به گزارش ایرنا ، نزدیکی میان شهر های مازندران با روستاها و ریشه دار بودن بخش زیادی از جمعیت شهری در روستاها که به نوعی زادگاهشان محسوب می شود سبب می شود تا انتخابات شورای شهر و روستا در این استان همواره دارای یک بخش همپوشانی باشد که نتیجه آن جا به جایی بخشی از رای دهندگان و اثرگذاری بر نتایج انتخابات شورا بویژه در روستاها است.
شهروندان دوزیست در شرایط عادی نیز بخشی از زمان زندگیشان در روستاها می گذرد و به همین دلیل هم دارای اقامتگاه هستند و به نوعی روستانشین به حساب می آیند در نتیجه به لحاظ قانونی منعی برای شرکت در انتخابات شورای روستا ندارند.
گزارش های رسمی و بررسی های میدانی نشان می دهد که در چند سال اخیر روند مهاجرت از روستاها به شهرها در مازندران به حالت معکوس درآمده و ساخت و ساز های مسکونی جدید و عمران و آبادی در قالب طرح هادی در این مناطق گسترش یافته است ؛ یعنی حتی بسیاری از شهروندان که ریشه در روستاها ندارند نیز به دلیل قیمت مناسب زمین ، مسکن دومی را در روستاهای اطراف شهرها در اختیار دارند که در روزهای تعطیل و آخر هر هفته از شهر خارج می شوند.
اگر چه درهمه انتخابات بویژه شورای اسلامی حضور آحاد مردم پای صندوق های رای در روستاهای مازندران طی یک دهه اخیر از حالت طایفه ای و فامیلی به سمت انتخاب افراد شایسته و اصلح سوق پیدا کرده است ، اما این که روستائیان ساکن شهر که تعدادشان کم نیست در پایان هر هفته به زادگاهشان بیایند ،همواره تعداد شرکت کنندگان در صندوق های اخذ رای و تعرفه های پیش بینی شده را در روستاها غیر قابل پیش بینی می کند.
نزدیکی روستاها به مرکز شهرها و برخورداری از تمامی امکانات خدماتی مانند آب لوله کشی ، برق ، گاز ، مخابرات ، راه آسفالته و از همه مهم تر داشتن آب و هوای پاک و محیطی آرام ، در سال های اخیر علاوه بر بازگشت جوانان بومی به منطقه ، سبب شد تا شمار زیادی از جمعیت شهری غیر بومی نیز در این روستاها ساکن شوند؛ موضوعی که به نوعی انتخابات شورای اسلامی روستایی و تا حدودی شهری را تحت تاثیر قرار می دهد.
استان مازندران ۶۲ شهر و بیش از سه هزار روستا دارد و ۵۳ درصد از جمعیت سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفری این استتان طبق سرشماری سال ۹۵ در شهرها و ۴۷ درصد در روستاها سکونت دارند. بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ روستای استان نیز دارای دهیاری هستند.
تبلیغات دوگانه
نگاهی به فضای انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستاهای مازندران هم نشان می دهد، ظرفیت جا به جایی جمعیت میان شهر و روستا سبب شده است تا برخی از نامزدها به صورت دو طرفه تبلیغات داشته باشند ؛ یعنی داوطلبان شوراهای اسلامی شهرها در روستای زادگاهشان ، خود را به هم محلی ها علاوه در فضای مجازی در قالب چاپ بروشور و پوستر معرفی و برای کسب رای تبلیغ می کنند و برخی از داوطلبان روستاها نیز از طریق فضای مجازی و در کانال های اختصاصی هم محله ای هایشان را که در شهرها ساکن هستند برای رای دادن به روستا فرا می خوانند .
نزدیکی و حضور شهروندان در کمترین زمان ممکن سر صندوق رای روستایی و یا شهری ، نکته قابل توجه در تداخل انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای مازندران است، موضوعی که دست اندرکاران ستاد انتخابات از جمله فرمانداران ، بخشداران و دهیاران هم آن را تایید می کنند.
برابر ماده ۲۵ قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی افرادی می توانند در روستاها رای دهند که خود یا افراد تحت تکفل آنان حداقل یک سال قبل از انتخابات در آن حوزه انتخابیه سکونت داشته باشند.
همچنین اشخاصی که در آن حوزه انتخابیه دارای اموال غیرمنقول مانند مسکن ، زمین ، باغ و غیره باشند ، اشخاصی که در روستاها به صورت مستقیم به فعالیت در زمینه مشاغل کشاورزی ، دامداری ، باغداری ، صنایع روستایی یا صید اشتغال دارند و افرادی که به صورت غیر مستمر (حداقل ۲ روز در هفته ) در روستاها ساکن هستند و بقیه روزهای هفته را در شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت سکونت دارند می توانند در انتخابات روستاها شرکت کنند.
اگرچه به نظر می رسد این مقررات انتخاباتی در روستاها تا حدود زیادی قابل اجرا است ، چرا که همه اهالی یکدیگر را می شناسند و می توانند رصد و پیگیری کنند، اما بررسی ها نشان می دهد که حتی مسافران و گردشگر به عنوان میهمانان ناخوانده بدون رعایت شرط سکونت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها شرکت می کنند.
تاثیرگذاری شدید افراد بر انتخابات شوراهای اسلامی در هر حوزه شهری و روستایی مازندران بویژه در غرب استان که به مراتب گردشگر پذیرتر بوده و افراد غیر بومی نیز زیاد هستند ، ملموس تر است.
بررسی ها از اظهارات روستائیان نشان می دهد که افراد غیربومی و مسافران ناخوانده از سوی عده ای با وعده های به منطقه آورده می شوند تا بتوانند نامزدی را در میان مردم اقبال کمتری دارد به شورا بفرستند که البته این موارد مورد تایید دست اندرکاران نیست ، هرچند با توجه به شرایط موجود دور از انتظار نخواهد بود.
بر اساس آمارهای غیر رسمی دستکم ۳۰۰ هزار واحد ویلای غیرمجاز در مناطق روستائی و شهرهای کوچک مازندران توسط افراد غیر بومی ساخته شده و بیشتر از این تعداد هم ویلای مجاز در اختیار غیربومیان در این استان است که برابر ماده ۲۵ قانون شوراها به آنان برای رای دادن در روستاها و شهرها حق رای می دهد.
با توجه به این که هیچ مکانیسمی برای محاسبه حضور افراد در روستاها به مدت ۲ روز در هفته وجود ندارد ، تقریبا تمامی افراد غیر بومی می توانند چنین ادعایی را مطرح و از انکار کننده این ادعا بخواهند تا نادرست بودن آن را ثابت کند ، درخواستی که اثبات نادرست بودن آن تقریبا غیرممکن است .
یکی از دهیاران روستای بخش لاله آباد بابل با تایید حضور قابل توجه بخشی از جمعیت شهری در روستای تحت مدیریتش ، گفت : این افراد حتی دوستان و همسایگان خود را هم همراه می آورند و جمعیت روستا در روزهای تعطیل و پایان هفته گاهی دو برابر می شود.
وی با اظهار این که به طور یقین در روز تعطیل جمعه که انتخابات برگزار می شود، بخشی از افراد بومی شهرنشین در زادگاهشان حضور دارند، افزود : در هر دو حالت یعنی حضور افراد شهرنشین برای دادن رای به داوطلب شورای روستای محل خود و یا برعکس حضور افراد روستایی با مراجعه به شهر برای رای دادن هم محله ای اشان که نامزد شورای شهر شده ، وجود دارد ولی حالت اول که عمده جمعیت شهر نشین روز انتخابات به روستا بیایند و رای بدهند ، به مراتب بیشتر است.
این دهیا با ذکر این نکته که انتخاب دهیار از سوی منتخبان شورای اسلامی معیاری مهم برای حضور افراد برای رای دادن برای روستائیان شده است، توضیح داد : به هر حال ایجاد اشتغال برای یک نفر از فامیلان و یا فرد شایسته انگیزه رقابت و حضور روستائیان پای صندوق رای شورای اسلامی روستاها را دوچندان می کند.
وی توضیح داد : به عنوان نمونه در انتخابات دوره پنجم شورای اسلامی ، روستای ما با کمبود تعرفه مواجه و منجر به اعتراض نامزدها شه بود در حالی که تعرفه ها بر اساس جمعیت واجدین شرایط ثابت روستا تخصیص یافته بود ولی حضور قابل توجه بومی های شهرنشین در زادگاهشان و حتی برخی از مسافران و گردشگران سبب شده بود تا با کمبود مواجه شویم.
این دهیار روستای بابل بیان داشت: در چهار سال اخیر علاوه بر حضور بومیان شهرنشین در روستاها ، شاهد افراد غیر بومی به عنوان مستاجر هستیم ، یعنی افراد به دلیل بالا بودن میزان اجاره بهاء در شهرها ، از وجود همه امکانات و نزدیکی روستاها به شهر استفاده کرده و در روستا ساکن شدند که در نتیجه آرا در روستا بسیار تاثیر گذار هستند.
قانون ، فصلالخطاب
رئیس ستاد انتخابات مازندران ضمن تایید مشکلات ناشی از حضور شهروندان بومی در انتخابات شورای اسلامی روستاهای زادگاهشان ، گفت : اگرچه مقررات و قوانین انتخابات در این خصوص کاملا وضوح دارد ، ولی امکان بررسی دقیق و جلوگیری از رای دادن این افراد بسیار سخت است ، اما همه عوامل اجرایی انتخابات باید مرّ قانون را رعایت کنند.
حسین حسن نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : معمولا دهیاران و اعضای شورای اسلامی دوره قبل افراد ساکن روستا و یا محلی ای های خودشان را که ساکن شهر هستند ، می شناسند و این افراد طبق قانون اگر هفته ای ۲ روز در روستای پدری خود باشند ،می توانند در رای گیری روستای شرکت کنند.
وی در عین حال با بیان این که طبق گزارش های رسمی شمار زیادی از شهرنشینان طی سال های اخیر در روستاها نیز دارای سکونت هستند، ادامه داد : این افراد در توسعه روستاها نیز مشارکت می کنند ،یعنی به نوعی به صورت مستقیم در فعالیت های روستایی مشارکت داشته و مشکلی به لحاظ قانونی در رای دادن ندارند.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به حضور مسافران و گردشگران که برخی دارای سکونت موقت و برخی نیز به عنوان میهمان بدون رعایت شرط سکونت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها شرکت می کنند ، گفت : اگرچه این مقوله تا حدود زیادی قابل کنترل است ، اما این مشکل در اجرای مقررات انتخابات شورای اسلامی شهرها که البته تاثیرگذاری چندانی در تعداد آرای داوطلبان ندارد، محسوس تر است.
بر اساس آمار رسمی ستاد انتخابات مازندران تعداد واجدین شرایط رای در انتخابات ۲۸خرداد مازندران ۲میلیون و ۴۷۴هزارو ۲۰۵نفر که ۵۱هزارو ۵۳۲ نفر از آنان رای اولی هستند.
بنابر این گزارش ۴هزارو ۱۶۲ شعب اخذ رای در مازندران مربوط به شوراهای اسلامی است که یکزهارو ۱۵۱ شعبه شهری و ۲هزارو ۶۳۱ شعبه روستایی است با توجه به گستردگی استان مازندران تعداد ۴۹۸ صندوق اخذ رای سیار شورا در این انتخابت وجود دارد و همچنین ۲۶۸ شعب اخذ رای شورا نیز مکانیزه است.
بنابر آخرین گزارش ستاد انتخابات مازندران یکهزارو ۵۱۶ نفر داوطلب شورای اسلامی شهری برای ۳۳۶ کرسی اصلی و و ۱۴هزارو پنج نفر نیز داوطلب روستایی برای هفت هزارو ۶۸۳ کرسی اصلی در ششمین دوره انتخابات شورای سالامی شهر و روستا با هم رقابت می کنند.
انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری روز جمعه هفته جاری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود.