رمضان یوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مراکز یادگیری محلی یک واحد آموزشی است که بر اساس نیازسنجی محلی و به منظور ارائه خدمات آموزشی به افراد بیسواد و کمسواد و ایجاد فرصت یادگیری محلی یادگیری مادام العمر با استفاده از ظرفیت های موجود فعالیت میکند.
وی مهارتآموزی را حلقه مفقوده آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: برای جبران این نقیصه در آموزش بزرگسالان اولین بار در سال ۱۳۸۰ مراکز یادگیری محلی در سوادآموزی کشور دایر شد تا در کنار آموزش سواد پایه مهارت آموزی و حرفه آموزی و جنبههای مختلف یادگیری در این مراکز به مخاطبان و فراگیران سوادآموزی آموزش داده شود.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه مراکزیادگیری محلی از سال ۱۳۹۴در استان کردستان نیز راهاندازی شد، افزود: در حال حاضر۱۹ مرکز یادگیری محلی شامل پنج مرکز دولتی و ۱۴ مرکز غیردولتی در کردستان فعالا است و تلاش میشود ۱۰ مرکز دیگر در سطح استان در سال جاری راه اندازی شود.
وی اظهار داشت: هدف از فعالیت مراکز یادگیری محلی این است که افراد کمسواد و بیسواد را با پنج رویکرد سوادآموزی شامل آموزش سواد، مهارتهای اساسی زندگی، مهارتهای گروهی و اجتماعی،حقوق شهروندی وحرفهآموزی آشنا کند.
یوسفی با بیان اینکه مراکز یادگیری محلی، تلفیقی از سواد، مهارت و حرفه آموزی هستند، گفت: همکاران ما در مراکز یادگیری محلی به دلیل پتانسیل زیاد این مراکز و قدرت مانور بیشتری که دارند با برنامه ریزی و توجه، می توانند میزان بهره وری را در تمام بخش ها از جمله آموزش و تعمیق سواد، مهارت افزایی و حرفه آموزی افزایش دهند.
در سرشماری سال ۱۳۵۵ استان کردستان از جمعیت کمتر از ۳۰ درصد باسواد برخوردار بود اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و پیام تاریخی بنیانگذار انقلاب (ره)، اتفاقات و نهضت عظیمی در سوادآموزی شکل گرفت و وضعیت باسوادی استان هم اکنون به بالای ۹۴ درصد جامعه هدف(۱۰ تا ۴۹ سال) رسیده است.