به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از پایگاه اطلاعرسانی هالیوود ریپورتر، دنباله فیلم سینمایی یک مکان ساکت (A Quiet Place Part II) این روزها در گیشه آمریکای شمالی حسابی سروصدا کرده است. این فیلم پساآخرالزمانی و ترسناک با گذشت تنها ۱۵ روز از اکران، با ۱۰۱ میلیون فروش، به اولین فیلم گیشه پساکرونایی این بازار بزرگ سینمایی تبدیل شد که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش میکند. البته این اولین رکوردشکنی فیلم جان کرازینسکی نیست، این فیلم در چهار روز اول اکران خود که مصادف شد با تعطیلات سالانه روز یادبود در آمریکا، ۵۷ میلیون دلار فروش کرد و رکورد گیشه را شکست.
پل درگارابردین (Paul Dergarabedian) تحلیلگر سینما از تیم کام اسکور در این باره میگوید: اگر سوار بر ماشین زمان به یک سال پیش برمیگشتیم، عبور یکشبه از مرز صد میلیون دلار فروش که زمانی معمول بود، برای صنعت مستاصل سینما چیزی نبود جز خواب و خیالی دور.
فیلم گودزیلا علیه کونگ از استودیو فیلمسازی برادران وارنر نیز در چند روز آینده به این رکورد میرسد البته با گذشت سه ماه از اکران. این فیلم در تاریخ ۳۱ مارس (۱۱ فروردین ۱۴۰۰) روی پرده سینماهای آمریکا رفت و تاکنون در مجموع حدود ۹۹ میلیون و ۴۱۳ هزار دلار فروش کرده است. زمانی که این فیلم اکران شد بسیاری سینماهای آمریکا هنوز در تعطیلات کرونایی به سر میبردند؛ بنابراین گودزیلا علیه کونگ مثل دیگر فیلمهای محصول سال ۲۰۲۱ کمپانی برادران وارنر، همزمان با اکران سینمایی در سرویس اینترنتی اچ بی او مکس نیز پخش شد.
اما یک مکان ساکت: بخش دوم به روش سنتی اکران شده و تا ۴۵ روز پس از اکران سینمایی در سرویس پارامونت پلاس در دسترس کاربران قرار نمیگیرد. این فیلم با بازی امیلی بلانت، میلیسنت سیموندز و نواه جوپ ادامه داستان خانوادهای را دنبال میکند که برای فرار از دست هیولاهای ناشناختهای که در یک آینده پساآخرالزمانی زمین را تسخیر کردهاند، باید در سکوت مطلق زندگی کنند.
درگارابردین میگوید: این که یک مکان ساکت ۲ به سبک اکران پیش از شیوع کرونا از مرز ۱۰۰ میلیون فروش عبور کرده است، درخشش این فیلم را در گیشه برجستهتر میکند. این رکوردشکنی علاوه بر آن که بر قدرت ژانر وحشت در جلب تماشاچی صحه گذاشت، ثابت کرد اعتبار و انحصار اکران سینمایی در حصول سود عظیم مالی و پاداشهای بلندمدت بیرقیب است.
ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذاتالریه نام برده میشد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
این بیماری که بهتدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همهگیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۱۷۶ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جان باختهاند.
شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنوارهها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشیها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.
اگرچه در دوران شیوع کرونا بازار پلتفرمهای اینترنتی پخش فیلم و سریال داغ شد اما نتایج بررسیهای تکمیلی نشان داد، سینماها همچنان اولین انتخاب مخاطبان برای ورود به دنیای جادویی فیلمها هستند. در مطالعه جدیدی که در انگلیس انجام شد، بیش از ۵۹ درصد از جامعه آماری با اشاره به تصاویر دیدنی و جذاب، اثر غوطهوری صدا و فضای منحصربهفردی که فقط در سینماها وجود دارد، تایید کردند بازآفرینی تجربه تماشای فیلم روی پرده در خانه ممکن نیست.
با کشف و تزریق واکسن کرونا، این روزها سینمادوستان نسبت به آینده خوشبینترند و نسبت به بازگشت به سینماها دیدگاه مثبتتری دارند. همین رویه صنعت سینماداری در آمریکا را در مسیر احیا قرار داده است؛ در هفتههای اخیر سینمادوستان آمریکایی به تدریج به سالنهای پخش فیلم برگشتند و دو ژانر وحشت و اکشن بهترین بازار را داشتند.