تهران - ایرنا - محققان دانشگاه تاماگاوا با همکاری محققان دانشگاه کوب واقع در ژاپن دریافتند کودکانی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارند، پس از بلوغ از قابلیت‌های شناختی بهتری برخوردار بوده و ارتباطات عصبی مغز آنها کارآیی بالاتری دارد.

به گزارش روز یکشنبه نشریه ساینس، بر اساس این تحقیقات کودکانی که تا سن ۱۲ سالگی فعالیت فیزیکی بیشتری نسبت به سایرین دارند، در سنین بزرگسالی از کارکرد شناختی بهتری بهره‌مند هستند، اما این رابطه بین فعالیت فیزیکی بعد از ۱۲ سالگی با بهبود کارکردهای شناختی وجود ندارد.
با توجه به این که در دوران کودکی تشکیل شبکه‌های عصبی مغز تحت تاثیر عوامل محیطی و تجربیات قرار دارند، محققان معتقدند فعالیت فیزیکی در این دوران موجب بهبود توسعه و رشد شبکه‌های عصبی مغز می‌شود و همین موضوع موجب ارتقای عملکرد شناختی در بزرگسالی می‌شود.
منظور از مشکلات شناختی یا اختلال شناختی، مشکلات مربوط به پردازش اطلاعات در مغز است که می‌تواند منجر به کاهش تمرکز، اختلال در حافظه کوتاه مدت و تفکر شود.

آلزایمر یکی از مهم ترین اشکال اختلال شناختی است. افرادی که به اختلال شناختی دچار هستند، نمی‌توانند امور روزمره را به تنهایی انجام دهند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه NeuroImage  منتشر شده است.