تبریز - ایرنا - معاون رئیس جمهوری با اعلام اینکه در کمتر از یک هفته آینده ۱۵۰ میلیارد تومان به صورت نقد برای تجهیز و راه اندازی ایستگاه خاوران تبریز پرداخت می‌شود، گفت: با پرداخت مبلغ یاد شده این ایستگاه که جزو پروژه راه آهن بستان آباد - تبریز است تا پایان تیر ماه امسال تکمیل می‌شود.

محمدباقر نوبخت روز چهارشنه در بازدید از ایستگاه خاوران تبریز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ۳۱ تیر ماه امسال با افتتاح این ایستگاه، قطار از این ایستگاه به سمت مشهد حرکت می کند.

 به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن خاوران به عنوان حلقه اتصال راه آهن میانه به تبریز دی ماه ۹۸ با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در آن زمان اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه را حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پایانه مسافری این ایستگاه در زمینی به مساحت بیش از سه هزار متر مربع احداث خواهد شد و سایبان پایانه مسافری آن ۱۴۰۰ متر مربع و سکوی مسافری نیز سه هزار و ۶۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ویژگی‌های ایستگاه راه‌آهن خاوران گفـت: شهر تبریز از سوی سازمان جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی بافت فرش مشهور است و با توجه به این عنوان، ایستگاه راه‌آهن خاوران با الهام از فرش تبریز طراحی شده است.

وی طراحی نمای ایستگاه را الهام گرفته از دار قالی دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران از ۸۰۰ سال پیش تاکنون در مقبره الشعرای شهر تبریز به خاک سپرده شده‌اند، ورودی ایستگاه نیز با ایده کتاب و دیوان شعر از جنس سنگ بنا می شود.

 راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و از ایستگاه موجود میانه آغاز می‌شود و با گذر از مسیری نسبتا کوهستانی از شهرهای ترکمن‌چای، بستان‌آباد و باسمنج عبور کرده و به ایستگاه خاوران می رسد و در نهایت به ایستگاه راه‌آهن موجود تبریز متصل خواهد شد.

میان‌بری که در پروژه راه‌آهن تبریز-میانه ایجاد شده، نزدیک به ۱۳۰ کیلومتر از مسیر تبریز- تهران کمتر کرده و زمان سفر از تبریز به تهران را نیز حدود ۴ تا ۵ ساعت کاهش می‌دهد.

مسیر ریلی جدید میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر آذر ما سال ۹۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و هم اکنون عملیات ریل گذاری در حدفاصل بستان‌آباد تا خاوران در حال انجام است.

با بهره برداری از پروژه راه آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

تا کنون یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است .