تهران- ایرنا- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو  گفت: داخلی‌سازی ۹۰ درصدی در تولید خودروهای تجاری در داخل کشور، هرچند زمان‌بر، اما امکان‌پذیر است.

«مازیار بیگلو» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به امضای میثاق‌نامه داخلی‌سازی و افزایش تیراژ تولید محصولات تجاری ایران‌خودرو طی نشست اعضای انجمن قطعه‌سازان با این خودروساز، افزود:‌ گروه صنعتی ایران‌خودرو در یکی دو سال گذشته توانسته شمارگان تولید خودروهای تجاری خود را تا چند صد درصد افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، اشاره بیگلو به تولید ۶۶۸ دستگاه خودروی تجاری شامل ۵۷۰ دستگاه کامیون سنگین، ۹۵ دستگاه اتوبوس، دو دستگاه مینی‌بوس و یک دستگاه ون و پیکاپ در ۲ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ توسط شرکت ایران‌خودرودیزل است. در حالی که مطابق آمارهای منتشره سامانه کدال در مدت مشابه پارسال ۲۸۶ دستگاه از این خودروها تولید شده بود و رشد ۱۳۳ درصدی نشان می‌دهد.

به گفته این مقام صنفی، مشکل اصلی تولید خودروهای تجاری در گذشته، تیراژ پایین و تنوع زیاد قطعات بود و با توجه به اینکه عمده قطعات مورد نیاز از چین وارد می‌شد، اقبال چندانی به قطعه سازان داخلی نشان داده نمی‌شد.

وی بیان‌داشت: اکنون که رشد تیراژ تولید را در این گروه صنعتی شاهد هستیم، توجیه اقتصادی تولید قطعات افزایش یافته است، همچنین افزایش شمارگان تولید با تضمین فروش آنها به شهرداری و دیگر مشتریان انجام می‌شود که اطمینان خاطر بیشتر قطعه‌سازان را به دنبال دارد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ، دستیابی به خودکفایی ۹۰ درصدی در این حوزه را قابل دسترسی دانست، اما گفت: این مهم مشروط به گذشت زمان است، زیرا شرکت‌های قطعه‌ساز تاکنون بیشتر تمرکزشان بر تولید خودروهای سواری و نه تجاری بوده و نصب و راه‌اندازی امکانات تولید خاص این خودروها از جمله قالب‌سازی و ساخت خطوط تولید زمان‌بر خواهد بود.

وی خاطرنشان‌کرد: مطابق میثاق‌نامه‌ای که امروز امضا شده حدود ۱۵۰ قطعه‌ساز برای مشارکت در تولید خودروهای تجاری ایران‌خودرو اعلام آمادگی کرده‌اند.

بیگلو در خاتمه، میزان مطالبات قطعه‌سازان و زنجیره تامین از خودروسازان را حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در دو ماه گذشته به دلیل متوقف بودن فروش خودروسازان ناشی از تغییر قیمت‌گذاری‌ها، تزریق نقدینگی به قطعه‌سازان انجام نشده و به همین دلل مطالبات روند افزایشی داشته است.

به گزارش ایرنا، کارشناسان معتقدند: در صورت رفع مشکلات نقدینگی و اصلاح قیمت‌گذاری‌ها، به‌طور بالقوه توان تولید قطعه برای سه میلیون دستگاه خودرو در کشور در سال وجود دارد.

هرچند مبلغ پنج‌هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی وعده داده شده به قطعه‌سازان تا پایان پارسال پرداخت شد، اما هنوز ۳۱ هزار میلیارد تومان از مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان باقی است، به‌طوری که در مجموع سال گذشته آنچه مورد توقع بود انجام نشد و بسیاری از قطعه‌سازان ناراضی به تعطیلات نوروز رفتند.