تهران-ایرنا- رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: باتوجه‌ به مشکلات رفت‌ و آمد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به سالن‌های ورزشی امکان ساخت ۳۷۵ سالن ورزشی ۲۰۰ متری درون مدرسه‌ای برای این دانش‌آموزان وجود دارد که ساخت این سالن‌ها نیز آغاز شد.

به گزارش روز سه شنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در نشست مشترک با مهرزادحمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌ و پرورش، محمود خسروی وفا رییس کمیته ملی پارا المپیک و حسین بابویی رییس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی که در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برگزار شد، با بیان این که ورزش به چهار  حوزه تربیتی و پرورشی، همگانی، قهرمانی و حرفه ای تقسیم می‌شود، اظهار داشت : وزارت آموزش‌وپرورش و به‌ موازات آن سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در خصوص ورزش تربیتی و پرورشی به‌عنوان متولی اصلی شناخته می شود، ولی بنا به دلایل متعددی، سازمان های ورزشی برای نیل به اهداف سازمانی خود، ناگزیر از همکاری و مشارکت با این نهاد هستند.

وی افزود: توانمندی ها و قابلیت های ورزشکاران در دوران طلایی کودکی و نوجوانی شکل‌گرفته که در صورت شناسایی، حمایت و پشتیبانی مناسب، در فرد نهادینه شده، و این دوران طلایی در مدارس طی می‌شود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یکی از حوزه های مهم ورزش را ورزش همگانی، دانست و گفت: رشد و توسعه ورزش همگانی در دنیای امروزی، نماد و شاخصی از میزان توسعه کشورها شده است و در همین راستا، برخی از کشورهای توسعه یافته، اولویت اول خود را برای توسعۀ این بخش از ورزش معطوف می کنند.

حسینی افزود: توجه به دانش‌آموزان و همکاری‌های بین بخشی استثنایی می تواند زمینه توسعۀ ورزش همگانی را فراهم نماید.

وی یکی دیگر از ابعاد ورزش را ورزش قهرمانی دانست و افزود: ورزش قهرمانی نقش مهمی در ارتقای غرور ملی و جایگاه کشورها در دنیا دارد اما سن ورزش قهرمانی محدود بوده و مساله ای که می تواند از مشکلات ناشی از کمبود مقطعی یا دائمی نیروی انسانی در برخی از رشته های ورزشی جلوگیری کند، موضوع جانشین پروری است که دلیلی بر اهمیت مشارکت دوسویه سازمان های ورزشی با آموزش‌وپرورش است.

رییس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی به سوابق همکاری مشترک سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با کمیته ملی پارالمپیک اشاره کرد و اظهار داشت : برگزاری سالانه مراسم روز ملی پارا المپیک با حضور دانش آموزان استثنایی و مشارکت مالی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در برگزاری مراسم این روز، خرید برخی از وسایل تخصصی ورزشی نظیر توپ بوچیا با همکاری فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جهت توزیع در مدارس و حضور کارشناسان فنی فدراسیون ها جهت استعدادیابی دانش آموزان استثنایی از جمله موارد همکاری‌ مشترک از گذشته تا حال است.

حسینی خواستار استفاده از ظرفیت های کمیته ملی پارا المپیک برای آموزش و توانمندسازی مربیان ورزش مدارس شد و گفت: آموزش دانش آموزان استثنایی، برگزاری مسابقات، کلاس‌بندی ورزشکاران دانش آموز، تأمین تجهیزات، استفاده از نمایندگان سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در کمیته های استعدادیابی، مسابقات، ورزش همگانی، فدراسیون ها و کمیته ملی پارا المپیک و مشارکت با آکادمی کمیته ملی پارا المپیک در حوزه های پژوهشی از جمله مواردی هستند که می‌تواند محور همکاری‌های مشترک قرار گیرد.

وی تربیت‌بدنی و ورزش را از ضروریات دانش‌آموزان استثنایی دانست و گفت: تربیت‌بدنی اثرات توان‌بخشی برای دانش‌آموزان استثنایی دارد و یکی از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی توسعه فضاهای ورزشی ویژه این دانش‌آموزان است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: در حال حاضر ۴۰ سالن ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی در کشور وجود دارد و ۱۸ سالن ورزشی نیز در حال ساخت است.

حسینی تصریح کرد: باتوجه‌ به مشکلات رفت‌وآمد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به سالن‌های ورزشی امکان ساخت ۳۷۵سالن ورزشی ۲۰۰متری درون مدرسه‌ای برای این دانش‌آموزان وجود دارد که ساخت این سالن‌ها نیز شروع شده است.

وی با بیان این که نهضت توان‌افزایی با هدف تأمین تجهیزات ورزشی، آموزشی و توان‌بخشی برای دانش‌آموزان استثنایی در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی اجرایی شده است، گفت: در قالب این نهضت ۱۰۵ نوع وسیله توان‌بخشی، ورزشی و کمک‌آموزشی برای ۸۰هزار نفر از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در قالب نهضت توان‌افزایی باید تأمین شود که ۱۹ قلم آن تجهیزات ورزشی است.

رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به کمک ۷۶میلیارد تومانی خیرین در سال گذشته به آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه تأمین تجهیزات نهضت توان‌افزایی اشاره کرد و ادامه داد: از این میزان بیش از ۳۱ میلیارد تومان مشارکت خیرین در حوزه تأمین تجهیزات ورزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

 در این نشست موضوع تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه آموزش‌ و پرورش استثنایی، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش و کمیته ملی پارا المپیک بررسی شد.

مقرر شد محورهای تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش و کمیته ملی پارالمپیک احصا شود تا در اولین زمان به امضای طرفین برسد.