تهران-ایرنا- دبیر دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد از برگزاری همه مراحل این جشنواره به صورت آنلاین خبر داد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، محمدرضا شکرریز در وبینار هماهنگی مدیران ستادی دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی درشد با مدیران استانی  در سالن جلسات دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با تشریح روند کلی برنامه‌ها در خصوص تفاوت این دوره جشنواره با دوره‌های قبل گفت: مهم‌ترین فرق این جشنواره با دوره‌های قبل این است که تمام فرایندهای آن به صورت آنلاین برگزار می‌شود و چون این اولین دوره‌ای است که به این شکل اجرا می‌شود طبیعتاً مشکلاتی هم در پی خواهد داشت که همکاران واحد فناوری به سرعت این مشکلات را رفع می‌کنند.

وی افزود: هم اکنون در حال تدوین فرم‌های داوری هستیم که این فرم‌ها به محض نهایی شدن در اختیار استان‌ها قرار می گیرد.

دبیر دهمین دوره جشنواره تولید محتوای الکترونیکی  رشد همچنین درباره نحوه داوری‌ها توضیح داد: محصولات دانش آموزی از طریق ستادها در اختیار داوران قرار می‌گیرند و ارزیابی اولیه انجام می‌شود. آثاری که حائز استانداردهای لازم هستند وارد مرحله دوم می‌شوند و گروه دیگری از داوران در استان‌ها این مرحله را داوری می‌کنند.

شکرریز ادامه داد: در نهایت محصولات برای ۲ بخش ارسال می‌شوند. یک بخش برای هیأت انتخاب که در آن بخش نفرات اول تا دهم معرفی می‌شوند و بخش دیگر برای هیأت انطباق که چنانچه این تولیدات با محتوای آموزشی QR Codeهای کتاب‌های درسی انطباق داشته باشند معرفی می‌شوند.

وی درمورد تولیدات خارج از استانداردهای این جشنواره هم گفت: بازی‌های تعاملی و نرم‌افزارهایی که نیاز به نصب در رایانه یا گوشی تلفن همراه را داشته باشند در این دوره از جشنواره شرکت داده نمی شوند و این محصولات در جای دیگری استفاده می‌شوند.

وی از رابطان و مدیران استانی خواست همکارانشان را ترغیب کنند تا با فرمت‌های استاندارد تولیدات خودشان را برای این جشنواره ارسال کنند.

توجه به ویژگی مخاطبان در تولید محتوای الکترونیکی

در ادامه این جلسه سمیه مهتدی رییس گروه آموزش و مشاوره دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی به ارایه مباحثی در خصوص تولید محتوای الکترونیکی پرداخت.

وی با یادآوری تاریخچه تولید محتواهای الکترونیکی در دوران پیش از شیوع کرونا گفت: علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره به‌دنبال تولید محتوایی با فرمت ویدئو یا HTML۵ باشند و از ساخت محتواهایی با قالبی‌های چندرسانه‌ای که نیاز به نصب در گوشی داشته باشد خودداری کنند.

رییس گروه آموزش و مشاوره جشنواره ادامه داد: گروه آموزش جشنواره، فیلم‌های یک دقیقه‌ای را درخصوص معرفی قالب‌های مورد قبول جشنواره تهیه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. این گروه همچنین از اساتید حوزه تکنولوژی دعوت کرده است تا قوانین و اصول پداگوژی دارای اهمیت برای تولید محتوا را در قالب فیلم‌هایی آموزشی برای علاقه‌مندان تهیه کنند.

مهتدی به علاقه‌مندان شرکت در این جشنواره توصیه کرد ویژگی‌هایی از جمله جنسیت، سن، دانش اولیه، هوش، استعداد، توانایی، دانش، زمینه‌های فرهنگی، گرافیک، بار شناختی که به مخاطب وارد می‌شود و... را در تولید محتوا درنظر بگیرند.

تبیین فرایند داوری

محمد نیک‌افروز مدیر کمیته داوران دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی نیز با تبیین فرآیند داوری و ابعاد مربوط به آن گفت: داوری در چند مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول محصولاتی که با استانداردهای مورد نظر جشنواره انطباق ندارند،  غربال می‌شوند.

وی ادامه داد: در فرایند اولیه داوری چهار گویه کلیدی داریم که عبارتند از مطالب ارزشی، اعتبار سطح علمی، انطباق با رعایت قوانین مادی و معنوی آثار و شاخص‌های فنی. اگر این الزامات در مرحله اول احراز شدند، تولیدات به مرحله دوم داروی می‌روند. در مرحله دوم هریک از چهار گویه ابتدایی به بخش‌های دیگری توسعه پیدا می‌کنند. در این مرحله تولیدات امتیاز می‌گیرند. پس از کسب حد نصاب لازم جشنواره، وارد دور سوم داوری می‌شوند. در این مرحله بسته به امتیاز کسب شده به بخش انطباق با QR Code کتاب‌های درسی و یا بخش انتخاب می‌روند.

مدیر کمیته داوران با یادآوری این که محتواهایی به فاز دوم داوری می‌روند که حتماً چهار گویه اولی را احراز کرده‌ باشند، گفت: تمام فرایندهای جشنواره دهم آنلاین است. برای انجام داوری تولیدات سامانه‌ای داریم سرگروه‌های داوری و داوران در آن معرفی شده‌اند. محتواها از طریق نماینده استان توزیع شده و داوران در فرم‌های آنلاین نظراتشان را ثبت می‌کنند و ما بلافاصله نتایج را می‌بینیم.

این وبینار با حضور مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، معاون فناوری دفتر و دبیر جشنواره، مدیر اجرایی جشنواره، مدیران گروه‌های آموزش و داوری جشنواره، مدیران استانی جشنواره، رؤسای گروه‌های تحلیل محتوای آموزشی و پرورشی، رؤسای ادارات تکنولوژی و گروه‌های آموزشی ابتدایی و متوسطه، رؤسای گروه‌های تحقیق و پژوهش، سرگروه‌های علوم پایه استان‌ها و معاونان آموزش نیروی انسانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

این جلسه با پرسش و پاسخ مدیران جشنواره استانی و جمع‌بندی مباحث ارایه شده توسط مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی پایان یافت.