تهران- ایرنا- معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ دینی اظهار کرد: دهه کرامت فرصتی برای گفتمان‌‎سازی و بازخوانی سیره ائمه(ع) در سطح رسانه محسوب می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، محمد خدادی با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ اهل‌بیت (ع) به ویژه سیره رضوی اظهار کرد: رسانه قدرت تولید، تبیین و نشر محتوا داشته و در عین حال می‌تواند گفتمان‌ساز هم باشد، سیره ائمه(ع) تا زمانی که تبیین و ترویج نشود ‌در اولویت‌ جامعه قرار نگرفته و مصداقی برای زندگی جاری جامعه نخواهد بود زیرا مردم نمی‌دانند که این سیره در چه بخش‌هایی از زندگی آنها تاثیرگذار است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شاخص‌هایی همانند رضایت‌مندی، موفقیت، پیشرفت و... برگرفته از ماهیت انسان‌ها است اما اینکه ذهن افراد الهی باشد تا در مسیر صحیح حرکت کنند امر مهم و درستی است؛ در این شرایط رفتار، اعمال و شاخص‌هایی که منجر به تعالی می‌شود باید مدنظر قرار گیرد زیرا تعالی بشر ریشه در افکار او دارد.

وی افزود: ایامی همچون دهه کرامت فرصت خوبی است که رسانه‌ها فرهنگ و سیره اهل‌بیت(ع) را بازخوانی کنند، به دنبال آن در تبیین، ترویج و نشر و همچنین گفتمان‌سازی فرهنگ و سیره ‌اهل‌بیت(ع) رسانه می‌تواند نقش مهم و در عین حال گفتمان‌ساز را ایفا کند.

خدادی در مورد تاثیر استفاده از مدل مناظره که امام رضا(ع) داشت، اظهار کرد: مناظره یعنی بستر قرار دادن دو دیدگاه در منظر مردم و برای مردم، کسی مناظره را ترویج می‌کند که بداند گفتمان قوی و تسلط بر مفاهیم و دیدگاه‌های خود دارد، این قدرت نهادینه در بهترین حالت باید مورد قضاوت مردم قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: هرجا که گفتمان تضاربی و پاسخ به سوال وجود داشته باشد بسیاری از مسایل و ابهامات پاسخ داده می شود و این بهترین فرصت برای کشف واقعیت‌ها است، در این لحظه است که باور مردم به اقناع تبدیل می‌شود و به دنبال آن اقناع به اطلاعات و اطلاعات به باور و باور به اقناع تبدیل می‌شود و وقتی کسی قانع شود به بخشی از موضوع تبدیل خواهد شد.