استان ها -ایرنا- مناظره دوم نامزدهای ریاست جمهوری، دیروز از طریق صدا و سیما برگزار شد و بسیاری از هموطنان را پای گیرنده‌های خود برای ساعاتی نشاند.طبیعی است که اظهارنظر در خصوص مناظره دیروز، زیاد است که نخبگان استان‌ها هم از جمله نقادان همین جلسه مناظره بودند و در این گزارش بدان‌ها اشاره می کنیم.

قبل از هر چیز بهتر است اشاره ای کوتاه و خلاصه وار از اظهارات امروز نخبگان استان ها داشته باشیم و بعد کمی مفصل تر بدان ها بپردازیم. اول از همه می توان از سوالات مناظره شروع کرد که از دید نخبگان استانی ، نامناسب و کلی و نبود سوال مشترک هم معلوم بود. ضمن اینکه بیشتر پرسش ها ، پرسش های در ذهن مردم یا مورد انتظار مردم هم نبود.

نخبگان از اینکه نامزدها، راهکاری برای مقابله با تحریم ارایه نکرده و  برخی نیز آن را پیش پا افتاده بیان کرده اند، گله داشتند.  همچنین چرا از FATF  سوال نشد و بعد هم اینکه جای شاکی و متهم انگار در خصوص FATF و تحریم عوض شده بود.

بیشتر اظهارات و برنامه های ارایه شده هم که پشتوانه علمی نداشت. منابع ، منابع مالی ، چیز خوبی است چرا که معلوم می کند وعده ها با چه منابع مالی تامین می شود که در جلسه دیروز از منابع مالی هم خبری نبود.

یک مورد دیگر که امروز هموطنان مازنی برای آن از نامزدها گله کردند و  آن یکی عدم توجه نامزدها به بحث کشاورزی و همچنین گردشگری بود. هموطنان مازندرانی همچون کشاورزان زحمتکش انتظار داشتند که نامزد یا رییس جمهور آینده کارهای دولت فعلی را حتما ادامه دهد . مثلا الان ۱۸ درصد ساحل مازندران آزاد سازی نشده که اعتبار می خواهد. نامزدهای محترم ، اعتباری برای امثال این وجه گردشگری درنظردارند؟

دلم نمی آید از اظهارات آن هموطن مازندرانی در همین ابتدای گزارش نگویم که واقعا اشک در چشمان هر دلسوز و عاشق میهن را جمع می کند. او امروز گفت: "دولت آینده باید اعلام کند که برای تقویت بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان چه برنامه ای دارد که آنها مجبور نشوند مانند دهه ۸۰ زمین هایشان را بفروشند."
بیایید با این پیش درآمد کوتاه ، گزارش جمع بندی امروز را بخوانیم.

سید حسین حسینی، استاد پیشین اقتصاد دانشگاه مازندران و تحلیل‌گر ارشد مسائل اقتصادی ۲  مناظره برگزار شده میان نامزدهای ریاست جمهوری را ضعیف و اظهاراتشان را فاقد پشتوانه علمی و برنامه‌ای توصیف کرد و گفت : متاسفانه مناظره‌ها مردم را به تصمیم نرساند و کمکی نکرد تا آنان بتوانند نامزد مناسب را پیدا کنند.

وی با بیان این که جای خالی ارائه برنامه های اقتصادی قابل اجرا و علمی در مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری کاملا مشهود بود و بزرگ ترین ضعف محسوب می شد ، افزود : آنچه در این ۲ مناظره گفته شد ، طرح مسائل کلی بود که ارتباطی با نیازهای اولویت دار مردم نداشت در حالی که مردم به دنبال این هستند که نامزدها بر اساس اولویت نیازهایشان برنامه ارائه دهند و تا زمانی که احساس نکنند انتخاب شدن یا نشدن یک فرد تاثیری بر زندگی و رفع نیازهایشان دارد  به تصمیم نخواهند رسید .

از نظر ناصر بهمنی، استاد دانشگاه های استان فارس نیز مناظره های تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به جای تزریق امید، نشاط و ارایه برنامه های جامع و هدفمند برای حل مشکلات و عبوراز تنگناها به صحنه تخریب آشکار و انتقام‌گیری از دولت فعلی تبدیل شده است.

آدرس غلط دادن نامزدهای ریاست جمهوری هم تعبیری بود که هوشنگ عطاپور، فعال سیاسی و روزنامه نگار ارومیه‌ای از مناظره دیروز داشت. او گفت: نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره ها به جای گفت و گو درباره علت مشکلات کشور، آدرس غلط می دهند.

سوالات مناظره چگونه بود؟

عطاپور در پاسخ به این سوال، مناظره دیروز صدا و سیما را مسابقه بین نامزدها تعبیر کرد نه مناظره. زیرا معنای مناظره بحث روی سوالات مشترک و ارزیابی دیدگاه های نامزدها از روی بیان نظرات حول سوالات مشترک شکل می گیرد در حالی که به نظر می رسد صدا و سیما می خواهد سواد و دانش نامزدها را بسنجد که این دیگر مناظره نیست، ضمن اینکه سوالات بسیار جزئی و سطحی طراحی شده است و به معلول ها می پردازد و علت مشکلات اقتصادی کشور را  هدف قرار نداده اند و به نظر می رسد صدا و سیما سوالات را به نفع یک جریان سیاسی خاص مهندسی کرده است.

حسینی ، تحلیل گر ارشد مسائل اقتصادی از ساری هم چگونگی طرح پرسش ها را یکی از ضعف های اساسی  ۲ مناظره بیان کرد و گفت: روند برگزاری آن از جمله طرح پرسش ها بود که واقعا وضعیت مناسبی نداشت و مجری پرسش های مورد انتظار مردم را نپرسید و با طرح سئوال کلی این راه را باز کرد تا نامزدها هم به مسیر کلی گویی روی آورند. 

وی در ادامه توضیح داد: اینگونه پرسش های نامرتبط و کلی و همچنین پاسخ های کلی تر نامزدها ، شیوه ای منسوخ شده است که متاسفانه در انتخابات قبلی هم در مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری وجود داشت و در همان زمان مورد نقد مردم و کارشناسان قرار گرفت ولی متاسفانه بدون توجه به آن نقدها باز هم همان مسیر ادامه یافت.

بهمنی هم با بیان اینکه فحوای کلام و سوال و جواب های کاندیداهای تایید صلاحیت شده و حاضر در صحنه، هیچ تناسبی با اصل مناظره و افرادی که در تراز بالاترین مقام اجرایی کشور باشند ندارند، گفت: به نظر می رسد برای حفظ شان مردم و کمرنگ نشدن حضور آنها در پای صندوق های رای این مناظره ها در چنین شرایطی پخش و یا برگزار نشود به صواب نزدیک تر است.

نبود منابع مالی برای رفع مشکلات

حسینی ، تحلیلگر ارشد مسایل اقتصادی  در این خصوص گفت: نامزدها بیشتر سعی کردند محدودیت ها و مشکلات دولت فعلی اعم از رشد سرمایه گذاری ، فساد ، بیکاری و دیگر مشکلات را برجسته کنند ، موضوعاتی که خود مردم از تمامی آنها آگاهی دارند و حتی از طریق کارشناسان از ریشه های برخی از این مشکلات هم مطلع هستند در نتیجه اظهارات نامزدها در این مناظره ها تبدیل به تکرار ادعاهای فاقد سند و مدرک و دور از نگاه علمی شد.

استاد پیشین اقتصاد دانشگاه مازندران توضیح داد: یکی از موارد قابل توجه در مناظره اقتصادی نامزدها این بود که وعده و وعیدهای غیرعلمی و عملی به مردم می دادند بدون این که به مردم بگویند مثلا برای وعده ای که می دهند قرار است از کجا و چگونه منابع مالی تامین نمایند .

حسینی مثال زد : یکی از وعده هایی که داده شد ، افزایش یارانه یا ساخت میلیون ها مسکن برای جلب رای مردم بود در حالی که  اینگونه وعده ها اگر به مرحله عمل برسد همچنان که قبلا تجربه کردیم تبعات سنگینی دارد و متاسفانه بزرگ ترین قربانیان اینگونه وعده ها هم قشر ضعیف جامعه هستند چون به عنوان مثال یکی از مشکلات اقتصادی که اکنون دامنگیر کشور شده است ریشه در پرداخت یارانه نقدی دارد که ثابت مانده است ولی تبعات آن یعنی تورم و ایجاد پول بی پشتوانه معیشت اقشار آسیب پذیر را بشدت تحت تاثیر قرار داده و زندگی طبقه متوسط و حقوق بگیران ثابت را بشدت زیر و رو کرده است. با این وجود ما در مناظره ها شاهد این بودیم که برخی از این نامزدها وعده چندین برابر کردن میزان یارانه را بدون مشخص کردن محل تامین و تبعات آن مطرح کرده اند.

وی گفت : نامزدها بارها در مناظره  از رشد تولید و رشد اقتصادی صحبت کردند ، بدون اینکه به مهم ترین پیش نیازهای آن یعنی جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی اشاره داشته باشند یا حداقل روش علمی در جهت جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی ارائه دهند.

بهمنی استاد دانشگاه از استان فارس هم  اضافه کرد: برخی ها آنچنان از ناکارآمدی این دولت سخن می گویند و به گونه ای مدعی هستند که انگار خود کمترین دخالتی در بروز و ایجاد این همه بحران ها و موانع بر سر راه حوزه اجرایی کشور نداشتند و حتی همه مشکلات انباشت شده حتی قبل از انقلاب را به این دولت گره می زنند.

وی با اشاره به برخی انتقادهای نابجا و تخریب ها در حوزه سیاست خارجی و برجام نیز گفت: آمارها و ارقام و گشایشی که در همان مدت پنچ تا ۶ ماه اجرای برجام در کشور رخ داده از خریدهواپیما، هجوم شرکت ها و کمپانی های بزرگ اروپایی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف در کشورمان و تزریق امید و نشاطی که در بین مردم شکل گرفت بخشی از دستاوردهای بزرگ اجرای برجام در همان مدت کوتاه اجرای آن بود.

او گفت: کاش فرصت طلبان و مدعیان اجازه می دادند که این ۶ ماه و یا چندماه اجرای برجام به ۶ سال می انجامید آن وقت مردم فهیم و آگاه و بزرگ ایران که همواره و با درک عمیق شرایط را می فهمند، به قضاوت می نشستند.

گرامی مقدم نماینده پیشین بجنورد هم اینطور اظهارداشت : نامزدهای ریاست جمهوری باید درک کاملی از اقتصاد کلان داشته باشند و نامزدهای منتسب به جریان خاص بدلیل این که راه حل مشخصی برای حل مشکلات اقتصاد کشور نداشتند سعی کردند با کوبیدن دولت نگاهها را به آن سمت دیگری سوق بدهند.

تحریم ها انگار موضوعی پیش پا افتاده است

به گفته اسماعیل گرامی مقدم، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی مناظره نامزدهای ریاست جمهوری توقع مردم را برآورد نکرد و راهکار مقابله با تحریم در این مناظرات پنهان ماند.

نماینده مردم بجنورد در دوره هفتم مجلس شورای  اسلامی ادامه داد: تحریم های ظالمانه  دلیل اصلی مشکلات اقتصادی کشور است و برخی از نامزدهای ریاست جمهوری چنان از کنار تحریم ها می گذرند که انگار موضوعی پیش پا افتاده است و تاثیری بر اقتصاد کشور نگذاشت و این در حالی که تحریم  همانند زلزله به جان اقتصاد کشور افتاد و مشکلات معیشتی زیادی ناشی از این تحریم ها برای  مردم ایجاد شد.

عوض شدن جای شاکی و متهم در بحث FATF

معلوم است که یک ضلع دیگر مشکلات اقتصادی و بحران در کشور نپیوستن به FATF است. در این میان بهمنی از استان فارس ، دلیل اصلی بحران اقتصادی در کشور به ویژه در دولت دوازدهم را تحریم های ترامپ و همراهی جریان رقیب دولت با سیاست های فشار حداکثری ترامپ و خود تحریمی بیان کرد و این گله را  از صدا وسیما داشت که چرا از تلاش جریان های مخالف دولت برای شکست برجام سوال نمی پرسد؟ چرا از مخالفت ۲ نفر از پنج نفر نامزدها با پیوستن ایران به FATF در مجمع تشخیص مصلحت سوال نمی کند؟ همه این ها حکایت از مهندسی مناظرات برای دادن فرصت به جریان رقیب دارد و دور از بی طرفی است.

وی ادامه داد: نپیوستن به FATF  دسترسی دولت ها را به ارزهای صادراتی قطع می کند، چگونه این افراد می خواهند با وجود تحریم های فعلی، منابع ارزی لازم برای تحقق وعده های خود  را تامین کنند؟ واقعیت آن است که در مناظره اول که ماهیت اقتصادی داشت با رویکرد صدا و سیما، سوالات اساسی که دولت ها را زمین گیر کرده و مانع اصلی توسعه اقتصادی کشور است، بدون جواب ماند و اصلا طرح نشد.

حسینی، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه مازندران نیز یکی از ضعف های دیگر مناظره نامزدها را حمله به دولت بر سر موضوع پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی موسوم به  FATF  برشمرد و گفت : متاسفانه برخی از نامزدها در این موضوع جای شاکی و متهم را عوض کردند و اینگونه جلوه دادند که گویی این دولت بود که با پیوستن ایران به این گروه مالی بین المللی مخالفت کرده است و این کار قطعا اخلاقی نبوده است.

وی افزود : این در حالی است که دولت وظیفه اش را در تهیه لایحه پیوستن به این گروه انجام و تحویل مجلس شورای اسلامی داد و از آنجا در نهایت به خاطر به سرانجام نرسیدن به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و با گذشت حدود ۲ سال همچنان در مجمع معطل نگه داشته شده است و تکلیف آن مشخص نشده است.

حسینی ادامه داد: برخی از همین نامزدها می توانستند در منصب هایی که در اختیار داشتند برای تصویب لایحه دولت پیرامون پیوستن ایران به این گروه کمک کنند و کشور را از بسیاری از مشکلات نجات دهند ولی این کار را نکردند. دولت آقای روحانی با وجود این که در مدیریت اجرایی تا حدودی ضعیف عمل کرد و جای نقد دارد، اما عامل اصلی عدم اجرای برنامه های اقتصادی از جمله معطل نگه داشتن پیوستن ایران به اف ای تی اف FATF کاسبان تحریم و کارشکنی های دولت در سایه بوده است.

نظر مازندرانی ها درباره مناظره ها

امروز مرکز ساری گزارشی با تیتر " توجه به کشاورزی و گردشگری؛ مطالبه مازندرانی‌ها از رییس جمهور آینده " را  تهیه کرد . در ابتدای این گزارش آمده است: "کشاورزی و گردشگری دو محور مهم اقتصاد مازندران و تامین کننده اصلی معیشت مردم این خطه از شمال کشور است ، ولی کم‌توجهی و یا حتی بی‌توجهی نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره اقتصادی به این ۲ مقوله مهم این پرسش را برایشان ایجاد کرده است که آینده نگین شمال کشور چهار سال آینده چگونه خواهد بود؟"

جلال حسن نژاد ، کشاورز مازندرانی در این گزارش و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: باید برای توسعه بخش کشاورزی و رفع تمام چالش رییس جمهور آینده دارای برنامه مدون، منسجم و اصولی باشد و با تدبیر و در نظر گرفتن تمامی جوانب، نسبت به رفع مشکلات اقدام کند.وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می شود ، یعنی باید به بخش کشاورزی با اولویت نگاه شود و انتظار ما این است که رییس جمهوری آینده هم دارای برنامه برای کشاورزی باشد و آن را ارائه دهد تا کارشناسان نقدش کنند و هم حل مشکلات این بخش را کارشناسی کرده و در اولویت قرار دهد.

این کشاورز مازندرانی بر ضرورت تداوم برخورد با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در استان همانند سال های اخیر تاکید کرد و گفت: نباید اجازه داد خاک حاصلخیز مازندران که می توان سالانه چند بار محصول از آن برداشت کرد تبدیل به ویلا و سازه های مسکونی و غیرمسکونی شود. دولت آینده باید اعلام کند که برای تقویت بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان چه برنامه ای دارد که آنها مجبور نشوند مانند دهه ۸۰ زمین هایشان را بفروشند.

ادامه مسیر دولت فعلی

" عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگوی". درست است که نامزدهای ریاست جمهوری انتقادهایی به دولت فعلی دارند اما مساله این است که همین دولت ، با تمام مشکلاتی که داشت ، کارهای مثبت زیادی را انجام داد که واجب است رییس جمهور بعدی به این اقدامات مثبت توجه داشته باشد و آنها را رها نکند . به عنوان مثال  رضا خرمی ، شهروند اهل مازندران امروز گفت: اگر چه در سال های اخیر هم قوه مجریه و قضاییه در برخورد با تغییر اراضی زراعی و باغی در مازندران قاطعیت خوبی به خرج دادند ، ولی لازمه موفقیت در این راه ، ادامه مسیر با قدرت بیتشر است و مطالبه ما از رییس جمهوری آینده این است که مسیر را ادامه دهد.

وی تصریح کرد: دولت و رییس جمهور آینده باید مانند سال های اخیر از طریق سیاستگذاری های درست و بموقع حذف واسطه گری و دلال بازی در بازار برنج و مرکبات و دیگر محصولات کشاورزی استان را ادامه دهد چون اگر تعللی در ادامه این مسیر ایجاد شود ، دلالان و واسطه ها بار دیگر بر می گردند و قطعا این بار دیگر زمینی برای کشاورزی در مازندران باقی نخواهد ماند.

فعالان حوزه گردشگری مازندران هم چشم به برنامه نامزدهای ریاست جمهوری برای این حوزه در چهار سال آینده دوخته اند ، اگر چه تاکنون برنامه ای ندیده و نشنیده اند. کالبد گردشگری مازندران در یک سال و نیم گذشته با شیوع کرونا چنان نحیف شده است که دیگر توان بی برنامگی پس از کرونا را ندارد بویژه این که سرمایه گذاری های زیادی طی هشت سال گذشته در این بخش صورت گرفته و زیرساخت های عظیمی مهیا شده است تا استان بتواند قطب بودن خودش را در بخش گردشگری تفریحی بیش از پیش نمایان کند.

بنابراین یکی از مسائلی که رییس جمهور آینده باید بدان ها توجه کافی و وافی داشته باشد بحث گردشگری است که الحق و الانصاف در دولت دوازدهم پروژه های خوبی اجرا شد یا اینکه در حال اجرا است و درست نیست که این پروژه ها ابتر بماند . مثلا همین آزاد سازی سواحل که ۱۸ درصدش مانده است و در گزارش ساری هم بدان اشاره شده است .

به عنوان مثال به گفته امید فقیه فعال گردشگری ،  ۳۳۰ کیلومتر نوار ساحلی در استان مازندران وجود دارد که با همت دولت تدبیر و امید بخش زیادی از آن آزاد سازی شد و تنها ۱۸ درصد از سواحل آزادسازی نشده است. طبق داده‌های آماری ، ۶ درصد از ۱۸ درصد نوار ساحلی آزاد نشده مربوط به مراکز اقامتی دستگاه های مختلف و بقیه مربوط به بخش خصوصی است که دارای سند مالکیت هستند و برای آزادسازی این عرصه ها، باید اعتباراتی درنظر گرفته شود.

نتایج ناشی از انتخاب خود مردم بود

بیایید بحث مناظره ها را در این گزارش پایان دهیم چون امروز نخبگان استان ها  به موارد دیگری هم اشاره کردند مثلا علی اصغر شمقدری، معاون شورای مرکزی کانون یاران انقلاب خراسان رضوی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی انقلاب تاکنون همواره امین رای مردم بوده لذا نتایج هریک از دولتها هرچه بوده است ناشی از انتخاب خود مردم است و در این میان نظام امانت‌دار رای مردم در انتخابات بوده است.

نظر شمقدری این بود که نظام ثابت کرده که امین رای مردم است مثلا نظام به آقای روحانی میدان داده به روشی که خود مردم در انتخابات خواستند و حالا باید عواقب این انتخاب را هم تجربه کنیم همچنین احمدی نژاد هم انتخاب مردم بود و نتایجش را هم همه دیدند پس مردم می توانند هر کس را که می خواهند انتخاب کنند و تا کنون نیز نظام به خواست مردم تن داده است.

وی ادامه داد: هیچ  فرد عاقل و منصف و مسوولی با صندوق رای قهر نمی‌کند و شرایط پیش آمده را خود ما انتخاب کردیم ما باید با انتخاب آگاهانه دولتی را سر کار بیاوریم که در حل مشکلات کشور توانمندتر باشد.

سخن از قهر به میان آمد . اتفاقا صالح سلوکی ، دبیر سازمان مردم نهاد «افق فردای سرزمین من» که در حوزه کسب و کار و سلامت است و در خمین هم فعالیت می کند گفت: : قهر با صندوق رای به معنای نادیده گرفتن حق شهروندی خود است اگر کسی به شرایط موجود اعتراض دارد باید حرفش را بر اساس دیدگاه و برنامه‌ای که برمی‌گزیند از طریق صندوق رای اعلام کند پس بهتر است که مشارکت آگاهانه در انتخابات ملاک باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مجتبی نورمفیدی، مدرس حوزه علمیه قم  نیز با اشاره به این‌که در انتخابات اخیر نیز اعتراضاتی مطرح شد، ولی در عین‌حال قهر کردن راه چاره نیست، بیان کرد: این‌که انسان شرایط مطلوب را فراهم نبیند، شرکت نکند و رای ندهد، کمکی به حل مساله نمی‌کند و ممکن است حتی خواسته‌های دشمن را  به هدفشان نزدیک کند.

وی تاکید کرد: قهر کردن با صندوق رای قابل دفاع نیست و اشخاص می‌توانند از بین کاندیداهای تایید صلاحیت شده، گزینه اصلح را انتخاب کنند.

شور برآمده از شعور

سید حسین میر فروغی ، مدیر خبرگزاری فارس در چهارمحال و بختیاری نیز امروز در میزگردی که در ایرنا برگزار شد به شعور انتخاباتی اشاره کرد و گفت: شور انتخاباتی اگر مبتنی، برآمده و زاییده از شعور باشد ارزشمند است وگرنه شور محض، مانند قضیه انتخابات ۱۳۸۸ به فتنه، آشوب، ‌لشگرکشی‌های خیابانی و تحمیل هزینه‌های سنگین بین‌المللی، امنیتی، ‌داخلی و اقتصادی تبدیل می‌شود.
وی تاکید کرد: متاسفانه در حوزه رسانه و تبیین‌گری ضعف وجود دارد و نمی‌توانیم منطق قوی و برآمده از حکمت خود را به مردم عرضه کنیم.

زندانی های با سابقه به مرخصی نمی روند

تامین انرژی برق روز انتخابات چند روزی است که مورد تاکید برخی از مسئولان قرار گرفته است . امروز نیز حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی بر تامین امنیت زیرساخت‌های برق و تلفن در روز ۲۸ خرداد تاکید کرد.

این مقام مسئول قضایی هچنین این را هم خاطرنشان کرد که زندانیان با سابقه در این روزها به هیچ عنوان مرخصی نخواهند گرفت.

لرستان و تبلیغات انتخاباتی شورها

بد نیست که به پایان گزارش جمع بندی امروز نزدیک می شویم به گزارش خرم آباد در خصوص تبلیغات مختلف نامزدهای شورای شهر خرم آباد هم اشاره کنیم . لازم به ذکر است که مرکز ایرنا در لرستان گزارشی با تیتر "تبلیغات پارلمان شهری خرم‌آباد و شعارهایی که جدی گرفته نمی‌شود" را تهیه کرده است .

در این گزارش به انواع ترفندها ی تبلیغاتی و عجیب و غریب برخی نامزدها اشاره شده است .  از آن نامزدی که جوراب در جیبش می گذارد و حرکات موزون انجام می دهد تا آن یکی نامزد که از نام خانوادگی اش بهره برداری می کند و برایش شعار انتخاباتی درست می کند .همچنین برخی از شهروندان که از سر رودربایستی این فامیل و آن فامیل ، پوستر فلان نامزد شورای شهر را به شیشه مغازه می چسبانند بدون اینکه بفهمند او کیست!

به طور کلی صحنه تبلیغات انتخاباتی داوطلبان شوراهای شهر در خرم‌آباد به مجالی برای خلق ایده‌های متفاوت و حتی برخی از آنها دستمایه طنز کاربران فضای مجازی و محافل عمومی تبدیل شده است

البته نظر رییس انجمن جامعه شناسی هم در این گزارش آمده است که خواندنش خالی از لطف نیست .به گفته ترکارانی همه مردم می دانند مشکل اشتغال، اقتصاد، مبلمان شهری و کمبود امکانات وجود دارد داوطلبان هم از همین استفاده کرده و شعار می دهند اما راه حل های بسیاری از آنان احساسی و گاهی عوامفریبانه است و به همین دلیل هم خودشان و هم مخاطبان این شعارها را جدی نمی گیرند.

این جامعه شناس در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: اگر جامعه احزاب و تشکل معتبر داشت، وقتی تشکلی حرف می زند و قولی می دهد، این سخن اعتبار دارد چراکه باید بعدها جوابگو باشند بنابراین چنانچه نامزدها به نام حزب و تشکل مطرح شوند، سرمایه اجتماعی خوبی پشتوانه آنها است و از طرفی مردم هم بعدها می توانند راحت تر از آنها مطالبه گری کنند.

و اما حسن ختام گزارش جمع بندی امروز به اظهارات حجت الاسلام علی معبودی، نماینده ولی فقیه در سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین می رسد که گفت:  پیروان واقعی خط امام راحل، مردم را به مشارکت حداکثری در پای صندوق‌های رای و تعیین سرنوشت کشور تشویق و دعوت می‌کنند.

این مسوول گفت: به اعتقاد من امروز اگر کسی تعمدا رای ندهد در واقع با قرارگاه اباعبدالله (ع) مخالفت کرده است و نباید دیگر در عزاداری سیدالشهدا شرکت کند و زیارت عاشورا بخواند.

معبودی گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی خیمه اباعبدالله است و اگر این خیمه به خطر بیفتد همه خیمه های اباعبدالله به خطر می افتد بنابراین ما مجاز نیستیم برای برخی از مشکلات در پای صندوق ها رای حضور نیابیم.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود.