به گزارش روز سه شنبه روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در نشست شورای فرهنگ عمومی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای این شورا در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه در وضعیت کرونا تمام تلاش جامعه جهانی و آموزشوپرورش ایران این بود که جریان آموزشی تعطیل نشود، افزود: مهمترین راهکار در شرایط کرونایی آموزشهای مجازی بود، اما اینکه این آموزشها از چه طریق شکل گیرد و یا با چه امکاناتی برای همه دانشآموزان فرصت برابر ایجاد کند، مسئله اصلی بود.
وی با بیان اینکه وزارت آموزشوپرورش شبکه شاد را با هدف ادامه آموزشها در فضای مجازی ایجاد کرد، گفت: شاد شبکهای مستقل، فراگیر، رایگان، منعطف و امن است و هماکنون در این شبکه ۱۱۵ هزار مدیر، ۷۲۷ هزار معلم و ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دانشآموز عضو هستند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: مطمئنترین و کیفیترین نوع آموزش در شبکه شاد ایجاد شد، اما ۳۰ درصد از دانشآموزان مناطق محروم، حاشیه شهرها و روستاها از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند و طرح هدایت با هدف تأمین این تجهیزات در آموزشوپرورش اجرایی شده است.
حسینی با بیان اینکه آسیبهای فضای مجازی و استفاده از تجهیزات هوشمند آموزشی توسط دانشآموزان یکی از دغدغههای اصلی وزارت آموزشوپرورش است، اظهار داشت: اینترنت و فضای مجازی در سه بعد بهعنوان ابزار، محتوا و عمل ارتباطی آسیبزا است و صیانت از دانشآموزان در برابر آسیبهای فضای مجازی از جمله دغدغههای وزارت آموزشوپرورش است.
وی گفت: طراحی نرمافزارهای کنترلی ویژه والدین، طراحی ۱۰ میلیون سیمکارت دانشآموزی توسط وزارت ارتباطات و واگذاری آن از اول مهرماه، تولید تبلتهای داخلی با سیستمعامل دانشآموزی و برگزاری دورههای آموزشی سواد رسانهای ویژه دانشآموزان و خانوادههای آنان از جمله برنامههای اندیشیده شده وزارت آموزشوپرورش در حوزه صیانت از آسیبهای فضای مجازی است.
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت در ادامه به بیان محورهای اصلی طرح هدایت پرداخت و گفت: طرح هدایت از سه ماه پیش با هدف تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانشآموزان کمبرخوردار آغاز شد.
حسینی افزود: در عصر کرونا راهبردهای ۱۰گانهای از سوی وزیر آموزشوپرورش تدوین شد که یکی از آنها پوشش و انعطاف حداکثری آموزش بود و یکی از روشهای اصلی پوشش حداکثری آموزش استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد بود.
وی با بیان اینکه جوهره اصلی سند تحول بنیادین نیز گسترش عدالت و ارتقای کیفیت آموزش است، گفت: یکی از ارکان عدالت، عدالت دیجیتالی است. در عصر کرونا بین سه تا پنج میلیون دانشآموز از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند که این ممکن است موجب گسترش بیعدالتی شود و طرح هدایت با هدف تداوم آموزش و پوشش حداکثری در وزارت آموزشوپرورش اجرایی شده است.
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت، با بیان اینکه ساختار طرح هدایت ساختاری خزانهای و ماتریسی است اظهار داشت: این طرح از طریق همافزایی و انسجام با بخشهای مختلف کار را بهپیش میبرد و تلاش شده همه بخشهای دخیل در طرح وظایف محوله را بهخوبی بهپیش ببرند.
حسینی با بیان اینکه طرح هدایت شامل چند محور اصلی است، تاکید کرد: شناسایی دقیق دانشآموزان نیازمند به تفکیک منطقه، مدرسه و جنسیت اولین محور طرح هدایت بود که این کار از طریق شناسایی دانشآموزان نیازمند از طریق مدیر و شورای مدرسه و بارگذاری اطلاعات در سامانه طرح هدایت امکانپذیر شد.
وی محور دوم طرح هدایت را تأمین منابع سه میلیون تبلت بیان کرد و گفت: تأمین این میزان تجهیزات هوشمند اعتباری بیش از ۱۰هزار میلیارد نیاز دارد و منابع دولتی، عمومی، مردمی و خیریهای در این محور به کار گرفته شدهاند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: در تفاهمنامه با استانداریها یک میلیون و ۷۰۰ هزار تبلت تعهد شده است و مؤسسات عمومی و غیردولتی نیز تعهد تأمین یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۹۱۵ تبلت را دادهاند.
حسینی گفت: در بودجه سال جاری نیز ۵۰۰ میلیارد اعتبار برای طرح هدایت دیده شده است که از این طریق نیز ۱۲۵ هزار تبلت تأمین خواهد شد.
وی تصریح کرد: در مجموع تاکنون تأمین ۲ میلیون ۹۸۰ هزار تبلت با اعتبار ۱۰هزار میلیاردی تعهد شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: محور بعدی طرح هدایت نحوه تأمین تبلتها است که با محوریت شرکت صنایع آموزشی و از طریق همکاری با هفت شرکت داخلی این تبلتها از طریق تولیدات داخلی و واردات تأمین خواهند شد.
حسینی افزود: برای تسهیل واردات تبلت، معافیت سه درصدی از عوارض گمرکی شرکتهای واردکننده تبلت برای طرح هدایت در هیات دولت به تصویب رسیده و این معافیت کمک شایانی به طرح هدایت کرده است.
وی محور بعدی در طرح هدایت را تبلیغات دانست و گفت: تبلیغات از طریق رادیو و تلویزیون، پایگاههای اطلاعرسانی وزارت و آموزشوپرورش استانها، روابطعمومی سایر دستگاههای اجرایی، شبکه شاد و تبلیغات محیطی در دستور کار قرار دارد و تاکنون با راهاندازی پویشهای مردمی نظیر نذر هوشمند، من حاضرم، طرح حامی هوشمند، جهاد آموزشی، چلچراغ و اولیا خردمند دانشآموزان هوشمند بخشی از تجهیزات هوشمند آموزشی تأمین شده است.
حسینی محور بعدی در طرح هدایت را چگونگی توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی دانست و گفت: در واگذاری تبلتها اولویت با دانش آموزانی است که در خانواده هیچ وسیله هوشمند آموزشی ندارند و سپس اولویتهای بعدی با دانشآموزان نیازمندی است که امکان آموزشهای حضوری در مناطق آنان فراهم نیست.
وی گفت: مدارس پرجمعیت که تعداد محدودی دانشآموز کمبرخوردار دارند، نیز در اولویتهای واگذاری هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با جمعبندی موارد اجرا شده در طرح هدایت و بیان اینکه تاکنون ۲۸۰ هزار تبلت با اجرای این طرح تأمین شده است، اظهار داشت: ایجاد فرصت برابر عدالت آموزشی برای تمام دانشآموزان، استفاده دانشآموزان مناطق محروم از آموزشهای باکیفیت، تداوم آموزش در شرایط بحرانی و کرونا، زدودن مظهر خشن درد و رنج نداشتن کودکانه و جلوگیری از ترک تحصیل دانشآموزان بهویژه دختران در مناطق محروم از جمله دستاوردهای طرح هدایت است.
حسینی در پایان خواستار ورود شورای فرهنگ عمومی در راستای توسعه مشارکت عمومی و اطلاعرسانی طرح هدایت شد و اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی میتواند در زمینه فرهنگسازی استفاده از وسایل هوشمند آموزشی و صیانت دانشآموزان از آسیبهای فضای مجازی به کمک وزارت آموزشوپرورش بیاید.
به گزارش ایرنا، شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل به علت دسترسی نداشتن به تجهیزات ارتباطی، شناسایی خیرین و سازمان های حمایتی برای جذب کمک های مردمی، مدیریت تجهیزات و امکانات اهدا شده به آموزش و پرورش و دانش آموزان نیازمند، توزیع عادلانه تجهیزات و کمک های مردمی بین دانش آموزان نیازمند، شناسایی استان ها و مناطق فعال در جذب کمک های مردمی، هدایت کمک ها و تجهیزات اهدایی در مسیر صحیح و نیازمندان حقیقی، یکپارچگی مدیریت فرآیند جذب و توزیع کمک های مردمی در آموزش و پرورش از اهداف سامانه طرح هدایت است.