قم ـ ایرنا ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: حضور و مشارکت در انتخابات یک توفیق الهی است که موجب ایجاد وحدت و همبستگی در جامعه و اقتدار نظام اسلامی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهر مقدس قم تصریح کرد: شرکت در انتخابات یک وظیفه است، اما انجام این فریضه الهی باید همراه با دقت و تفکر باشد و تلاش کنیم کاندیدای اصلح که آگاهی و توانمندی بهتر و بالاتری دارد انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه آرای مردم موجب تغییر سرنوشت کشور و نظام می شود، دقت و توجه در رأی دادن را بسیار مهم دانست و گفت: حدود یک چهارم از قانون اساسی مرتبط با وظایف و اختیارات رئیس جمهوری است و او باید قانون اساسی را به خوبی در جامعه پیاده کند.

وی رئیس جمهوری را دومین شخص مملکت و دارای جایگاهی مهم و تأثیرگذار عنوان کرد و افزود: رئیس جمهوری منتخب باید سوگندنامه خود را قاب کرده و در دفتر کارش قرار دهد تا هیچگاه وظیفه و رسالت خود را در برابر مردم فراموش نکند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اهمیت و جایگاه باعظمت حج در مکتب والای اسلام را مورد توجه قرار داد و گفت: حج دارای ابعاد گوناگون معنوی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است که توجه به آن موجب رشد و تعالی انسان می شود.

نواب با اشاره به ایجاد محدودیت های شدید کرونایی برای مراسم حج امسال، آن را ناعادلانه و نامناسب دانست و گفت: راحت ترین راه، بهترین راه نیست و مسئولان سعودی می توانستند با مدیریت بهتر و اجرای شیوه نامه های بهداشتی، میزبان تعداد بیشتری از حجاج بیت الله الحرام باشند.

وی همچنین تصریح کرد: سعودی ها سهمیه ۱۵ هزار نفری را برای خود و سهمیه ۴۵ هزار نفری را برای حجاج دیگر کشورها معین کرده اند که این ناعادلانه است و از سوی دیگر کشورمان در عربستان سفارتخانه و تبعه ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان با اشاره به شبهه برخی افراد که چرا هزینه حج را صرف امور خیریه نمی کنید، گفت: حج فریضه ای الهی و بسیار با اهمیت است که برای افراد مستطیع واجب است، اما متأسفانه برخی افراد که خودشان کمک چندانی به دیگران نمی کنند، فقط می خواهند به این مسأله مهم اشکال وارد کنند.