به گزارش ایرنا،از اوایل سال جاری بحثهایی درخصوص ازسرگیری قطار سازمان اکو میان تهران-اسلامآباد-استانبول به میان آمد اما پیشرفت چندانی در این خصوص دیده نشد،در عین حال جامعه تجار و سیاستمداران پاکستان از حامیان قوی راه اندازی این قطار هستند.
پس از یک دهه تاخیر در از سرگیری قطار باری اکو میان ایران، ترکیه و پاکستان اواسط اسفندماه امسال زمزمههایی درخصوص توافق سه کشور بنیانگذار سازمان همکاری اقتصادی برای احیای این طرح ریلی شنیده شد.
در همان روزها مشاور نخست وزیر و سرپرست وزارت بازرگانی پاکستان نیز با تایید راهاندازی مجدد قطار کانتینربر اکو میان تهران-استانبول-اسلامآباد، ضمن استقبال از احیای این طرح ریلی آن را موجب تسهیل تجارت میان ایران، پاکستان و ترکیه دانست.
در عین حال ناظران سیاسی و کارشناسان امور اقتصادی در پاکستان معتقدند که توسعه شبکه ریلی میان سه کشور تاثیر گذار سازمان اکو ایران، پاکستان و ترکیه نه تنها سبب دمیدن روح تازهای به تجارت منطقه ای میشود، بلکه امکان تبادل کالا، مسافر و تقویت حوزه گردشگری را فراهم میآورد.
در اوایل بهمن ماه ۹۹ گزارشهایی منتشر شده حاکی از توافق مقامهای ایران، ترکیه و پاکستان برای احیای خط آهن استانبول-تهران-اسلامآباد بود. این خط آهن در سال ۲۰۰۹ در چارچوب سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که نهادی سیاسی، اقتصادی در آسیا به شمار میآید، با هدف احیای یک خط آهن فراملی میان سه کشور مهم اکو راهاندازی شده بود. هدف این پروژه تقویت ارتباطات و پیوندهای تجاری میان سه کشور است.
اما پیشرفت تازهای درخصوص از سرگیری قطار کانتینربر اکو مشاهده نشده در عین حال جامعه تجار و نهادهای بازرگانی در پاکستان نگاه رو به جلو به نهایی شدن طرح ازسرگیری قطار اکو و تسهیل فعالیتهای تجاری در منطقه از جمله آسانتر شدن همکاریهای بازرگانی میان ایران و پاکستان دارند.
طی روزهای اخیر کمیته دائمی امور راه آهن در مجلس سنای پاکستان نیز با تاکید بر اهمیت اتصال ریلی در منطقه و فرصت تقویت و توسعه روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، از دولت اسلامآباد خواست تا گام جدی برای احیای قطار باری اکو میان ایران، پاکستان و ترکیه بردارد.
این کمیته که شامل سناتورهای وابسته به احزاب مختلف سیاسی پاکستان است، اعلام کرد: احیای خط ریلی اکو فرصت عالی برای تجارت آسان در منطقه، کاهش تعرفه در واردات و صادرات کالا از طریق قطار باری به ویژه کاهش میزان هزینه و مدت زمان انتقال کالا به مقصد خواهد بود.
اعضای این کمیته افزودند: از طریق خط آهن اکو میتوان صنعت گردشگری میان سه کشور را رونق بخشید و حتی گردشگری مذهبی از پاکستان به مقصد ایران نیز توسعه خواهد یافت.
روزنامه پاکستانی «۹۲» نیز در سرمقاله خود از «عمران خان» نخست وزیر این کشور خواست تا توجه ویژهای به تاثیرات مهم و سازنده ازسرگیری طرح ریلی با ایران و ترکیه داشته باشد و اقدامات جدی برای احیای آن اتخاذ نماید.
گفتنی است، نخست وزیر پاکستان ۱۴ اسفند گذشته طی سخنانی در چهاردهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی با تاکید بر لزوم توسعه شبکه حمل و نقل یکپارچه با هدف تسهیل تجارت میان اعضا اکو، راه آهن تهران-استانبول-اسلامآباد موسوم به قطار باری اکو را برای گسترش ارتباطات منطقهای حائز اهمیت دانست.
مطالبه بازرگانان پاکستانی برای احیای قطار باری اکو
خبرگزاری رسمی دولت پاکستان (ای پی پی) نیز روز چهارشنبه گزارش داد: فدراسیون اتاقهای بازرگانی و تجارت این کشور نیز با اعلام حمایت از اجرای مجدد طرح ریلی میان تهران، استانبول و اسلامآباد آن را برای بهبود فعالیتهای بازرگانی در مرزها و منطقه مهم عنوان کردند.
«ضیاء الحق سرحدی» رئیس امور ریلی در این نهاد بزرگ بازرگانی پاکستان بر لزوم اقدامات موثر دولت این کشور در جهت احیای قطار کانتینربر با جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تاکید کرد.
وی افزود: قطار اکو گامی در جهت تثبیت و تقویت روابط دوجانبه با کشور برادر ایران است و سبب بهبود تجارت میان سه کشور و ارتباطات منطقهای خواهد شد.
سرحدی که نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی پاکستان و افغانستان نیز است، خواستار استفاده از ظرفیت خط ریلی اکو برای تقویت صنعت گردشگری میان سه کشور شد.
به گفته کارشناسان، خط آهن استانبول-تهران-اسلامآباد ارتباطات میان این سه کشور را توسعه خواهد داد و سفر را هم بسیار آسان میکند. از دید آنان، سفر از استانبول تا اسلامآباد به وسیله قطار ۱۱ روز طول خواهد کشید که در حال حاضر از طریق دریا این سفر تا ۲۱ روز هم زمان میگیرد.
کارشناسان معتقدند که این مسیر در درازمدت احتمالاً سفر را برای مسافران نسبت به سفر هوایی، ارزان تر، امنتر و لذت بخشتر خواهد کرد و در صورت عملی شدن طرح راهاندازی این پروژه، ارتباطات میان ترکیه، ایران و پاکستان را به گونه چشمگیر توسعه میدهد.