به گزارش روز یکشنبه روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در نشست شورای راهبری طرح هدایت با حضور اعضای این شورا و حضور ویدئوکنفرانسی مدیران کل، رؤسای فناوری اطلاعات و رؤسای روابطعمومی استانها برگزار شد، اظهار داشت: طرح هدایت شامل چند محور اصلی است و شناسایی دقیق دانشآموزان نیازمند به تفکیک منطقه، مدرسه و جنسیت اولین محور طرح هدایت است که این کار از طریق شناسایی دانشآموزان نیازمند از طریق مدیر و شورای مدرسه و بارگذاری اطلاعات در سامانه طرح هدایت امکانپذیر شده است.
وی افزود: سامانه طرح هدایت با راهبری فناوری اطلاعات وزارت آموزشوپرورش به آدرس hedayat.medu.ir در دسترس همه خیرین، خانوادهها، رؤسای ادارات و مدیران مدارس قرار دارد و در مرحله اول ادارات کل استانها باید از طریق دسترسی که به مدیران مدارس داده شده است اطلاعات دانشآموزان نیازمند را بهروزرسانی کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کمک خیرین به دانشآموزان کمبرخوردار برای خرید تجهیزات هوشمند آموزشی از طریق سامانه هدایت امکانپذیر است و خیرین میتوانند با انتخاب یک یا چند مدرسه به تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی به ویژه تبلت کمک کنند.
حسینی محور دوم طرح هدایت را تأمین منابع سه میلیون تبلت دانست و گفت: در تفاهمنامه با استانداریها یک میلیون و ۷۰۰ هزار تبلت تعهد شده است و مؤسسات عمومی و غیردولتی نیز تعهد تأمین یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۹۱۵ تبلت را دادهاند.
وی گفت: طراحی نرمافزارهای کنترلی ویژه والدین، طراحی ۱۰ میلیون سیمکارت دانشآموزی توسط وزارت ارتباطات و واگذاری آن از اول مهرماه، تولید تبلتهای داخلی با سیستمعامل دانشآموزی از جمله برنامههای آموزشوپرورش در حوزه صیانت از آسیبهای فضای مجازی است.
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت تصریح کرد: تاکنون و در قالب طرح هدایت ۲۸۵ هزار تبلت تهیه و به دانشآموزان نیازمند اهدا شده است.در بودجه سال جاری نیز ۵۰۰ میلیارد اعتبار برای طرح هدایت دیده شده است که از این طریق نیز ۱۲۵ هزار تبلت تأمین خواهد شد و در مجموع تاکنون تأمین ۲ میلیون ۹۸۰ هزار تبلت با اعتبار ۱۰ هزار میلیاردی تعهد شده است.
حسینی با بیان اینکه محور بعدی طرح هدایت نحوه تأمین تبلتها است، اظهار داشت: تأمین تبلتها با محوریت شرکت صنایع آموزشی و از طریق همکاری با هفت شرکت داخلی این تبلتها از طریق تولیدات داخلی و واردات انجام می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ادارات کل استانها در خصوص نحوه تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی از مشاوره شرکت صنایع آموزشی بهره لازم را ببرند.
حسینی محور بعدی در طرح هدایت را تبلیغات دانست و گفت: تبلیغات محیطی و اطلاعرسانی طرح هدایت از طریق عقد تفاهمنامه به شرکتی معتبر واگذار شده است.
وی افزود: بر اساس این تفاهمنامه، برنامهریزی و انجام کلیه امور مرتبط با تولید محتوای تبلیغی و اطلاعرسانی، ترویج، تبلیغ و عمومیسازی با بهرهگیری از کلیه رسانههای دیداری و شنیداری، فضای مجازی، مطبوعات، خبرگزاریها، صداوسیما، برگزاری رویدادها، اجرای نشست خبری بهمنظور جلب حمایت مادی و معنوی و حداکثرسازی مشارکت مردمی در تأمین وسایل هوشمند آموزشی و تجهیزات و امکانات و سایر نیازمندیهای موردنظر وزارت آموزشوپرورش از جمله تبلت و گوشی برای دانشآموزان نیازمند و جلب و جذب خیرین، شرکتها، مؤسسات و نهادها، کارخانهها و صنایع بزرگ در اجرای این طرح از طریق ایفای مسئولیت اجتماعی برعهده شرکت است.
رییس سازمان آموزش و پرورش با بیان اینکه آسیبهای فضای مجازی و استفاده از تجهیزات هوشمند آموزشی توسط دانشآموزان یکی از دغدغههای اصلی وزارت آموزشوپرورش است، اظهار داشت: اینترنت و فضای مجازی در سه بعد به عنوان ابزار، محتوا و عمل ارتباطی آسیبزا است و صیانت از دانشآموزان در برابر آسیبهای فضای مجازی از جمله دغدغههای وزارت آموزشوپرورش است.
به گزارش ایرنا، تهیه تبلتهایی که این روزها به عنوان مدرسه مجازی از آنها یاد میشود، نه تنها در دستورکار وزارت آموزش و پرورش، بلکه مورد توجه بسیاری از خیرین و موسسات مردم نهاد نیز قرار گرفته است تا دانشآموزی به دلیل نداشتن ابزار لازم از تحصیل عقب نماند چراکه به گفته مسوولان آموزش و پرورش ۳۰ درصد دانش آموزان عادی و ۴۰ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه از ابزار هوشمند مانند تبلت و موبایل محروم بودند.
هر چند که مسوولان آموزش و پرورش به واسطه اطلس یادگیری، دانش آموزان محروم را شناسایی کردند و محتوای لازم برای آموزش و یادگیری را در اختیار آنها قرار دادند اما تهیه تبلت را هم به منظور برقراری عدالت آموزشی در دستور کار قرار داده اند.
تاکنون نهادهای بسیاری مانند سازمان مرکز آمار ایران، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، کمیته حضرت امام (ره)، معاونت توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و معاونت رییس جمهوری در امور زنان نیز در این طرح هدایت مشارکت داشتهاند.