نویسنده کتاب «نوای مقتل الحسین (ع)» در گفت و با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: در این کتاب نکات کاربردی در مجالس اهل بیت (ع) از منظر قرآن و روایات مورد بررسی قرار گرفته و برای مداحان و سخنرانان قابل استفاده است. در این جلد ادامه نکات قرآنی را با استفاده از تفسیر نور حجت الاسلام محسن قرائتی از آیه ۸۳ سوره مائده شروع کرده و تا آیه ۸۸ سوره هود ادامه داده ام.
یوسف عبادی آققلعه با اشاره به استقبال حجت الاسلام قرائتی از این کتاب اظهار داشت: وی در تماسی گفت کار جدیدی در این کتاب صورت گرفته و به قدری برایش جالب بوده که آن را مطالعه کرده است.
این ذاکر اهل بیت افزود: تلاش کردم تا نکات کاربردی و مباحث مختلف را در این کتاب ذکر کنم. مثلا ضرب المثل خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو در آموزه های دینی جایگاهی ندارد و این سخن در منطق قرآنی صحیح نیست و در آیه ۱۰۰ سوره مائده می فرماید قل لایستوی الخبیث و الطیب. ای پیامبر بگو که افراد پاک با افراد ناپاک مساوی نیستند هر چند تعداد افراد ناپاک زیاد باشد.
عبادی اضافه کرد: این کتاب در پنج فصل تنظیم شده که در فصل اول با استناد به آیات قرآنی برخی از روضه ها را ذکر کرده ام که شامل ۹۴ مطلب است و در فصل دوم با استناد به کتاب مجالس المواعظ شیخ جعفر شوشتری به بیان روایات در زمینه روضه پرداخته ام که شامل ۹۶ نکته است.
وی افزود: در فصل سوم نکات مربوط به روضه و مجالس حسینی است که ۴۴ نکته با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب بیان شده است. در فصل چهارم ۳۷ نکته درباره آداب حضور در مجالس حسینی ذکر شده و در فصل پنجم مختصری از زندگینامه حاج شیخ جعفر شوشتری بیان شده است.
این مدرس قرائت قرآن کریم اضافه کرد: در جلد سوم نوای مقتل الحسین تا صفحه ۲۲۰ کتاب آفتاب در مصاف تالیف رهبر معظم انقلاب بیان شده بود و در این جلد ادامه مطالب تبیین شده است. مثلا رهبر انقلاب تاکید دارند که صحبت های منبری باید گره ای را باز کند و سخنرانان باید از گفتن مطالب سست پرهیز کنند. در واقع مجالس حسینی موعظه ای برای مردم و بالا بردن بینش و سطح آگاهی آنان است و مصائب امام حسین (ع) باید الگویی برای آزادگی مردم باشد. همچنین رهبر انقلاب در موضوع کربلا بر نقش خواص تاکید دارند که باید باعث عبرت گرفتن ما از تاریخ شود.
عبادی ادامه داد: در مجالس اهل بیت (ع) همان ادبی را باید رعایت کنیم که اگر در محضر آنها برسیم، انجام می دهیم. اگر برای ورود به حرم اهل بیت با طهارت وارد می شویم، در جلسات اهل بیت نیز باید طهارت ظاهری و باطنی داشته باشیم و خودمان را در محضر آنان ببینیم. این ادب حضور توجه و محبت اهل بیت را به ما جذب میکند. البته توجه و محبت اهل بیت، گسترده و همیشگی است اما دریافت آن به میزان توجه ما بستگی دارد.
وی افزود: مجالس اهل بیت (ع) در حکم زیارت آنان است و خود اهل بیت علاوه بر اینکه برپایی مجالس را به پیروان خود تعلیم می دادند و ارزش حقیقی این مجالس را بیان میکردند، بر این نکته نیز تاکید داشتند که جلسات اهل بیت و ذکر مصائب معصومین حکم زیارت آنان را دارد و فرمودند زیارت های آنان در ایام حیات ظاهری یا پس از آن و از نزدیک یا دور حکم مشابهی دارد و ذکر و توجه قلبی به آنان از راه دور، همان حکم و اثری را دارد که زیارت از نزدیک داراست.
عبادی ادامه داد: حضور در مجالس اهل بیت همانند زیارت است و دوری و نزدیکی ملاک نیست. اهل بیت(ع) همه جا حاضرند و همیشه با ما هستند اما همیشه ما این حضور را درک نمی کنیم چه بسا کسی در مجلس اهل بیت به لحاظ مکانی و ظاهری فرسنگ ها از حرم اهل بیت دور باشد اما از کسی که در حرم حضور فیزیکی دارد، خود را بیشتر در محضر اهل بیت ببیند. مساجد و حسینیه ها که مداوم محل برگزاری روضه و مجالس اهل بیت است به واسطه همین ارتباط، خصوصیت و نورانیت پیدا می کند.
وی افزود: اگر ما باور داشته باشیم که مجالس اهل بیت، عین زیارت آنها است، همانطور که برای زیارت آنان تمام سختی ها و مشکلات، شیرین می شود، لذا سختی و کاستی در مجلس باعث رنجش ما نمی شود و بدنبال سخنران و مداح نمی رویم و خود را در محضر اهل بیت می بینیم و ارتباط با معصومین قانم به سخنران و مداح نیست.
جلد چهارم کتاب نوای مقتل الحسین (ع) از سوی انتشارات دارا در ۱۹۶ صفحه و در ۵۰۰ نسخه منتشر شده است.