کابل - ایرنا - رسانه‌های افغانستان با توجه به همسایگی دو کشور و حضور میلیونی مهاجران افغان در ایران و همچنین وجود روابط نزدیک بین دو کشور، سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را به دقت دنبال کرده و برگزاری آن را مطلوب توصیف کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری صدای افغان (آوا) نوشت که با آغاز اخذ رای در مراکز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران، مردم این کشور با حضور گسترده و رعایت پروتکل های بهداشتی دقیق در سراسر این کشور پای صندوق های رای حاضر شدند و روند رای گیری با موفقیت کامل ادامه یافت.

صدای افغان سخنان حضرت آیت الله خامنه ای رهبر جهموری اسلامی ایران را در حضور مردم پای صندوق های اخذ رای فوق العاده اثر گذار دانست و افزود: این انتخابات با ارائه نظریات دقیق رهبر جمهوری اسلامی ایران آزمون بزرگ و موفقی برای ایرانیان بود.

آوا نوشت: حضور مردم ایران پای صندوق های رای گسترده و میلیونی بود که نتیجه هوشیاری و بیداری ملت ایران در برابر دشمنان خارجی و منطقه ای ایران است.

این خبرگزاری افغانستان اضافه کرد: هم زمان ایرانی ها در ۱۳۳ کشور جهان که ۲۳۴ مرکز رای گیری دیگر نیز در آن ها فعال است، رای دادند.

صدای افغان هر رای ایرانی را موشکی دانست که به قلب اسرائیل اصابت می کند و افزود: ملت ایران همیشه به رهنمودهای رهبری این کشور پایبند خواهند بود.

این رسانه اضافه کرد: علی‌رغم تبلیغات منفی توسط افراد مغرض و دشمنان خارجی و منطقه ای ایران ملت ایران با لبیک گفتن به ندا و خواست رهبر انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه‌ای و به احترام خون شهدای ایران، حتی پرشورتر از انتخابات گذشته در صحنه حضور یافتند.

خبرگزاری آوا در مصاحبه هایی با مهاجران افغان مقیم ایران، از نظرات آنها پرسید که همگی خواهان حل مشکلات و چالش‌های مهاجران افغان در این کشور شدند و آن را برای ادامه زندگی خود در ایران با اهمیت دانستند.

«خبرگزاری افغان ایرکا» نیز گزارش داد: حضور مردم ایران پای صندوق های رای بی سابقه و پر شور بود. میلیون‌ها ایرانی برای تعیین سرنوشت خود و شرکت  در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراها، میان دوره ‌ای مجلس خبرگان و اولین میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران، پای صندوق های رای رفتند.

این منبع نوشت: ایرانیان با انتخاب رئیس جمهوری آینده ایران موضع کشور را در تحولات آینده منطقه و جهان مستحکم تر از پیش ساخته و با اقتدارتر حضور خواهند یافت.

تعدادی از رسانه های افغانستان دیروز در کنسولگری‌ها و سفارت ایران در کابل هم حضور یافته و جریان رای دهی ایرانیان مقیم افغانستان را در سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری پوشش دادند.

شبکه های تلویزیونی افغانستان نیز روند رای دهی انتخابات ریاست جمهوری ایران را رصد می کردند و با دعوت از کارشناسان مسائل انتخاباتی روند انتخابات سیزدهمین دور انتخابات ایران را تحلیل و بررسی کردند.

طلوع نیوز یکی از پر بیننده ترین شبکه های تلویزیونی افغانستان با دعوت از کارشناسان انتخاباتی، انتخابات ایران را تحلیل و بررسی کردند و همه آنها انتخابات را با شکوه و موفق ارزیابی کردند.

«محسنی» یکی از کارشناسان سیاسی در این شبکه گفت که انتخابات ایران با توجه به برنامه های اقتصادی نامزدان و پاسخ گویی به سوالات ملت و آگاهان اقتصادی آن کشور، باعث شد ملت ایران بیش از پیش برای دادن رای به نامزدان مورد علاقه خود تشویق شوند و طرح های اقتصادی آنها انتخابات ایران را بیش از پیش پر رنگ ساخت.

وی افزود: انتخابات در سراسر جهان و کشورهای پیشرفته نیز با چالش هایی مواجه است همچون انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در آمریکا اما انتخابات ایران با وجود برخی مشکلات یک انتخابات موفق و با شکوه بود.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز دیروز شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود و صندوق های رای از ساعت ۸ برای رای دهندگان باز شد و تا ساعت ۱۸ روند رای دهی ادامه یافت و ایرانیان مقیم افغانستان بصورت گسترده و با علاقمندی ویژه آرای خود را در صندوق ها ریختند.

همچنین در کنسولگری های سفارت ایران در استانهای قندهار، بلخ، ننگرهار و هرات نیز انتخابات سیزدهمین دور ریاست جمهوری ایران برپا و ایرانیان مقیم آخرین برگ های رای خود را به صندوق ها ریختند تا در سرنوشت و انتخاب رئیس جمهوری آینده ایران سهم خود را اداء کنند.