اسلام‌آباد - ایرنا - سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در پنج شعبه اخذ رای در پاکستان، راس ساعت هشت صبح جمعه ۲۸ خرداد به وقت محلی با حضور پرشور ایرانیان مقیم در «اسلام‌آباد» و سه شهر دیگر پاکستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز پنج صندوق رای در شهرهای اسلام‌آباد، کراچی، لاهور و کویته مستقر شده و اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت در هریک از این شهرها، از چند روز پیش مشخص شده اند و در روزهای اخیر جلساتی را برای هماهنگی‌های لازم برگزار کردند. روند اخذ رای تا ساعت ۱۸ به وقت محلی ادامه خواهد یافت.

ایرانیان مقیم پاکستان، در روزهای اخیر و همزمان با برنامه رقابت‌های انتخاباتی، همراه با دهها میلیون نفر از هموطنان داخل و خارج از کشور، با شور و شوق اخبار و گزارش‌های انتخابات و سخنان و برنامه‌های نامزدها را از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف دنبال می‌کردند.

صندوق اخذ رای در اسلام‌آباد، در سفارت جمهوری اسلامی ایران مستقر شده است. حداقل سن برای رای دادن ۱۸ سال تمام اعلام شده و ایرانیانی که شناسنامه یا کارت ملی همراه ندارند، می‌توانند برای رای دادن از گذرنامه معتبر استفاده کنند.

«سید محمدعلی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در اولین لحظات آغاز اخذ رای در محل سفارت کشورمان در شهر اسلام‌آباد، رای خود را به صندوق انداخت.

صندوق‌های رای گیری در شهرهای‌های کراچی، کویته و لاهور به عنوان مراکز سه ایالات پاکستان در سرکنسولگری‌های کشورمان در این شهرها مستقر شده است. 

به گفته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، انتخابات همزمان در ۱۳۳ کشور دیگر برای ایرانیان مقیم این کشورها در ۱۳۳ کنسولگری و دفتر نمایندگی با ۲۳۴ صندوق رای برگزار می‌شود.

در سه کشور کانادا به دلیل امتناع دولت این کشور، سنگاپور به دلیل کرونا و بحرین به دلیل محاصره صندوق نخواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، در این دوره بیش از ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار نفر شامل ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر مرد و ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر زن واجد شرایط رای دادن هستند.

همچنین در این دوره یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی واجد شرایط شامل ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر مرد و ۶۸۵ هزار و ۱۶۰ نفر زن هستند.