اردبیل - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از تولد اولین گوساله گوزن قرمز (مرال) در سایت احیا و تکثیر مرال در جنگل فندقلو در سال جاری خبر داد.

سعید شهند روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه این اولین زایش مرال در سایت فندقلو در سال جاری است، افزود: زایش مرال‌ها (گوزن قرمز) تا اواسط تیر ماه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به وضعیت جغرافیایی و پوشش گیاهی متنوع و مناسب در سایت احیا و تکثیر مرال فندقلو گفت: با کنترل‌ مستمر و شبانه‌روزی ماموران اجرایی محیط زیست، فضایی آرام و مطلوب جهت زادآوری این گونه‌ فراهم شده است.

او پایش از طریق دوربین مدار بسته، استفاده از دامپزشکان معتمد، احداث انبار علوفه، تهیه یونجه و ذخیره سازی آن جهت تغذیه کمکی گوزن‌ها در فصول سرد سال را از اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان به منظور افزایش و تکثیر این گونه نادر عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: با تدابیر و اقدام‌های موثر فنی و کارشناسی وضعیت زیستی گونه گوزن قرمز در سایت فندقلو در بهترین شرایط ممکن قرار دارد و امسال شاهد افزایش جمعیت این گونه با اهمیت خواهیم بود.

شهند بیان کرد: سایت تکثیر و احیای مرال فندقلو به همت اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل در سال ۱۳۸۸ و با هدف احیای گونه حمایت شده مرال در اراضی شمال پارک جنگلی فندقلوی نمین به مساحت ۱۰ هکتار و با رهاسازی ۱۲ راس مرال کار خود را آغاز کرده و با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه و سازگاری مرال ها یکی از سایت های موفق در کشور است.

وی اضافه کرد: مرال بزرگترین گوزن و بزرگترین گیاه‌خوار سم دار ایران است. جفت گیری مرال ها از اواسط شهریور شروع شده و تا اواسط مهرماه ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: دوره بارداری مرال حدود ۲۴۰ روز است و در هر زایمان یک گوساله متولد می‌شود.

به گزارش ایرنا، منطقه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل‌های شرق استان اردبیل بشمار می‌رود که دنباله جنگل‌های نیمه‌گرمسیری استان گیلان است.

این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در ۱۰ کیلومتری شهر نمین و ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است.

مساحت منطقه فندقلو حدود ۱۶ هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن زیرپوشش عرصه‌های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می‌دهد.

در مجموع ۱۹ گونه جنگلی متعلق به ۸ تیره و ۱۷ جـنس در ایـن منطقه شناسایی شده که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه‌های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می‌افزاید.

فندقلو بیشتر به فندق و گل‌های بابونه خود شهرت دارد ، ضمن این که گونه نادر گیاهی سوسن چلچراغ نیز در آن می‌روید ، این جنگل رویشگاه بیش از ۹۰ گونه گیاه مختلف و عمدتا دارویی است.

آب و هوای مطبوع ، پرندگان و گونه‌های مختلف جانوری ، وجود آلاچیق و استراحت‌گاه‌های شبانه‌روزی ، برقراری ارتباط بین این منطقه ویژه گردشگری و چشم‌انداز زیبای گردنه دل‌انگیز حیران از طریق تله‌کابین از جمله ویژگی‌هایی است که در کنار جاذبه‌های منحصر بفرد طبیعی و جنگلی این منطقه را به تفرجگاهی بسیار دلپذیر برای مسافران ، میهمانان و علاقه‌مندان به طبیعت تبدیل کرده است.

همین جاذبه‌ها موجب شده سالانه صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی برای آرامش روح و روان خود به دامن این جنگل سرسبز پناه بیاورند.