردم را جلب نکرد و این شورا در توسعه شهری باعث فرصتسوزیهای بسیاری شد در حالی که شهرداری بودجهای تقریبا برابر استانداری در اختیار دارد و انتظار میرود مانند سایر استانها رو به پیشرفت باشد اما اعضای فعلی از نظر اخلاق سیاسی، عدم همسویی، هماهنگی و همدلی موفق نبودند و مردم هم وضعیت کنونی شهر کرمانشاه را حاصل عملکرد این شورا میدانند.
علت این عملکرد ضعیف نبود نیروهای متخصص و کارآمد در شورای شهر است اما کسانی وارد شورای شهر میشوند که به دنبال توسعه شهری نیستند و گوشه چشمی به اهداف شخصی و باندبازیهای سیاسی دارند؛ بیشتر این اعضا هم خود را همه چیز تمام میدانند و با هر شهرداری مخالفت میکنند و از طرف دیگر به دلیل پایگاه قومی و پولی که در اختیار دارند، اجازه حضور جوانان و متخصصان را هم به شورا نمیدهند.
اعضای شورای شهر علاوه بر شجاعت، صداقت، شفافیت، دلسوزی و دغدغهمندی باید توان لازم و موثر را در نظارت بر توزیع امکانات و اختصاص بهینه فضا در مناطق شهری را داشته باشد و بتواند با مشارکت مردم توسعه شهری را رقم بزند؛ بر عملکرد شهرداری نظارت و دفاع از حقوق مردم برای او در اولویت باشد.
معیار مردم برای انتخاب اعضای شورای شهر نباید طایفهگرایی باشد و کسی را انتخاب کنند که متخصص مدیریت شهری، متعهد به خدمت، دارای خلاقیت و سابقه مدیریتی درخشان، صادق و در مقابل عملکرد خود پاسخگو باشد.
نه تنها شورای شهر پنجم که در دورههای گذشته هم کرمانشاه شورای شهر خوبی نداشته است و نتوانسته کرمانشاه را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهند اما اگر افرادی وارد شورای شهر شوند که تخصصهای لازم را داشته باشند ، میتواند در ابعاد مختلف فرهنگی ، اقتصادی ، عمرانی و زیباسازی شهری برای کرمانشاه مفید باشد
فتاحیان دبیر حزب اسلامی کار استان کرمانشاه:
همزمانی انتخابات ریاستجمهوری با شورای شهر کار بسیار اشتباهی است تا مردم بتوانند بر اساس یک سری ملاکها و معیارها افراد شورای شهر را انتخاب کنند اما الان شورای شهر تحتالشعاع انتخابات ریاستجمهوری قرار گرفته و بسیاری از افراد نالایق از این خلا استفاده میکنند و وارد شورای شهر میشوند.
نه تنها شورای شهر پنجم که در دورههای گذشته هم کرمانشاه شورای شهر خوبی نداشته است و نتوانسته کرمانشاه را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهند؛ کرمانشاه از سال ۶۰ به این سمت تغییری نکرده است به جز اضافه شدن چند پل و خیابان و این در حالی است که برخی از شهرهای کشور مانند اصفهان، همدان و تبریز را که مشاهده کردیم تغییراتی را در شهر داده بودند که کاملا مشهود بود.
یکی از مهمترین وظایف شورای شهر نظارت است اما این نظارت در شورای شهر کرمانشاه مقوله بسیار خندهداری است؛ سال ۹۸ شورای شهر ۱۱ میلیارد تومان اعتبار فرهنگی داشت و کسی نمیپرسد این پول کجا هزینه شد و از این رو مقوله نظارت در شورای شهر کرمانشاه کاملا خندهدار است و عدهای در شورای شهر نشستند و معلوم نیست به چه کاری مشغول هستند و جوابگو هم نیستند.
شورای شهر در ابعاد اقتصادی ، عمرانی ، فرهنگی و زیباسازی شهری میتواند بسیار تاثیرگذار باشد به شرط آنکه افرادی وارد شورای شهر شوند که تخصصهای لازم را داشته باشند و در عین حال مردم هم باید کاملا هوشیار باشند تا افرادی را انتخاب کنند که برای کرمانشاه مفید و موثر باشند.
در کرمانشاه که اعتیاد، طلاق و بسیاری از آسیبهای اجتماعی وضعیت مطلوبی ندارد شورای شهر پنجم به دنبال منافع خود و در پی تخریب یکدیگر بودند و به جای چارهاندیشی برای مشکلات و معضلات شهر، برای کسب امتیاز برای خود به اختلافات داخل شورای شهر دامن زدند
مسعود محنتی دبیر جمعیت آبادگران جوان و مسول جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت استان کرمانشاه :
اعضای شورای شهر باید مطالعه کاملی از شرح وظایف خود داشته باشند تا قبل از انتخابات وعدههای غیرواقعی به مردم ندهند و از کلیگویی هم پرهیز کنند و از این رو اعضای شورای شهر باید برنامهمحور باشند؛ مردم هم باید برنامههای نامزدهای انتخاباتی را بخواهند و تا زمانی که مطالبهگری نداشته باشیم و از اعضای شورای شهر برنامه نخواهیم، اقدام مثبتی انجام نمیدهند.
در چند سال گذشته بسیاری از اعضای شورای شهر در مسایل و تخلفات مالی سهیم بودند که یکی از آسیبهای جدی شورای شهر است و از این رو اولین و مهمترین شاخصه اعضای شورای شهر پاکدست بودن است که باید مد نظر مردم باشد؛ در شورای شهر علاوه بر تخصصهای عمرانی، اعضا باید در مسایل فرهنگی و آسیبهای اجتماعی هم صاحبنظر باشند و مردم هم باید کسانی را انتخاب کنند که شناخت خوبی از آسیبها و مشکلات کرمانشاه داشته باشد.
شورای شهر اگر از حواشی دوری کند میتواند بسیاری از مشکلات کرمانشاه را بدون دخالت دولت حل کند به عنوان مثال شورا برای بانوان چه کاری انجام داده است؟ در مباحث فرهنگی و اجتماعی چه عملکردی دارد؟ و یا در مباحث عمرانی و زیرساختی چه مشکلاتی را توانستند حل و فصل کنند؟؛ امروز بسیاری از شهرکهای حاشیهنشین کرمانشاه فراموش شده است و فقط به مناطق خاصی از کرمانشاه توجه شده که این نوع تفکر بسیار خطرناک است و باید اصلاح شود.
در کرمانشاه که اعتیاد، طلاق و بسیاری از آسیبهای اجتماعی وضعیت مطلوبی ندارد شورای شهر پنجم به دنبال منافع خود و در پی تخریب یکدیگر بودند و به جای چارهاندیشی برای مشکلات و معضلات شهر، برای کسب امتیاز برای خود به اختلافات داخل شورای شهر دامن زدند و بسیاری از جلسات مهم شورا را به تعطیلی کشاندند و در نهایت مردم چوب این اقدامات آنها را خوردند.
مهمترین وظیفه شورای شهر این است که با علم و آگاهی شهردار را انتخاب کند و خودشان هم علاوه بر نظارت بر عملکرد شهردار در کنارش باشند و مشکلات را حل کنند نه اینکه بر سر منافع با شهردار اختلاف پیدا کنند و در مقابل یکدیگر قرار بگیرند؛ درآمد شهرداری از جیب مردم تامین میشود اما به فشارهای اعضای شورای شهر بسیاری از استخدامها به بدنه نحیف شهرداری تزریق شد و بیشتر درآمد شهرداری به جای توسعه شهری صرف پرداخت حقوق و دستمزد میشود.
صلاحیت ۹۱۵ داوطلب شورای اسلامی شهرهای استان
مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: با پایان یافتن فرصت قانونی بررسی صلاحیت داوطلبان شورای اسلامی شهرهای استان از هزار و ۱۱۱ نفر داوطلب ثبت نام شده تعداد ۶۱نفر انصراف، ۱۳۵ نفر رد و ۹۱۵ نفر مهر تایید هیات اجرایی و نظارت را گرفتند.
«جلیل بالایی» با یادآوری اینکه ۸۷ درصد داوطلبان از فیلتر اجرا و نظارت عبور کردند، افزود: انتخابات شوراها در ۳۴ شهر و برای ۱۸۲ کرسی در تاریخ ۲۸ خرداد همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار و بصورت میانگین برای هر کرسی پنج نفر رقابت خواهند کرد.
ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با سراسر کشور در روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در استان کرمانشاه نیز برگزار خواهد شد.
در این انتخابات یک میلیون و ۵۷۷ هزار و ۶۳۹ کرمانشاهی حق رای دارند که از این تعداد ۷۸۰ هزار و ۳۲۲ نفر زن و ۷۹۷ هزار و ۳۱۷ نفر مرد هستند.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر، ۳۲ بخش، ۸۸ دهستان و هزار و ۷۶۹ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد.