تهران- ایرنا- سه گروه موسیقی در سومین شب اجراهای برخط «ماه و نوا» در تالار رودکی قطعاتی از موسیقی اقوام، کلاسیک و سنتی را برای مخاطبان اجرا کردند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از انجمن موسیقی ایران، در شب سوم اجراها (شنبه شب ۲۲خرداد) و مطابق با جدول پخش، ابتدا گروهی دو نفره متشکل از عزیز تنها و یاسمین تنها نوازنده دوتار از منطقه شرق و جنوب خراسان روی صحنه رفتند و قطعات تکنوازی کفنه زنی، همنوازی مربوط به موسیقی بانوان منطقه شرق خراسان، مقام دل شیدا، تکنوازی جَل توسط یاسمین تنها، همنوازی از رفتار محلی منطقه شرق خراسان و در پایان دو مقام ترکیبی را اجرا کردند.

اجرای دوم توسط گروه تریو لوتوس انجام شد. این گروه متشکل از یاسمن کوزه‌گر نوازنده ویولنسل، پویا دهلاری نوازنده ویولن و ارشیا قربانی نوازنده پیانو از یک سال گذشته و همزمان با اوج‌گیری ویروس کرونا شروع به تمرین و فعالیت کرد و اجرای دوم خود را در کنسرت ماه و نوا پشت سر گذاشت. این گروه در این کنسرت، سه ملودی از گلینکا آهنگساز روسیه‌ای، یک ملودی از روبینشتاین نوازنده پیانو لهستانی- آمریکایی و دو قطعه از اسکریابین آهنگساز و نوازنده پیانو روسیه‌ای اجرا کردند.

اجرای پایانی شب سوم نیز به اجرای بهنوش بهنام‌نیا نوازنده ویولن و کیوان طاهری نوازنده تنبک اختصاص داشت. این گروه قطعاتی را در آواز افشاری اجرا کردند. بداهه‌نوازی، پیش درآمد، رقص چوبی استاد ابوالحسن صبا، و دو چهار مضراب از جمله قطعاتی بود که این گروه دو نفره اجرا کردند.

در شب نخست اجراها (پنجشبه شب ۲۰ خرداد)، در ابتدا حیدر کاکی نوازنده تنبور و همایون کاکی نوازنده کمانچه به روی صحنه رفتند و قطعات آواز بر اساس مقام شاخوشینی ( نوع دوم) با شعری از باباطاهر، قطعه مژدگانی به آهنگسازی حیدرکاکی و با شعری از مولوی کرد، مقام شاخوشینی (نوع اول) و قطعه هی لاوه شعر و ماودی فلکلور با تنظیمی از حیدر کاکی، قطعه وه هار(بهار) به آهنگسازی حیدر کاکی و شعری از مولوی کرد، مقام غریبی با شعری از مولوی کرد، قطعه شیرین شمامه و شلیر به آهنگسازی حیدر کاکی و شعر فولکلور، قطعه نازدار ملودی (فولک) و با تنظیم حیدر کاکی و شعری از مولوی کرد و در پایان قطعه بی‌کلام (راز) را اجرا کردند.

در شب دوم اجراها (جمعه‌شب ۲۱خرداد)، در ابتدا همایون پشتدار نوازنده کمانچه و بابک پیمانی نوازنده سازهای کوبه‌ای از لرستان روی صحنه رفتند و قطعات ضربی علی دوستی و رقص سه پا و دو پا را اجرا کردند. بخش دوم هم به گروه سه نفره متشکل از فرمهر بیگلو و نرگس ناجی نوازنده ویولن و مطهر حسینی نوازنده پیانو اختصاص داشت که قطعات آیینه در آیینه اثر آروو پارت و اپرایی از دمیتری شوستاکوویچ را اجرا کردند. اجرای پایانی شب دوم نیز به گروهی متشکل از پویان بیگلر نوازنده تار، فرهاد زالی نوازنده نی و نازنین پدر ثانی نوازنده تنبک اختصاص داشت. این گروه در این اجرا، قطعاتی  را در دستگاه همایون و همچنین آواز شوشتری، پیش درآمد آواز شوشتری، چهار مضراب شوشتری، ضربی سوز و گداز، تصنیف بیداد و تصنیف ساقیا را اجرا کردند.

به گزارش ایرنا، چهارمین دوره کنسرت‌های برخط ماه و نوا به صورت آنلاین توسط انجمن موسیقی ایران با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و حمایت دفتر موسیقی برگزار شد.

انجمن موسیقی ایران با انتشار جدول پخش اجراهای برخط ماه و نوا اعلام کرد: علاقه‌مندان می‌توانند این اجراها را در صفحات اینستاگرامی این انجمن‌، بنیاد رودکی و هفدانگ رایگان تماشا کنند.

براساس جدول منتشرشده، ۱۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک غربی در این برنامه حضور دارند‎ و با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت های حضور مخاطبان در سالن‌های اجرای موسیقی و برای رعایت مصوبات و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا، اجراهای این برنامه‌ها مجازی پخش می شود.

مجموعه کنسرت‌های آنلاین در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۰ طبق جدول‌های اجرایی پخش خواهند شد.