مشهد- ایرنا- رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی گفت: تبلیغات نامزدها و چاپ بنرها و پوسترهای انتخاباتی نسبت به دوره‌های پیشین انتخابات بسیار کاهش یافته بطوریکه این دوره از انتخابات نیز نتوانست بازار چاپخانه‌های این استان را رونق بخشد.

علی مغانی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: سفارش‌های گرفته شده برای چاپ تبلیغات انتخاباتی، امسال به کمتر یک سی‌ام دوره‌های پیشین انتخابات کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با این حال تقاضای نامزدهای انتخابات شورای شهر مشهد برای چاپ پوسترها و بنرهای تبلیغاتی بیشتر از تقاضای ستادهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است. 

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی گفت: حجم اصلی تبلیغات نامزدها در این دوره انتخابات به عرصه فضای مجازی منتقل شده زیرا تبلیغات محیطی کاهش و فعالان انتخاباتی بسیار کمتر از دوره‌های پیشین سراغ چاپخانه‌ها آمده‌اند.

وی همچنین به افزایش هزینه‌های چاپ اشاره و بیان کرد: قیمت کاغذ و اقلام چاپی طی یک سال اخیر روند صعودی داشته بطوری که از ۶ ماه پیش تاکنون قیمت هر بند ۵۰۰ گرمی کاغذ از ۲۰۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان، قیمت هر کیلو گرم مرکب از ۸۰ هزار تومان به ۱۸۰ هزار تومان و نیز اجرت کار چاپ با توجه به افزایش نرخ دستمزد کارگران افزایش یافته است.

مغانی افزود: در برابر افزایش قیمت تمام شده اقلام چاپی، سفارشات چاپ به دلایل متعدد از جمله رشد فناوری و کاهش توان اقتصادی مردم روند کاهشی داشته به طوریکه چاپخانه ها که پیشتر دستکم دو نوبت در روز کار می کردند اکنون در یک نوبت کار می کنند و بسیاری از آنها ناگزیر به تعدیل نیروی انسانی شده اند.

وی ادامه داد: قطع برق در چند هفته اخیر نیز مزید بر علت شده و ۸۰ واحد چاپ مستقر در شهرک صنعتی چاپ حوالی مشهد سه روز در هفته از ساعت هشت تا ۱۶ با قطع برق مواجه هستند و این واحدها ناگزیر در این ساعات تعطیل هستند.

۳۰۰ چاپخانه و ۸۰۴ ناشر در خراسان رضوی فعالیت دارند و این استان بعد از تهران و قم از نظر فعالیت حوزه نشر رتبه سوم را در ایران دارد.