تهران-ایرنا-نشریه «روایت تهران، قصه طبیعت» به همت ستاد گردشگری شهرداری تهران با هدف آشنایی علاقه‌مندان به گردشگری طبیعی، جاذبه‌ها و مناظر اطراف پایتخت منتشر شد.

به گزارش ایرنا از اعلام روز شنبه روابط عمومی ستاد گردشگری شهرداری تهران، این نشریه که در ۸۴ صفحه منتشر شده است؛ با موضوعات روستاگردی، کوهنوردی، کویرنوردی، هوانوردی و گردشگری در بوستان‌ها به شرح مطالب خواندنی و جذاب پرداخته است.

در بخش روستاگردی این نشریه می‌توانید با روستاهایی با طبیعت بکر و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در اطراف تهران آشنا شوید که از جمله آنها روستاگردی در اطراف ری، قلعه گلخندان، تنگه واشی، ترکمن ده، فشم، جاجرود، آهار، فیروزکوه، دشت لار، وردیج، کوچه باغ‌های کن، سولقان، کشار، سنگان، امام‌زاده داود، تالون، سد لتیان، بوجان، امامه، ایگل، افجه و گلزار است.

همچنین در بخش کوهنوردی راهنمای مسیرهای کوهنوردی کوهپایه‌های تهران، قله توچال، درکه، دارآباد، کلکچال، میگون، پیست اسکی اطراف تهران، ارتفاعات البرز، رود دره‌ها، کویرهای نزدیک تهران، غارنوردی و پرواز با پاراگلایدر را می‌خوانید.

بخش دیگر نشریه به گردشگری در بوستان‌های شهر تهران اختصاص یافته که شامل معرفی مهم‌ترین پارک‌ها و بوستان‌های شهر از جمله چیتگر، بوستان ولایت، پارک شهر، بوستان پردیسان، نهج‌البلاغه، ملت، اراضی عباس‌آباد، پارک ساعی، باغ پرندگان، چشمه علی، باغ ایرانی، باغ گیاهشناسی، پارک ملی خجیر و پارک سرخه حصار است.

براساس این گزارش، ستاد گردشگری شهرداری تهران پیش از این نیز نشریه «روایت تهران، قصه یازده» را با محتوای تاریخ و معرفی اماکن و جاذبه‌های گردشگری محدوده شهرداری منطقه ۱۱ منتشر کرده است، این نشریه در ۱۰ بخش به تحریر درآمده و به تفصیل گزارش‌هایی از عمارت‌های تاریخی، موزه‌ها، گردشگری مذهبی، زورخانه‌ها و گرمابه‌های تاریخی، آرامستان‌های تاریخی، بیمارستان‌های تاریخی، بوستان‌ها، گذرهای و مسیرهای گردشگری در آن نگاشته شده است.

علاقه‌مندان در نشریه «روایت تهران، قصه یازده» می‌توانند پیشینه منطقه ۱۱ پایتخت در محدوده حصار ناصری از جمله هویت محله‌های منیریه و امیریه، ظرفیت‌های گردشگری منطقه، تاریخ باغ شاه و رویدادهایش، گران‌ترین خانه تهران، خانه پدر جراحی ایران، خانه مینایی، خانه استاد مینیاتور ایران، خانه رئیس بلدیه تهران، خانه وزیر جنگ دربار قاجار، خانه ۲۰۰ساله شیبانی‌ها و عمارت کلاه فرهنگی را بخوانند.

در بخش موزه‌های این نشریه گردشگری به معرفی موزه ملی قرآن کریم، کاخ مرمر، موزه دخانیات، موزه ثبت احوال و موزه روانپزشکی پرداخته شده و در بخش گردشگری مذهبی نیز تاریخ مهدیه تهران، برج ساعت مسجد مشیرالسلطنه، مساجد تاریخی ساخته استاد لرزاده، سقاخانه‌ها و عبادتگاه‌های تاریخی اقلیت‌های دینی قصه‌های خواندنی دارند.

بخش زورخانه‌ها و گرمابه‌های تاریخی نیز روایتی دارد از قدیمی‌ترین زورخانه تهران و باشگاه پولاد و آیین چراغ‌گردانی در زورخانه دخانیات، یک گرمابه ۹۵ ساله و حمام انصاریان که حالا سفره خانه شده است.

آرامستان‌های قدیمی از جمله مقبره شیخ هادی و آرامگاه مشروطه‌خواهان به بیان سرنوشت ساکنانش می‌پردازد و بخش بیمارستان‌های تاریخی حاوی سرگذشت ساکنان خانه‌هایی است که امروز به بیمارستان تبدیل شده‌اند.

معرفی جاذبه‌ها و گذرهای گردشگری هم از دیگر بخش‌های این نشریه است و علاقه‌مندان می‌توانند با بوستان‌های مهم منطقه، تاریخ بلندترین خیابان خاورمیانه، اروپایی‌ترین میدان شهر تهران، گذر شهریار و هزار و یک قصه از هنر شهر، تنها کوچه قرینه شهر تهران، تنها چهارسوق چوبی باقی مانده از دوران قاجار، میدان تاریخی راه آهن و گذر کتابفروشی‌ها آشنا شوند.

نشریه «روایت تهران، قصه یازده» بخشی دیگری هم دارد که در آن مسیرهای گردشگری برای یک روز گشت و گذار در قلب تاریخی پایتخت معرفی و روی نقشه نشان داده شده است.

علاقه‌مندان برای دسترسی به این نشریه‌ها می‌توانند به پایگاه جامع گردشگری به نشانی https://visit.tehran.ir  بخش آموزش و پژوهش مراجعه کنند.