با نزدیک شدن به پایان زمان انتخابات ریاست جمهوری، اداره کل پژوهش و بررسیهای خبری ایرنا نظرسنجی آنلاین هفتگی خود را به موضوع «مشارکت در انتخابات » اختصاص داد و از مخاطبان خود خواست تا در این مورد اعلام نظر کنند. پرسش های این نظرسنجی در روزهای ۲۶ تا ۲۸ خردادماه جاری روی سایت ایرنا قرار گرفت و حدود ۴۰۰۰ نفر در این نظرسنجی آنلاین شرکت کردند.
در این نظرسنجی چهار سوال؛ ۱- مهم ترین انگیزه شما برای مشارکت در انتخابات ریاستجمهوری چیست؟ ۲- تاکنون در چند دوره از انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده اید؟۳- به نظر شما میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات چه میزان خواهد بود؟ ۴- مهم ترین تاثیر مشارکت در انتخابات در آینده کشور چیست؟ مطرح شد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" در افکارسنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست تا اعلام کنند، مهم ترین تاثیری که مشارکت در انتخابات می تواند در آینده کشور داشته باشد، چیست ؟ « افزایش اقتدار کشور در عرصه بین المللی » و «تشکیل یک دولت مقتدرکارآمد » هرکدام با ۳۶.۸ درصد از سوی مخاطبان انتخاب شده است . ۲۶.۶ درصد نیز «حل مشکلات معیشتی مردم » را مهم ترین تاثیر مشارکت در آینده کشور دانستند.
همچنین در پاسخ به این سوال که میزان مشارکت مردم، در این دوره از انتخابات چقدر است ؟ ۴۱.۹ درصد پاسخگویان پیش بینی کردند ؛ میزان مشارکت مردم در انتخابات «حدود ۴۰ درصد» است . میزان مشارکت از نظر ۲۳.۲ درصد « بیش از ۵۰ درصد» و از نظر ۱۶ درصد «بیش از ۶۰ درصد » برآورد شده است. ۱۹ درصد پاسخگویان نیز معتقدند میزان مشارکت مردم «غیر قابل پیش بینی» است .
نتایج دیگر این افکارسنجی نشان داد؛ ۳۶.۱ درصد مهم ترین انگیزه خود را برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری « انجام یک مسئولیت ملی » دانستند . « ادای تکلیف دینی » با ۳۳.۴ درصد ، «احساس وظیفه شهروندی » با ۲۱.۱ درصد و « احترام به ارزش های سیاسی » با ۹.۴ درصد از دیگر مواردی است که پاسخگویان به عنوان انگیزه مشارکت خود در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب کردند.
در پاسخ به سوال « تاکنون در چند دوره از انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده اید؟ ۳۷.۸ درصد «بیش از ۶ دوره » را انتخاب کردند . ۲۲.۷ درصد اظهار داشتند که «کمتر از دو دوره » در انتخابات شرکت کرده اند. ۲۰ درصد گزینه « بین ۲ تا ۴ دوره » و ۱۹.۵ درصد گزینه « ۴ تا ۶ دوره » را برگزیدند.
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور اطلاعرسانی و کسب آرای عمومی در مورد موضوعها و مسائل مختلف جامعه از ۲۹ مهرماه برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستینبار در تارنمای اصلی خود راهاندازی کرد.
ایرنا ضمن قدردانی از مشارکت مخاطبان در این رویکرد پژوهشی تاکنون توانسته دیدگاهها و مطالبات عمومی را در ۳۶ نظرسنجی برگزار شده در مورد موضوعهای مختلف از جمله همهگیری ویروس کرونا، محدودیتهای کرونا، خرید آنلاین و وضعیت بورس، خودرو، بازار مسکن، آلودگی هوا، افزایش نرخ ارز، ادامه محدودیتهای کرونایی، هتک حرمت مسؤولان، افزایش پهنای باند، انتخابات ۱۴۰۰، بازارهای مالی، انتخابات شوراها، چهارشنبه آخر سال، سفرهای نوروزی، نگاه مردم به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، روز طبیعت، فعالیت در شبکه های اجتماعی، چالش های رونق تولید، ارزهای دیجیتال، انتخابات ریاست جمهوری، بحران کم آبی، بازار ارز، تبلیغات در انتخابات ریاست جمهوری، تاثیر خشکسالی بر کشور، وعده ها و شعارهای تبلیغاتی ، مناظره های انتخاباتی ، فرجام مناظره ها و مشارکت در انتخابات مطرح کند.