تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸

سنندج - ایرنا - منتخب شدن مربیان کردستانی در مرحله اول چهارمین رویداد ملی ایده ‌آزاد اسباب ‌بازی، برگزاری ۲ فم‌تور تخصصی در کردستان، استعفای رییس هیات هندبال کردستان، اجرای عملیات گازرسانی به ۱۶ روستا و ۲۰ واحد صنعتی در دیواندره خبرهای کوتاه از کردستان است.

به گزارش ایرنا، ۲ ایده‌ منتخب مرحله‌ اول چهارمین رویداد ملی ایده ‌آزاد اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان اختصاص پیدا کرد.

شیما صمدی، مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قروه در بخش اسباب بازی رومیزی و سیوان اسدی، مربی کتابخانه سیار روستایی مریوان در بخش ساخت عروسک به ‌عنوان منتخب مرحله‌ اول چهارمین رویداد ملی ایده ‌آزاد اسباب‌بازی معرفی شدند.

ایده‌های ارسال شده به دبیرخانه رویداد ملی ایده‌آزاد در سه دسته «عروسک»، «اسباب‌بازی» و «بازی رومیزی» مورد بررسی و غربالگری اولیه قرار گرفت که از میان بیش از ۲۴۰ ایده ثبت شده در تارنمای این رویداد ۱۵۴ ایده انتخاب شد.

برگزاری ۲ فم‌تور تخصصی در کردستان

معاون گردشگری اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی کردستان از اجرای ۲ فم‌تور تخصصی در استان خبر داد و گفت: این فم‌تورهای تخصصی از اقلیم کردستان عراق دفاتر خدمات‌ مسافرتی و گردشگری داخلی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

آرمان وطن دوست افزود: معرفی مقاصد و جاذبه‌های کمتر شناخته شده گردشگری در سطح استان یکی از اولویت‌های برگزاری این دو فم‌تور در کردستان است.

وی با اشاره به این مطلب که معرفی جاذبه‌های گردشگری سطح استان و جذب گردشگران داخلی و بین‌المللی از دیگر اهداف برگزاری این دو فم‌تور است، اضافه کرد: فم‌تور اقلیم کردستان عراق با حضور ۲۰ نفر از مسئولان اقلیم از جمله مدیران حوزه گردشگری، مدیران دفاتر خدمات‌ مسافرتی و فعالان گردشگری برگزار می‌شود.

معاون گردشگری اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی کردستان ادامه داد: همچنین فم‌تور داخلی نیز با حضور ۴۰ نفر از جمله تمامی مدیران دفاتر خدمات‌ مسافرتی و گردشگری فعال و توانمند در حوزه گردشگری برگزار خواهد شد.

رییس هیات هندبال کردستان از سمت خود استعفا داد

"اکبر عربی" رییس هیات هندبال کردستان طی بیانیه‌ای که به رسانه‌ها ارسال کرده است از سمت خود استعفا کرده و مدیرکل ورزش و جوانان استان هم آن را قبول کرده است.

به گزارش ایرنا "اکبر عربی" آذرماه سال ۱۳۹۷ با کسب تمامی ۱۷ رای مجمع انتخاباتی هیات هندبال کردستان به سمت ریاست هیات رسیده بود. "عربی" با پشتوانه مالی واحد تولیدی که رییس هیات مدیره و مدیرعامل آن است توانست امکانات بیشتر و شرایط بهتری در اختیار ورزش هندبال استان قرار دهد.

در این مدت تیم کیمیاکاشت کردستان با همین حمایت توانست سهمیه لیگ برتر هندبال کشور را کسب کند. رییس مستعفی هیات هندبال کردستان در متن بیانیه خود با اشاره به کسب میزبانی جوانان دختر امید هندبال کشور، کسب میزبانی لیگ دسته یک مردان کشور و صعود به لیگ برتر از مسوولان استانی گلایه کرده‌ است که به هیچ عنوان تیم مورد حمایت مالی و حتی معنوی قرار نگرفته است.

"عربی" به هزینه‌های بیش از ۲۷ میلیارد ریالی در ۲ سال و نیم گذشته و در این مسیر اشاره کرده و گفته است: بارها استدعا داشته‌ایم که ۵۰ درصد از هزینه‌ها را رییس هیات هندبال استان با اسپانسری واحد تولیدی شخصی تقبل خواهد کرد و ۵۰ درصد دیگر از هزینه‌ها از طریق مسوولان استانی و از محل اعتبارات تعریف شده دولتی برای ورزش اختصاص یابد.

وی افزود: این درخواست‌ها بدون پاسخ باقی مانده و تنها کمک‌های ۵۰۰ میلیون ریالی و ۶۰۰ میلیون ریالی از سوی مدیرکل ورزش و جوانان استان به هیات داده شده که جای تشکر از او دارد اما فقط هفت درصد هزینه‌های حضور در لیگ برتر را تامین کرده است.

اجرای عملیات گازرسانی به ۱۶ روستا و ۲۰ واحد صنعتی در دیواندره

مدیرعامل شرکت گاز کردستان اظهار داشت: در حال حاضر در شهرستان دیواندره عملیات گازرسانی به ۱۶ روستا و ۲۰ واحد صنعتی و یک مجتمع تفریحی فعال است که پیش بینی می‌شود این تعداد پروژه در مناسبت‌های هفته دولت و دهه مبارک فجر سال جاری به بهره برداری برسند.

احمد فعله گری هزینه اجرای پروژه‌های شهرستان دیواندره را فقط در بخش اجرایی ۱۲۰ میلیارد ریال ذکر کرد که با احتساب هزینه‌های تحصیل اراضی، خرید لوله و اتصالات، ایستگاه‌ها و سایر هزینه ها به بالاتر از ۳۰۰ میلیارد ریال می رسد.

وی در مورد توسعه گازرسانی بخش روستایی شهرستان دیواندره گفت: این شهرستان ۱۷۲ روستای دارای سکنه دارد که قابلیت گازرسانی برای ۱۵۹ روستا فراهم است و تاکنون به ۱۴۱ روستا گازرسانی صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت گاز کردستان یادآور شد: در حال حاضر ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت شهری دیواندره ۱۰۰ درصد و در جمعیت روستایی ۹۴ درصد است که با گازدار شدن روستاهای در دست اجراء ضریب نفوذ در جمعیت روستایی به بیش از ۹۷ درصد افزایش می یابد.

براساس آخرین سرشماری کشور در سال ۱۳۹۵، استان کردستان دارای یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت است. کردستان دارای ۱۰ شهرستان و ۳۱ شهر و ۸۶ دهستان و ۱۶۷۷ روستای سکنه است.